Konec spalovacích motorů je za dveřmi. Tato průlomová technologie vymaže z trhu benzínové a naftové motory

Doposud se zdálo, že elektromobily nikdy nenahradí automobily se spalovacím motorem, z důvodu omezených možností dobíjení a krátkého dojezdu. Situace se teď zjevně mění.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Od doby, co se začaly elektromobily objevovat na trhu, bylo všem zřejmé, že dokud nedojde k nějakému revolučnímu posunu v technologii, benzínová a naftová auta nemohou být plnohodnotně nahrazena. Inženýři věděli sice, co je zapotřebí, ale netušili, jak cíle dosáhnout. Teď to vypadá, že se možná dočkáme chvíle, kdy budou elektrická auta těm konvenčním plně konkurovat. Začíná konec aut se spalovacími motory?

Natankovat je rychlejší než dobít. Vážně?

Zastánci aut s tradičním typem pohonu vyčítají příznivcům elektromobility jednu věc. Že i když se rozšiřuje infrastruktura nabíjecích stanic, je stále nepraktické s elektromobily jezdit a používat je jako auta na každý den. Baterie jsou doslova zlatý důl, jak víme. A jsou také velmi těžké. A druhá věc, dobití baterie je mnohem zdlouhavější proces, než natankování plné nádrže naftou či benzínem. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

V současné době používají elektromobily lithiové baterie s tekutým elektrolytem. To má určitá omezení a rizika. Je obtížné zvýšit energetickou kapacitu a nabíjení probíhá pomalu. A zanedbatelné není ani riziko samovznícení z důvodu tvorby lithiových krystalů. Jak také víme z velkého testu elektromobilů, tak jsou tady povětrnostní podmínky, které už tak omezený dojezd zhoršují. 

Magie? Kdepak, tajemstvím je pevný elektrolyt

Řešením problému má být baterie s pevným elektrolytem. Na jedné straně nehrozí samovznícení, je zde potlačeno riziko spojené s tvorbou vzniku krystalu. Na straně druhé pak tyto systémy dokážou pojmout nepředstavitelně více energie. To znamená dvě věci. Baterie s pevným elektrolytem mohou být menší a lehčí. A zároveň je lze nabíjet v porovnání se současným konceptem mnohem rychleji. 

QuantumScape se hlásí k objevu této průlomové technologie. Jejich velká baterie byla nabita až na 80 procent za 15 minut. A to 400krát po sobě. Se zůstatkovou kapacitou 80 %, což potvrzuje nejenom efektivnost, ale i spolehlivost řešení. Vedení společnosti chce spustit pilotní výrobní linku už v roce 2023.  Následně proběhnou dílčí premiéry různých konceptů,  společnost pak věří, že k masovému rozšíření by mohlo dojít v druhé polovině této dekády.

Myslíte si, že díky této technologii nebudou po roce 2030 už vyráběna auta s benzínovými a naftovými motory?

Zdroj: QuantumScape

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články