Některé motor jsou bohužel konstrukčně tak špatné, že nenajedou víc jak sto tisíc kilometrů. Pak musí přijít drahá generální oprava.
Co je snem každého motoristy, každého řidiče a majitele automobilu? Určitě to, aby jeho auto vydrželo co nejdéle bez nehody a technické závady. Přeneseno na „srdce“ vozu, aby motor vydržel fungovat co nejdéle. Samo to nepřijde. Je třeba už na začátku vybrat ten nejlepší agregát. Údržba je nezbytná, ale je dobré vědět, že některé motory jsou mnohem spolehlivější a odolnější než ostatní. V určitých případech se dá dokonce mluvit bez nadsázky o nezničitelných motorech. Motory, které vydrží věčnost, skutečně existují.
Robustní konstrukce je základ, pak ale musí fungovat servis
Některé značky dosáhly pověsti, o které se jiným může jen zdát. Které konkrétní agregáty přežijí i svého prvního majitele? Překvapivá fakta a skutečné příběhy vás možná donutí změnit pohled na dlouhověkost aut. Některé motory běží bez zásadních poruch i po milionu ujetých kilometrů. Výběr správné jednotky může rozhodnout o tom, zda vaše auto vydrží jen typickou dobu životnosti, nebo se stane téměř nesmrtelným veteránem. Právě legenda o motorech s extrémní výdrží je vděčným tématem automobilových diskuzí i servisních statistik.
Samotná pečlivost s údržbou a servisem není vždy zárukou úspěchu. Ani nejvyšší disciplína neudělá z každého motoru „milionáře“, pokud samotný agregát nemá skvělou konstrukci. Právě pečlivý vývoj, kvalitní materiály a absence slabých míst tvoří základ, na němž stojí pověst opravdu výjimečných motorů. Půjdu rovnou k věci, dá se to ale tušit. Toyota opakovaně potvrzuje status krále výdrže. A tečka. V redakci AutoŽivě sledujeme statisticky a japonská značka dominuje. Opět a znovu Toyota. Japonská automobilka sází na technicky konzervativní a pečlivě promyšlené motory, které v testech spolehlivosti i v praxi dosahují nadprůměrné životnosti.
Spolehlivé motory dělá Toyota, také Nissan a Volkswagen
Experti i mechanici se shodují, že „Toyota“ v této oblasti není jen marketing, ale skutečné synonymum dlouhověkosti. Není to ale pouze o Toyotě. I ostatní japonské značky umí vyrobit slušné pohonné jednotky. Některé motory získaly mezi fanoušky doslova kultovní status. RB26DETT, šestiválec od Nissanu ze slavného GT-R Skyline, platí za symbol síly a výdrže. Tuningová komunita na něj přísahá. Ujede stotisícové nájezdy. Výkon, odolnost, snadná údržba a absence konstrukčních slabin dělají z tohoto agregátu skutečnou raritu mezi sportovními motory.
Čtyřválec Volkswagen 1.9 TDI je legendární diesel v evropských ulicích, abychom se dostali z Japonska na skok do Evropy. Motor 1.9 TDI od Volkswagenu se zapsal do historie jako pracovní nástroj taxikářů i firemních flotil. Mula, doslova. Jednoduchá mechanika, robustní konstrukce, snadná opravitelnost. To vše vedlo k tomu, že mnoho těchto naftových motorů pravidelně překonávalo hranici milionu kilometrů. Mezi dieselovými agregáty je právem označován za „zlatý standard spolehlivosti“.
Německé TDíčko není zrovna kultivované, ale spolehlivé je
Téměř věčného života často dosahuje i méně nápadný čtyřválec 4A-FE od Toyoty. Čas prověřil jeho elementární jednoduchost a poctivou konstrukci. Modely Corolla a Carina s původním blokem i hlavou stále běžně vozí řidiče daleko za půlmilionovou i milionovou hranici, a to i bez velkých generálních oprav. Toyota má svou luxusní divizi, dnes už plnohodnotnou značku, Lexus. A prémiové limuzíny Lexus LS400 mají pod kapotou osmiválcový poklad. Motor 1UZ-FE byl stavěn s ambicí vydržet vše. A také vše vydrží.
Podle mnoha dlouholetých uživatelů i mechaniků tuto laťku překonal a očekávání bez potíží splnil. Pravidelná údržba a kvalitní olej udrží pohonnou jednotku v perfektní kondici doslova celá desetiletí. Relativní nováček, motor Toyota 2AR-FE, už také stihl vybudovat silné renomé. Jeho hlavní devízou je efektivita a spolehlivost i při extrémních nájezdech, což oceňují firemní zákazníci i rodiny. Na 2AR-FE je vidět pokračování japonského důrazu na jednoduchost, robustnost a snadný servis.
Je třeba vyhnout se notoricky špatným pohonným jednotkám
Jakou máte zkušenost s motorem vašeho auta vy? Budu moc rád za komentáře dole pod článkem. Legendární motor zůstává stále jen kusem kovu, pracovním nástrojem. Osud má v rukou hlavně majitel. Špatná údržba, opakované přetěžování či nekvalitní palivo dokážou zlikvidovat i tu nejlepší pohonnou jednotku. Faktem ale zůstává, že výše uvedené motory dávají reálnou šanci překonat běžně představitelné hranice životnosti. Motory, které zvládnou milion kilometrů. Možná máte pod kapotou jeden z nich.