Tisíce řidičů jezdí od 1. října v autech, která porušují pravidla. Jen pár dnů a je to za vysokou pokutu a problémy s pojišťovnou

Stačí pár dnů, změna počasí a teploty a tisíce motoristů jsou v problémech, ani o tom nevědí. Jde o zdraví a bezpečnost.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Řidiči to zatím nevědí, ale možná už jsou v dost velkých problémech. Stačí, aby hodiny začaly odpočítávat první vteřiny prvního dne předposledního měsíce letošního roku. A venku sněžilo, bylo náledí, nebo to přinejmenším hrozilo. Co tím chci říct? Od 1. října se tisíce řidičů mohly ocitnout v nepříjemné situaci, protože jejich zimní pneumatiky už nejsou schválené, nesmí s nimi do provozu. Minimálně ne v tom ohledu, že by naplňovaly definici zimního obutí. Jde o pneumatiky s označením M+S (Mud and Snow).

Pneumatiky už nejsou povolené tak, jako to bylo minulý rok

Ty už nejsou podle nových pravidel přijatelné pro zimní provoz. M+S, což dříve znamenalo relevantní výbavu pro zimu, dnes už to neplatí. Změna může překvapit hlavně majitele starších pneumatik. Přichází v rámci snahy o zvýšení bezpečnosti na evropských silnicích během. Nově platí, že zimní pneumatiky musejí mít symbol alpského vrcholu se sněhovou vločkou (tzv. 3PMSF – Three-Peak Mountain Snowflake). Jde o symbol udělovaný jen těm pneumatikám, které prošly přísnými testy na sněhu a ledu. Věc má dostat ze zimních silnic vozy, jejichž pneumatiky nejsou schopny poskytnout potřebný výkon v extrémních podmínkách.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pravidla mají tedy jasně daný cíl, zvýšit bezpečnost a omezit riziko smyku, delší brzdné dráhy a potenciálních dopravních nehod. Řidiči s pneumatikami označenými pouze symbolem M+S riskují pokutu. A to nejen v České republice, ale i v dalších zemích Evropské unie. Například v sousedním Německu se pokuta za nevhodné obutí může vyšplhat až na v přepočtu téměř 3 000 Kč. Pokud vozidlo zablokuje provoz nebo způsobí jinou překážku. Přitom samotný symbol M+S byl původně navržen tak, aby označoval pneumatiky schopné poskytnout lepší záběr na blátě a sněhu. Ale už ne tolik na ledu či při nižších teplotách.

Chystáte se už přezouvat na letní pneumatiky? Hrozí vám kvůli tomu obrovský problém, který si málokdo uvědomuje

Tam jejich výkonnost neobstojí ve srovnání s plnohodnotnými zimními pneumatikami. M+S navíc není certifikované označení, a proto poskytuje pouze základní informaci o konstrukci pneumatiky, která ještě nemusí splňovat kritéria bezpečného zimního provozu. Pokud tedy jako řidič chcete mít jistotu, že dodržujete všechny nové požadavky a vyhnete se potenciálním pokutám, je jedno řešení. Nepoužívejte jiné zimní pneumatiky než s označením 3PMSF. Tento symbol najdete vyražený na bočnici pneumatiky.

Nejde jen o legislativu, jedná se zejména o bezpečnost jízdy

Logo garantuje, že pneumatika prošla standardizovaným testováním podle evropských bezpečnostních norem. Pneumatiky s 3PMSF jsou navrženy tak, aby byly schopné zajistit optimální výkon i v extrémně nepříznivých podmínkách, ať už se jedná o čerstvě napadaný sníh, nebo silně zledovatělý povrch. Takové pneumatiky mají hlubší dezén a lamely speciálně uzpůsobené tak, aby při nízkých teplotách zůstaly co nejpružnější a měly dostatečnou trakci. A hlavně odpovídají legislativním požadavkům.

iZdroj fotografie: Pixabay

Další důležitý aspekt, na který je třeba myslet, jsou následky při dopravní nehodě. Pokud budete mít na autě nevhodné pneumatiky, tedy bez označení 3PMSF, můžete se dostat do problémů i s pojišťovnou. V případě nehody by totiž mohla odmítnout plnění s odkazem na to, že vozidlo nesplňovalo předepsané technické podmínky pro bezpečný zimní provoz. Je jasné, že pro mnoho řidičů jde o závažné riziko, které se nevyplatí podceňovat. Já bych do toho nešel, neriskoval bych. Pokuta za nevhodné pneumatiky je jednorázová a relativně snadno řešitelná.

Pokud dojde k nehodě, pojišťovna může dělat problémy

Jistě, chápu, je nepříjemná. Ale finanční dopady spojené s odpovědností za nehodu mohou být mnohem citelnější. Zvlášť pokud nehoda vyústí ve vážná zranění či škody na majetku. Řidič tak riskuje nejen vlastní bezpečnost, ale i právní a finanční komplikace, které mohou mít dlouhodobé následky. A to ani nechci mluvit o něčem fatálnějším. V České republice platí povinnost zimních pneumatik od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo pokud se tyto podmínky dají očekávat.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Na úsecích, kde je umístěna dopravní značka „zimní výbava“, jsou zimní pneumatiky povinné bez ohledu na počasí. Toto opatření platí pro všechna vozidla, jak osobní, tak i nákladní, a je zvlášť důležité pro řidiče v horských oblastech, kde je výskyt sněhu častější a zimní sezóna bývá delší. V praxi to znamená, že i když se řidič vydává pouze na krátkou trasu, ale přitom projíždí úsekem, kde je zimní výbava povinná, musí mít auto vybavené zimními pneumatikami. Nově tedy se symbolem 3PMSF. Tak na to nezapomeňte.

Máte už přezuto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články