Speciální rychlostní dálnice pouze pro cyklisty. Zní to jako absurdní představa, je to ale reálnější, než si lidé myslí.
Der, die, das, psí ocas. Nevím, jak vy, ale moje němčina byla svého času omezená skutečně spíše na pokus o vtip, než že bych si troufal na nějakou složitější konverzaci. Po letech studia a častých cestách za západní státní hranici to je lepší. A tak tuším, co je to Radschnellweg. Dopravní značka, která se v posledních letech začíná objevovat nejen v Německu, ale i v dalších evropských zemích a která dokáže leckterého řidiče i cyklistu zaskočit.
Síť rychlostních komunikací, ovšem pouze pro cyklisty, existuje
Teď nejde o překlad, ale přiznám se, že když jsem značku poprvé zahlédl, chvíli jsem přemýšlel, co přesně znamená. A jak se mám vlastně zachovat. Do Německa, odkud značka pochází, jezdím velmi často. Tak jako hodně čtenářů AutoŽivě. O čem je tedy řeč? Je tady značka, kterou mnoho českých řidičů nezná. Udělali jsme v redakci AutoŽivě průzkum a zjistili jsme, že tušení nemá (logicky) rovných 98 % dotazovaných lidí. Zelený čtverec s bílým jízdním kolem je jedna z novějších značek na německých silnicích. Má důležitý význam, zejména pro cyklisty.
Je to jedna z novějších značek na německých silnicích, značka s kódovým označením 350.1 vstoupila v platnost 28. dubna 2020. Od té doby výslovně označuje cyklistické superdálnice. Superdálnice? Ano, je to de facto správný výraz. Ale jak říkám, moje němčina není neomylná, takže pokud má někdo přesnější překlad, budu moc rád za komentáře dole pod článkem. Dříve bylo několik dostupných cyklistických superdálnic považováno za běžné cyklostezky. Ale s novým znamením přišla i nová pravidla. Jaká? Tady je cyklistovo, zde má cyklistika přednost.
Cyklodálnice jsou speciálně navrženy pro vysokorychlostní cyklistiku a obvykle mají svůj vlastní jízdní pruh nebo jsou alespoň odděleny od ostatní dopravy. Jsou postaveny primárně v městských oblastech nebo příměstských městech a jejich účelem je zmírnit dopravní zácpy na silniční síti a chránit životní prostředí. Mnoho cyklodálnic má regionální nebo nadregionální zaměření a spojuje různá města a obce. Povolena jsou konvenční jízdní kola, elektrokola do 25 km/h a elektrické koloběžky do 20 km/h. Za mě super nápad. Jakkoli v běžném provozu se musí všichni účastníci takříkajíc vejít na jeden plac, auta, kola, chodci. Tady je to jinak.
I v ČR existují cyklostezky, které spoují obce mezi sebou
Cyklisté jsou bezpečně odděleni od ostatních. Mohou jet rychle. A bezpečně. Ne jako cyklohulvát, kterého jsem dnes viděl v Praze na Želivárně. Z chodníku přes silnici mezi auty doprostřed k semaforu. Pak rovnou na přechod pro chodce. Pak na další přechod, kde si zmáčknul tlačítko pro chodce. A pak přejel na kole přechod pro chodce a napojil se plynule zase na silnic. Tady lituji, že jsem slušný člověk. Aspoň bych mu vynadal. No nic. Nová značka. My ji u nás neznáme, ale jde o zcela specifický typ komunikace, který má svá jasná pravidla.
Cyklodálnice je samozřejmě pro motoristy zapovězena, smí se tam jen na kolech. A koloběžkách, jak jsem už zmínil. Prostě – žádná auta! Cyklistické superdálnice jsou navrženy tak, aby jízda na kole byla rychlejší, bezpečnější a pohodlnější. Proto jsou co nejrovnější a mají široké pruhy, které umožňují bezpečné předjíždění a protijedoucí provoz. Cyklisté mají přednost na křižovatkách a spojích před „motorovou dopravou“. Koncept komunikace je navržen speciálně pro cyklisty.
Povrch by měl být přilnavý a ideální pro jízdu na kole, a to i za špatného počasí. Tak, aby se cyklisté mohli pohybovat svižným tempem. Prostorové oddělení od automobilové a pěší dopravy je důležité pro předcházení nehodám. Z bezpečnostního důvodu jsou cyklistické superdálnice v noci osvětleny. Křižovatky silnic jsou omezeny na minimum. Mě osobně je tohle řešení sympatické. Radschnellweg není jen další cyklostezka, ale promyšlený systém, který má potenciál změnit způsob, jakým se pohybovat po městech na kole. Bezpečně, odděleně od aut a chodců.