Nejsilnější dieselové motory, které se i dnes dají běžně koupit. Od nejmenšího až po ten vážně obrovský

Řidiči obvykle hledají ty nejsilnější naftové motory, tady jsou. Měly by mít i docela slušnou spotřebu, podle stylu jízdy.

i Zdroj fotografie: Audi
                   

Vzhledem k hysterii s elektrickými auty by se mohlo zdát, že vznětové motory jsou už teď dávnou minulostí a zajímat se o ně je jako milovat dinosaury. Řada výrobců aut má však stále naftové motory v nabídce, často jde o velmi dobré pohonné jednotky. Při koupi nového vozu hledá řidič obvykle o nejvýkonnější a nejefektivnější agregát. Zde je seznam těch nejlepších a nejsilnějších na současném trhu.

Co je víc, výkon nebo krouťák?

Točivý moment, takzvaný krouťák motoristickou hantýrkou, je mantrou pro každého, kdo hledá silný zátah od nízkých otáček a nízkou spotřebu. Díky točivému momentu turbodieselu je automobil citlivější a úspornější. Výkon a točivý moment jsou dva hlavní parametry, které definují vlastnosti spalovacího motoru. Reálně jeden bez druhého neexistují, žádný motor nemá pouze jeden nebo druhý.

iZdroj fotografie: Wikimedia

Obvykle je věnována větší důležitost výkonu než krouťáku, přestože právě díky pozornosti věnované točivému momentu je možné snižovat emise škodlivých plynů. Točivý moment představuje rotační sílu na klikové hřídeli, která vzniká při spalování paliva. Jednoduše řečeno, je to schopnost motor „táhnout.“ Výkon zase není nic jiného než množství práce, kterou motor zvládne za daný čas.

S vysokým točivým momentem táhne auto odspodu

Dá se to shrnout asi tak, že maximální hodnota výkonu ve vysokých otáčkách ovlivňuje maximální rychlost automobilu. A množství točivého momentu získaného při práci v nízkých otáčkách má vliv na zrychlení a pocit zátahu. Že ne vždy jde výkon ruku v ruce s točivým momentem dokazovala třeba Mazda RX8. Wankel byl zajímavý motor, ale s dostatečným výkonem, a minimem krouťáku. Pro někoho zajímavý, pro jiného „bez zátahu.“

iZdroj fotografie: Škoda

Ty nejlepší ze současných běžných vznětových pohonných jednotek máme seřazeny do čtyřech skupin podle objemu. Nelze říct, že čím větší objem, tím lepší motor, jsou to prostě jablka a hrušky vedle sebe. Vyplatí se uvažovat o každé z nich, s ohledem na preference značky, ceny, objemu, a tak samozřejmě s přihlédnutím na celkovou kvalitu aut, mimo prostor pod kapotou.

Objem do 1600 cm3 

FCA 1.6 Multijet / JTDm

Výkon 120 kW, točivý moment 320 Nm, modely Alfa Romeo Giulietta, Fiat 500L, Fiat Tipo

Ford 1.5 EcoBlue

Výkon 120 kW, točivý moment 300 Nm, modely Ford Focus, Ford Puma, Ford Kuga

PSA 1.5 BlueHDi / 1.5 Ecotec

Výkon 88 až 96 kW, točivý moment 300 Nm, modely Citroen C4, C3 Aircross, C5 Aircross, Opel Crossland, Opel Grandland X, Peugeot 308, Peugeot 508, Peugeot 2008, Peugeot 3008, Peugeot 5008

Objem do 2000 cm3 

Mercedes 2.0 turbodiesel

Výkon 265 kW, točivý moment 500 Nm, modely Mercedes C300d, GLC 300d, GLE 300d

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jaguar 2.0D

Výkon 150 kW, točivý moment 430 Nm, modely Jaguar XE, XF, F-Pace

BMW 2.0d

Výkon 140 kW, točivý moment 400 Nm, modely BMW 120d, 320d, 420d 520d, 220d Active Tourer, 220d Gran Tourer, 220d Gran Coupé, 620d Gran Turismo, X2, X3, X4

Objem do 3000 cm3 

Mercedes 400 d (3.0)

Výkon 243 kW, točivý moment 700 Nm, modely Mercedes S, E, G, CLS, GLC, GLE, GLS

BMW 3.0d

Výkon 250 kW, točivý moment 700 Nm, modely BMW 340d, 440d, 540d, 740d, X3 40d, X4 40d, X5 40d, X6 40d, X7 40d

iZdroj fotografie: BMW

Land Rover 3.0D I6

Výkon 257 kW, točivý moment 700 Nm, modely Range Rover Sport, Range Rover

Objem nad 3000 cm3

Audi 4.0 V8 TDI

Výkon 320 kW, točivý moment 900 Nm, model Audi SQ7

iZdroj fotografie: Audi

Jaký naftový motor preferujete vy?

Zdroj: WharCar
Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články