Nejvzácnější BMW na světě? Zemědělská dodávka s tvarem krabice. Český chalupářský sen by se prodával i dnes

Víte, že BMW vyrábělo vozidlo, který cílilo na zemědělce, myslivce a na obce jako na své potenciální zákazníky? Vůz s názvem Farmobil je mezi sběrateli velmi ceněný, a to speciálně s rokem výroby 1965.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

BMW nikdy nepatřila mezi známé producenty zemědělských strojů jako jiné značky, které časem dospěly k výrobě prémiových, či dokonce luxusních vozů. Když se řekne automobilka, která vyrábí (nebo vyráběla) i zemědělskou techniku, okamžitě vás napadne Lamborghini, Ford nebo Porsche. Ale i BMW se věnovalo segmentu zemědělství. A konkrétně Farmobil 700 vyráběný v letech 1960–1966 je toho jasným důkazem.

iZdroj fotografie: Google Creative Commons

Vozů Farmobil bylo vyrobeno kolem 1 000 kusů, ale z nich se do dnešní doby zachovala údajně necelá stovka. Ovšem některé zdroje uvádějí, že jich ve skutečnosti dnes není ani 20. Všechny jsou v rukou sběratelů nebo muzeí. Nejvzácnější z nich je model z roku 1965, kterého byly vyrobené pouze 4 kusy, jež se následně přesto dostaly do prodeje. Kolik kusů z tohoto roku se dodnes zachovalo, není jasné. Ale všechny čtyři to patrně nebudou.

Spolehlivý prcek s výkonem 32 koní

Tento vůz, který vzdáleně připomíná multikáru, je poháněn dvouválcovým vzduchem chlazeným motorem o objemu 0,7 litru s výkonem 24 kW (32 koní), maximálním točivým momentem 50 Nm při 3 200 ot./min a čtyřstupňovou manuální převodovkou. Farmobil je dlouhý 3 350 mm, široký 1 595 mm, vysoký 1 550 mm a jeho rozvor náprav činí 1 760 mm. Jedná se tedy rozměrově o menší vůz, než je třeba Fiat 500 (Farmobil je pouze vyšší). Váží však ani ne polovinu a jeho váha činí 584 kg.

iZdroj fotografie: Google Creative commons

Vůz má pohon zadních kol, přičemž v originále jsou jeho kola 12palcová. Palivová nádrž byla dimenzovaná na 35 litrů a maximálně dosahoval Farmobil rychlosti 76 km/h. Zajímavý je na Farmobilu jeho podvozek, který dostal hydraulické tlumiče spolu s vinutými pružinami. Vůz byl vysoce spolehlivý a velmi jednoduchý na servis, což byl jeho zásadní benefit.

Navzdory původu v Řecku neprodejný

Výroba vozu Farmobil byla zahájena v roce 1960 s tím, že k jeho vysloveně sériové výrobě došlo až v roce 1962 v řecké Soluni v závodě FARCO, který vlastnili bratři Kontogourisové. O rok později Chrysler továrnu koupil, přejmenoval ji na Chrysler Hellas S. A. a pokračoval ve výrobě Farmobilu pod značkou BMW až do jejího ukončení v roce 1966. Tento malý nákladní automobil překvapivě nezískal certifikaci pro řecký trh, a tak jich byla většina dodána do jiných zemí.

iZdroj fotografie: Google Cretive Commons

Cenu Farmobilu se nám nepodařilo zjistit. Vůz nepatří mezi ty, které by bylo možné zakoupit bez ohledu na objem investice, který byste byli ochotni za tento unikát zaplatit. Nicméně předpokládáme, že by jeho cena byla adekvátně jeho sběratelské výjimečnosti také extrémně vysoká.  

Máte svého favorita u BMW?

Zdroj: namco.gr
Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články