Prohlédněte si 10 nejprodávanějších SUV: Vítěze neuhodnete. V top 5 je čínské auto, jedna značka bodovala 2x

Kdysi byly oblíbené sedany, pak si lidé zamilovali kombi a dnes jsou to SUV. Žebříček TOP 10 ukazuje, která se prodávají nejvíce.

i Zdroj fotografie: Rivian
                   

Jaké SUV si koupit? Zásadní otázka, kterou si kladou tisíce a tisíce lidí denně po celém světě. Proč SUV? Udělali jsme v redakci AutoŽivě analýzu mezi čtenáři s tématem, jaký typ karoserie lidé preferují. A SUV bylo prioritou pro 69 % dotazovaných ze sta. Předpokládal bych, že podobný trend, tedy zájem o SUVčka, je po celém světě. Vyjma tradiční asijské destinace, kde stále mají za vrchol luxusu klasickou karoserii typu sedan.

V Evropě a USA hrají SUV prim, zbytek světa je ale také miluje

Různé další průzkumy opravdu potvrzují, že mezi auty je u nás největší zájem o SUV. Audi prezentovalo svůj průzkum, že v rámci nabídky značky se čtyřmi kruhy je de facto 50 % SUV. Jaké SUV si tedy koupit, respektive jaké SUV se globálně nejvíce prodává? V redakci AutoŽivě jsme narazili na zajímavý žebříček zveřejněný na odborném webu Focus2move. Ten srovnal světově nejprodávanější SUV.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: nakhon100 / Creative Commons / CC-BY-SA

Jak tedy tabulka vypadá a kdo stojí na samotném vrcholu žebříčku? Je to k neuvěření, já sám bych vítěze neuhádl. Začnu tedy od posledního, desátého místa a dám vám prostor a čas na to uvažovat, kdo by tak mohl být absolutním králem. Žebříček vychází z prodejních výsledků loňského roku, jde tedy o statistiky za rok 2024. Na 10. místě se umístila Mazda CX-5. Populární japonské SUV si meziročně, vzhledem k roku 2023, pohoršilo.

„Mám drahé SUV, můžu si dělat, co chci, a ještě provokovat ostatní!“ Osobní zkušenost s ignorantem v přímém přenosu

S propadem o 3,6 % se bavíme o 338 187 prodaných autech. Mazda CX-5 je auto, které se u nás prodává, zmiňuji to z důvodu, že v tabulce budou i automobily, které se na náš trh nedostaly a nedostanou. Deváté místo obsadil Mercedes-Benz GLC. I to je SUV, jež je dlouhodobě na našem trhu. V loňském roce se prodalo celosvětové 358 320 kusů. To je vzhledem k předchozímu roku nárůst o 26 %. Na osmém místě je opět japonské SUV, tady se ukazuje jasná převaha japonské produkce. V tomto případě je to Honda HR-V.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ta prošla nedávno faceliftem, takže letos bych očekával, že se prodeje globálně posunou ještě nahoru, stejně jako pozice auta v tabulce. Teď tady máme 382 839 prodaných aut. S meziročním nárůstem o 8,8 %. Sedmým místem se posunujeme do oblasti nad půl milionu prodaných aut za rok. Kdo tuto metu překonal? Kia Sportage s výslednými 537 947 prodanými automobily. A nárůstem o 5,3 % oproti roku 2023. Do první pětky se jen těsně nedostal Volkswagen Tiguan. Německé SUV v roce 2024 koupilo 540 037 zákazníků.

Mezi nejprodávanější SUV na světě se dostalo i čínské auto

Tedy abych byl přesný, protože nakupovat se mohlo i ve flotilách, prodán byl výše uvedený počet exemplářů. S opravdu nezanedbatelným meziročním nárůstem o 45,3 %. Pomyslná fanfára a je tady první pětka neboli TOP 5 nejprodávanějších SUV za rok 2024. Na pátém místě je BYD Song, čínské SUV, o kterém vím asi tolik, že se mi prostě nelíbí. A podle mých informací se na našem trhu neprodává, jakkoli značka BYD se už u nás relativně zabydlela. Song zvládl prodeje ve výši 574 351 kusů, s meziročním navýšením prodejů o 45,3 %.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Doslova tuzemskou klasikou je u nás Hyundai Tucson. Tohle SUV Češi milují a zjevně nejsou sami, tohle auto se globálně prodává jako housky na krámě. Já sám za sebe mohu prohlásit, že ani toto SUV není šálkem mého čaje, na vině jsou přední světla. Koncept oddělených svítidel v rámci předního grilu se mi nelíbí. Ale co je do mne, že? Je tady přes šest set tisíc prodaných aut, přesně se Tucsonu prodalo 609 122 exemplářů. S meziročním poklesem o 2,8 % oproti roku 2023. Takže prodeje klesly, a i tak se na Hyundai dostalo na slušnou pozici s bramborovou medailí.

Hyundai je klasika, ovšem Honda to zvládla hned dvakrát

Tohle se jiné značce v rámci žebříčku nepovedlo, totiž dostat se do top desítky hned dvakrát. Je tady Honda CR-V. Také klasika, která je na trhu už dlouhé roky a lidé ji znají v mnoha generacích. Meziroční nárůst prodeje zaznamenal japonský model jen mírný, a to 4,2 %. Přesto se prodalo více než slušných 738 315 kusů modelové řady. Bronz tak Honda bere opravdu zaslouženě. Je tady ale další japonská značka a bylo by s podivem, kdyby se do výběru nedostala. Jednou je to největší automobilka na světě.

iZdroj fotografie: Honda

Toyota překonala v ikonické modelové řadě roční milionové prodeje. Toyota RAV4 je na druhé příčce s 1,02 milionu prodaných aut. A nárůstem v meziročním měřítku o 10,7 %. Tak a teď to poslední, respektive nejvyšší místo. Absolutní vrchol, pomyslná zlatá medaile. Kdo by hádal, že to bude elektromobil, strefil by se. Kdo by ale tipoval nějakého Číňana, spletl by se. Letos to bude vzhledem k tom, co se děje v USA, ale i v Evropě v návaznosti na americké událost, asi jiné. Určitě. Ale za rok 2024 byla nejprodávanějším SUVčkem na světě Tesla Model Y.

Vyhrála Tesla, letos ale Elon Musk úspěch už asi nezopakuje

Prodáno bylo 1,09 milionu aut, ale rozdíl mezi roky 2023 a 2024 už nebyl v kladných číslech. To, co bych předpovídal, že se letos prohloubí, bylo naznačeno rozdílem – 1,2 %. Jak s výsledky naložit, pokud by je někdo chtěl využít jako vodítko pro výhodný nákup? Tesla je sice vítězem, ale letos už bych si na ni nevsadil. Nechci ji nazývat rychlokvaškou, ale pokud bych já uvažoval o SUV, asi bych volil mezi Toyotou nebo Hondou. Myslím, a to je už čistě osobní názor, že by u mne nakonec zvítězila skutečně Toyota s osvědčeným hybridním pohonem.

Jsou SUV lepší než ostatní auta?

Zdroj: Focus2move
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články