Nová nařízení EU nepožadují jenom nižší emise. Vozy musí být i podstatně tišší

                   

Pokud se začne mluvit o nařízení EU a o automobilovém trhu, každému se hned vybaví požadavky na snižování emisí. Právě kvůli tomu začala éra takzvaného downsizingu a právě kvůli tomu je dnes tak složité najít auto s pořádným motorem. Je tu však ještě jedna věc, o které se až tolik nemluví, ale která také trápí mnohé automobilky. Ty se musí přiblížit také hlukovým limitům.

Nová pravidla vejdou v platnost v červenci roku 2020

A moc času už automobilky nemají. Pouze jeden rok. Během něho musí v případě potřeby modifikovat svá auta tak, aby splňovala také zvukové limity. Nařízení začne platit 1.7.2020 a říká, že všechna auta vyrobená po tomto roce nesmí být hlučnější, než 70 decibelů. Pro porovnání udejme, že hlasitost běžného rozhovoru dvou lidí je zhruba 50 decibelů a oněch 70 je přibližná hlasitost běžného vysavače pro domácnost. Na otevřeném prostranství, kde auta jezdí nejde o vůbec nic hrozného. Přesto na tomto limitu EU striktně trvá.

V roce 2024 přijde zpřísnění

Jakmile se automobilky zvládnout přizpůsobit požadavku na 70 decibelů v roce 2020, budou mít další 4 roky na to, aby přemýšlely nad tím, jak vyhovět přísnění, které vejde v platnost v roce 2024. To budou další dva decibely ubrány a hladina hluku vozidel musí být snížena na 68 decibelů. Jak to bude pokračovat dále, to si nikdo netroufá ani odhadnout. U požadavků na snižování emisí však vidíme, že jsou to až šikanózní požadavky.

Nejde jenom o zvuk motoru

Výrobci automobilů si musí dát pozor také na fakt, že celkové limity 70 dB a následně 68 dB se nutně netýkají jenom zvuku běžícího motoru. V potaz budou brány všechny zvuky, které auto vytváří. Může se tak jednat třeba i o hluk způsobený výfukovým systémem, nebo hluk, který bude vytvářet nasávání čerstvého vzduchu, nebo chod ventilátoru chladiče.

Výjimky sice existují, ale jsou přísné

Říkáte si, jak tomu bude u sportovních vozů, které jsou charakteristické nejenom svým výkonem, ale právě i svým zvukem? I na ty EU myslí. Dává jim výjimku, i když i ta je celkem přísná. Sportovní vozy mohou dosahovat maximální hodnotu hluku 74 dB. Aby vůz mohl do takové kategorie spadat, musí mít výkon nad 270 koní, musí mít méně než 4 sedadla a tvar a poloha sedadel musí jasně poukazovat na to, že se jedná sportovní vůz.

I úplné ticho je problém

Velkým paradoxem je, že snaha snížit hlučnost vozu úplně nekoresponduje s jedním z posledních nařízení, které zase říká, že automobily nemohou být úplně tiché. V tom si EU došlápla na elektromobily, které téměř žádná zvuk nevydávají. V tom vidí Evropská unie velký problém z hlediska bezpečnosti pro chodce, nebo cyklisty. Tichým elektromobilům naopak nařizuje, že určitý zvuk vydávat musejí. To se řeší nejčastěji pomocí přídavného reproduktoru, který určitý zvuk během jízdy generuje.

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články