Francouzská auta jsou často považována za ta méněcenná, v pozadí za německou prémiovou elitou. Prodejní čísla mluví ale jinak.
Jsem rád, když jsou věci tak, jak jsou. Tedy že voda teče z kopce a nejprodávanější auta jsou ta, která lidi chtějí. Na rozdíl od aut uměle a násilně propagovaných vládami a velkými společnostmi. V redakci AutoŽivě jsme srovnali prodejní žebříčky za poslední měsíc a je tady důvod k radosti. Po pěti letech se na evropském automobilovém trůnu odehrála změna, která možná připomíná návrat starého šampiona.
Klasika, která kdysi vládla trhu, se zase vrátila na pomyslný trůn
V době, kdy se automobilový trh mění rychleji než kdy dřív a kdy se do popředí derou elektromobily, čínské značky i nové technologie, se na první místo v žebříčku nejprodávanějších aut v Evropě vrátil model, který už jednou Evropu dobyl. Řeč je o Renaultu Clio. Ten za první čtyři měsíce roku 2025 ovládl evropské prodeje a sesadil z trůnu dlouhodobého favorita Dacii Sandero. Když jsem si procházel aktuální čísla, musel jsem uznat, že návrat Clia na vrchol je nejen symbolický, ale i logický.
Clio je už léta synonymem dostupného, spolehlivého, a přitom stylového městského auta. Auta, které si dokáže najít cestu k mladým řidičům, rodinám i těm, kdo hledají rozumný kompromis mezi cenou, výbavou a provozními náklady. I já sám jsem kdysi Clio vlastnil. Než se rozpadlo, ale spolehlivost není dnes na pořadu dne. Za poslední uzavřený měsíc letošního roku bylo v Evropě zaregistrováno celkem 1 078 521 nových aut.
To je jen o 0,1 % více než ve stejném období předchozího roku. Za první čtyři měsíce se letos v 28 evropských zemích prodalo 4 467 681 aut. To je nárůst o 0,15 %. V takto stabilním prostředí je každá změna na špici žebříčku o to zajímavější. Není snadné se prosadit, nejde tady o nějaké extrémní výkyvy. Renault Clio se v dubnu stal nejprodávanějším modelem a po téměř pěti letech sesadil Dacii Sandero.
Čína se prosazuje, často pod rouškou evropských značek
Ta tentokrát skončila druhá. Třetí místo obsadil Peugeot 208, což jen potvrzuje, že francouzské značky mají v Evropě stále silné slovo. Z deseti nejprodávanějších modelů v Evropě je značný podíl těch francouzských. Dacia Duster a Toyota Yaris Cross si připsaly solidní nárůsty, zatímco tradiční německé stálice jako VW Golf nebo T-Roc naopak zaznamenaly pokles. Zajímavé je, že do popředí se dostal i Volkswagen Tiguan.
Malé SUV od VW se tak opět přibližuje svým nejlepším letům. Jakkoli by zlí jazykové mohli říkat, že to nejlepší už má za sebou. Pokud se podíváme na širší kontext, je jasné, že evropský trh se mění. Čínské značky, například BYD, zaznamenaly v dubnu meziroční nárůst registrací o 121 %. To je číslo, které nelze ignorovat. BYD dokonce v dubnu poprvé překonal Teslu v počtu registrovaných elektromobilů. BYD zvládl 7 231 kusů, Tesla pouze 7 165.
Nový elektrický Volkswagen se katapultoval nahoru jako blesk
Také MG si polepšilo o 27 %, zatímco Geely rozložilo své prodeje rovnoměrně mezi více modelů, i když celkově zaznamenalo pokles o 12 %. Pokud jde o elektromobily, v dubnu bylo v Evropě zaregistrováno 184 312 čistě elektrických vozů. Jde o tržní podíl 17 % a meziroční nárůst o 28 %. Nechci kritizovat, kdo chce elektrické auto, ať si ho koupí. Já do toho nejdu. Plug-in hybridy si polepšily o 31 % na 97 715 aut, to odpovídá podílu 9,1 %.
Mezi elektromobily kralovala v dubnu Škoda Elroq s 7 998 prodanými kusy. Navzdory antipatiím k elektřině pod kapotou jsem hrdý na tuzemskou značku. Já vím, paradox. Vítěz třídy je následovaný Volkswagenem ID.3 s 6 932 kusy a ID.7 Tourer v počtu 6 776 aut. Automobil zaznamenal nárůst o 640 %, to je docela boom. V žebříčku výrobců vede Volkswagen, následovaný skupinami Stellantis a Renault. BMW a SAIC předvedly nejvyšší růst, zatímco Toyota a Geely naopak ztrácely.
Zpět ale k Renaultu Clio. Jeho návrat na vrchol je důkazem, že i v době elektrifikace a nástupu nových hráčů má klasický hatchback stále co nabídnout. Jestli se udrží na trůnu i další měsíce? Popravdě, nevsadil bych si na to. I tak je ale pro nás v redakci AutoŽivě návrat Clia na vrchol příjemným připomenutím toho, že i klasika může být v kurzu. A že elektrická auta nejsou takovým prodejním trhákem, jak se nám často snaží vrchnost namluvit.