Nebezpečná auta zaplaví český trh. Dejte si pozor a nekupujte je, německý scénář se odehraje i u nás

Kupovat levná auta se nebude vyplácet, nejde o úsporu, člověk nakonec prodělá. A riskuje bezpečnost, zdraví a život.

i Zdroj fotografie: Chery
                   

Česko je v mnoha ohledech papežštější než papež. A pokud jsou u našich sousedů nastavena nějaká pravidla, na cokoli, tak v tuzemsku jsou kritéria ještě přísnější. Někdy to není na škodu, právě naopak. Tak jako v případě pohledu na čínská auta, která u nás občas zkoušejí prorazit, nicméně dosud pokusy importérů dostat k nám na trh levná nekvalitní auta neprošly. Cesta ale možná povede přes Německo.

Co je dobré pro Němce, je dobré i pro nás? Špatná vize!

Tamní trh s ojetinami je pro Čechy atraktivní a možná je jen otázkou času, kdy se čeští důchodci zamilují do levných a velkých aut a nechají se ošálit cenou, bez ohledu na kvalitu a bezpečnost. Jak se ukazuje, auta pochybné kvality zaplavují německý trh, a není pochyb, že se brzy objeví i na našem trhu. Ať se děje, co se děje, tak jedna věc zůstává konstantní. Češi kupovali, kupují a kupovat budou ojetiny z Německa. Do budoucna si však bude třeba dávat zvýšený pozor. Údaje za poslední měsíce jsou absolutní.

iZdroj fotografie: Lynk Co

Naši západní sousedi jsou v tomto ohledu více důvěřiví a automobily, jejichž kvalita je přinejmenším diskutabilní, zaplavují tamní trh. Němci dovážejí a prodávají na svém trhu velké množství čínských aut, více než u nás. V našem prostředí se zkouší etablovat nenápadně MG. Tuto značku Češi znají historicky z britského prostředí a tak nějak ji akceptují. Ale ostatní automobilky se jmény, která mohou být snadno názvy filmů o kung-fu nebo jídel z menu asijského bistra, u nás zatím „tolik nejedou“.

Ten, kdo si myslí, že zvěsti o rychlé expanzi čínských aut v Evropě jsou chimérou, se plete. Čísla mluví jasně. Automobily z Číny podle nich v prvním čtvrtletí letošního roku Německo doslova zaplavily. A to je jen začátek. Čínská auta se začínají výrazně prosazovat i v jiných částech světa. První pokus o invazi aut Číňané nezvládli, kvalita byla pochybná, což bylo patrné hned po nasednutí. Výsledky nárazových testů byly nekompromisní. Teď je tady další vlna a zdá se, že úspěšná.

Čínská automobilka zkopírovala Porsche a bude je prodávat v Evropě. Cena je absurdně nízká

Přestože kvalita čínských vozů zůstává neznámá, v Evropě se daří prodávat auta mnohem lépe. Číňané najali designéry a techniky a jejich auta zůstávají relativně levná. Už nejde v mnoha případech o mix inspirací německými vozy z devadesátých let. Některé exempláře vypadají skutečně moderně. Čínští výrobci tlačí na pilu a export automobilů rychle roste. Letos v dubnu bylo do zahraničí dodáno o 70 % více aut ve srovnání se stejným měsícem roku 2022. Podle údajů Čínské asociace výrobců automobilů se v prvním čtvrtletí letošního roku z Číny vyvezlo 1,07 milionu aut. To je víc než aut z Japonska!

Čínské vozy se prosazují na úkor těch německých

Za první kvartál roku 2023 bylo exportováno do zahraničí o 89 % více aut než před rokem. S počtem přes milion kusů vedou spalovací vozy, i když 348 000 kusů bylo elektrických. Čínské stroje směřovaly především do jihovýchodní Asie, Jižní Ameriky, na Střední východ. A do Evropy. A že se budou dostávat i k nám potvrzují oficiální statistiky z Německa. Německo už má problém, podle údajů Statistisches Bundesamt se dovoz aut z Číny k našim západním sousedům v prvním čtvrtletí více než ztrojnásobil.

iZdroj fotografie: Chery

Podle německého statistického úřadu téměř třetina aut dovezených do země pocházela z Číny. To je více než trojnásobek oproti loňským 7,8 %. Masivní čínská expanze má ještě jeden dopad. Na německé prodejce. Těm totiž čínská auta ukrajují z prodejního podílu. A co víc, vývoz nových německých aut do Číny se ve srovnání se stejným čtvrtletím loňského roku snížil o 23,9 %. Lze si jen přát, aby průnik čínských aut na český trh s ojetinami přišel v co nejmenší míře a za co nejdelší dobu.

Co říkáte na čínská auta vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články