Nízkoemisní zóny v Polsku: lidé v dotčených lokalitách nevědí co chtějí

Nízkoemisní zóny najdeme v celé řadě zemí Evropy. Například v Německu, kam se nedostanete bez příslušné ekologické plakety.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Některá centra velkých měst šla ještě dále a zakázala vjezd dieselům. Nízkoemisní zóny najdeme také v některých městech v Polsku. Jejich zavedení místní lidé vítají. Už ale nemají jasno v tom, kdo by do nich mohl a nemohl. Co ukázal poslední průzkum mezi laickou veřejností?

Vozidla s alternativním pohonem

Až 65 procent respondentů se domnívá, že by do nízkoemisních zón měl být povolen vjezd elektromobilům. O něco nižší procento, tedy 56 procent lidí říká, že by mělo dojít k povolení vjezdu plug-in hybridů. A podobné procento respondentů, konkrétně 52 procent by povolilo i vjezd vozidel s jednoduchým hybridním pohonným ústrojím. Dotaz směřoval i na vodíková auta, u kterých by vjezd povolilo také zhruba 52 procent dotázaných. Tedy stejný počet, jako těch, co by povolili běžný hybrid. Přitom rozdíl v produkovaných emisích je diametrálně odlišná.

Vozidla s klasickým spalovacím motorem

Pouhých 19 procent respondentů se domnívá, že by do nízkoemisních zón měly mít vstup i vozidla s klasickým spalovacím motorem jezdící na naftu nebo na benzin. Celých 38 procent také říká, že by povolilo vjezd vozidel na zemní plyn. Jde o poměrně vysoká čísla což může ukazovat na to, že Poláci jsou v buď benevolentnější, nebo nemají až tak velkou představu o celkovém emisním zatížení jednotlivých typů vozidel.

Vozidla podle emisních tříd

Dotazy směřovaly také na jednotlivé emisní třídy. 44 procent respondentů uvedlo, že vozy plnící normu Euro 3 a nižší by dnes měly mát určitá omezení vjezdu – nejlépe jeho zákaz. U emisních norem Euro 4 a Euro 5 okamžité omezení vjezdu navrhovalo už jenom 26 procent respondentů. Pokud se podíváme na vozy s Euro 6, tak zde se objevil zajímavý zvrat. Vjezd těmto vozidel by zakázalo 32 procent a dalších 27 procent by se přiklánělo k tomu, aby byl zákaz platný od roku 2022. Tento okruh anketních otázek potvrdil, že dotazovaní jedinci nemají až tak jasno v číslování daných Euro norem.

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články