Lada Niva neměla v terénu konkurenci a dokázala 2x po sobě téměř vyhrát Dakar

Terénní nezmar s desítkami let dlouhou tradicí má celkem fascinující příběh, i s dvěma druhými místy na Dakaru. A je celkem reálné, že se znovu objeví v prodeji.

i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: LADA
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
i Zdroj fotografie: FIAT
Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií
                   

Ačkoli to bude možná znít paradoxně, přesto: když se v Čechách řekne „Lada Niva”, setkáte se spíše s pozitivním hodnocením tohoto malého offroadu, než že by jej někdo vyloženě zatracoval. Samozřejmě, stesky nad korodujícími karoseriemi, prachmizernou kvalitou zpracování a vůbec typicky sovětským přístupem k mnohým problémům jsou tomuto vozítku vlastní, ale za tu cenu? A s jeho terénními schopnostmi? Navíc s „bednou” na Dakaru, dokonce 2x po sobě? Pojďme se na chvíli přesunout v čase společně a podívat se na jeden zajímavý příběh.

Italové prodali licenci na Vůz roku Sovětskému svazu. Absurdní

Ten se začal psát v roce 1966, kdy se striktně komunistická vláda tehdejšího Sovětského svazu dohodla s Fiatem na výrobě Fiatu 124 v licenci. Mimochodem Vozu roku 1967 v anketě Car of the Year. Dnes něco nepředstavitelného mělo své politické kořeny: v Itálii totiž v té době nebyla Komunistická strana Itálie zdaleka tam, kde je nyní: tedy v troskách. Naopak. I proto mohl tento nečekaně progresivní „deal” vůbec proběhnout. V roce 1969 přišel na trh VAZ 2101 a krátce poté byl exportován jako Lada 1200.

iZdroj fotografie: FIAT

Pojďme dál: první sovětský derivát vznikl v roce 1976 a hned to byl kolosální úspěch: začala sériová výroba prvního vlastního modelu Niva, kompaktní čyřkolky se základy ve Fiatu 124, ale s vlastním řešením pohonu všech kol a uzávěrkami diferenciálů. A i oproti světu s velmi moderní technologií: 1,6litrový motor OHC s výkonem 76 k , nezávislé zavěšení a kotoučové brzdy vpředu, vlečené ramena tuhá náprava s vinutými pružinami vzadu. V roce 1985 byla původní čtyřstupňová převodovka nahrazení pětirychlostní.

Minimálně změn, diesel od Peugeotu, 2,3 milionu vyrobených kusů

V roce 1993 přišel dlouho očekávaný vznětový motor: známý diesel od Peugeotu o objemu 1,9 l, a výkonech od 64 koní až po 98 koní. Jediná důkladná revize Nivy proběhla v roce 1995: nová palubní deska a zadní světla, stejně jako větší víko zavazadlového prostoru. Od roku 2001 se dodávala Niva 1.7i se vstřikováním Bosch a výkonem 82 koní (138 km/h, 0–100 za 16,5 s). V roce 2002 společný podnik s General Motors přinesl na domácí trh Chevrolet Niva, který byl pouze novým vzhledem, klasika oficiálně nadále jezdila jako Lada 4×4.

iZdroj fotografie: LADA

Nenápadná Lada Niva porazila na sprintech každého, kdo se vedle ní postavil. Pod kapotou dřímá 1500 koní

Dosud se jich vyrobilo téměř 2,3 milionu kusů a dobrých 50 tisíc jich přišlo i k nám. Ale pochopitelně: s pádem železné opony a možnostmi nákupu čehokoli ztratila Niva pro mnohé své kouzlo. Ojetý Jimny od Suzuki udělá více služby a je násobně spolehlivější, ojeté Pajero, Patrol nebo Discovery se dostane tam, kam Niva také, ale s nepoměrně větším komfortem a dalšími minimálně 4 lidmi na palubě. Tomu Niva nemůže konkurovat, je zkrátka taková, jaká je. Archaická, jednoduchá, rustikální – ale právě proto pro mnohé zajímavá. I dnes.

Dakarské úspěchy malé ruského zázraku jménem Lada Niva

A jak to bylo s tím Dakarem? Příběh začíná v roce 1980; francouzští závodníci Jean Claude Briavoine a Bernard Clerisse se rozhodnou závodit na Dakaru s Nivou, pomáhá jim francouzský importér Lada Jean Jacques Poch. Vůz má číslo 128 a přes nadějný start nedokončí závod. O rok později už jedou Nivy tři, v cíli jsou registrovány dva „pracovní“ vozy, Jean Claude Briavoine a André Deliaire, č. 157 a André Trossat a Pierre Richard, č. 158, Briavoine je nakonec na skvělém třetím místě v Dakaru, Trossat končí na jedenáctém místě. Začala Niva-mánie, speciálně z Francie.

iZdroj fotografie: LADA
Lada Niva druhé generace

Lada představila moderní offroad Niva druhé generace

Do 4. ročníku v roce 1982 jsou přihlášeny ne méně než čtyři vozy: ​​č. 160 pro Jeana Clauda Briavoina a André Deliaireho, kteří skončí na vynikajícím druhém místě, 161 pro André Trossat a Pierre Richard a číslo 162 pro Alaina Ogera a Laurenta Lebotha. O rok později je Poch Niva opět s André Trossatem a Ericem Briavoinem ve voze č. 157, který dorazí do Dakaru opět na druhém místě. Shlédněte video ze souboje s Renaultem 20 Turbo, je to fascinující podívaná.

Jenže je tu jeden malý problém: Niva pochází z Ruska. Na jehož výrobky platí momentálně přísné embargo. LADA proto přesunula výrobu do Azerbajdžánu, odkud lze dovážet bez problémů. A je celkem reálné, že se objeví i nové vozy na českém trhu. Schválně: koupili byste si ji?

Galerie

Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií

Koupili byste si Nivu?

Zdroj: Wikipedia
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články