Zdánlivě nevinný zvyk škodí autu a ovlivňuje bezpečnost. Po absolvování autoškoly ho začne dělat takřka každý

Řidiči mají řadu zlozvyků, jeden z nich je sice maličkost z pohodlnosti, ale právě ta může způsobit velké škody v řádech stovek tisíc korun.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Automatické převodovky jsou populární a pomalu nahrazují tradiční řešení, zejména u hybridních a elektrických aut. Tam představují jedinou možnou volbu. Přesto jsou manuální převodovky běžné u klasických, levnějších, a také u ojetých automobilů.

Ruka na řadící páce, to je problém

Řidiči dělají pár chyb, které zkracují životnost přímo řazené převodovky. Mezi nejčastější prohřešky proti manuálu patří jízda s částečně sešlápnutou spojkou. Tam trpí auto hned dvakrát. Jednak se může přidírat spojka a dále hrozí poškození převodového soukolí. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Druhým pochybením je používání řadící páky jako opěrky pro ruku. To sice může být pohodlné, odhlédneme-li však od faktu že držení volantu jednou rukou je nebezpečné, tak tím trpí i samotná převodovka. Hmotnost ruky není nezanedbatelná, jde o zbytečné zatížení jednotlivých komponent systému.

Řešení? Držet volant oběma rukama

Problematické jsou také mimovolné pohyby rukou na řadící páce během jízdy. Tímto zlozvykem řidiči vystavují riziku poškození vidlice, která v koordinaci s nábojem řadí další rychlostní stupeň. Ruka svou hmotností vyvíjí tlak, který zvyšuje tření dílů a předčasné opotřebení, mohou být poškozeny synchrony. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Oprava převodovky navíc není jednoduchou a levnou záležitostí. Stojí desítky tisíc korun u těch nejlevnějších aut a klidně čtvrt milionu korun u těch dražších. V lepším případě může jít o mírné poškození, které lze opravit. Horší možností je destrukce převodového systému a nutná kompletní repase či výměna. Vyplatí se tento zlozvyk odstranit.

Máte za jízdy ruku na řadící páce?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články