Pokud se začne mluvit o nařízení EU a o automobilovém trhu, každému se hned vybaví požadavky na snižování emisí. Právě kvůli tomu začala éra takzvaného downsizingu a právě kvůli tomu je dnes tak složité najít auto s pořádným motorem. Je tu však ještě jedna věc, o které se až tolik nemluví, ale která také trápí mnohé automobilky. Ty se musí přiblížit také hlukovým limitům.
Nová pravidla vejdou v platnost v červenci roku 2020
A moc času už automobilky nemají. Pouze jeden rok. Během něho musí v případě potřeby modifikovat svá auta tak, aby splňovala také zvukové limity. Nařízení začne platit 1.7.2020 a říká, že všechna auta vyrobená po tomto roce nesmí být hlučnější, než 70 decibelů. Pro porovnání udejme, že hlasitost běžného rozhovoru dvou lidí je zhruba 50 decibelů a oněch 70 je přibližná hlasitost běžného vysavače pro domácnost. Na otevřeném prostranství, kde auta jezdí nejde o vůbec nic hrozného. Přesto na tomto limitu EU striktně trvá.
V roce 2024 přijde zpřísnění
Jakmile se automobilky zvládnout přizpůsobit požadavku na 70 decibelů v roce 2020, budou mít další 4 roky na to, aby přemýšlely nad tím, jak vyhovět přísnění, které vejde v platnost v roce 2024. To budou další dva decibely ubrány a hladina hluku vozidel musí být snížena na 68 decibelů. Jak to bude pokračovat dále, to si nikdo netroufá ani odhadnout. U požadavků na snižování emisí však vidíme, že jsou to až šikanózní požadavky.
Nejde jenom o zvuk motoru
Výrobci automobilů si musí dát pozor také na fakt, že celkové limity 70 dB a následně 68 dB se nutně netýkají jenom zvuku běžícího motoru. V potaz budou brány všechny zvuky, které auto vytváří. Může se tak jednat třeba i o hluk způsobený výfukovým systémem, nebo hluk, který bude vytvářet nasávání čerstvého vzduchu, nebo chod ventilátoru chladiče.
Výjimky sice existují, ale jsou přísné
Říkáte si, jak tomu bude u sportovních vozů, které jsou charakteristické nejenom svým výkonem, ale právě i svým zvukem? I na ty EU myslí. Dává jim výjimku, i když i ta je celkem přísná. Sportovní vozy mohou dosahovat maximální hodnotu hluku 74 dB. Aby vůz mohl do takové kategorie spadat, musí mít výkon nad 270 koní, musí mít méně než 4 sedadla a tvar a poloha sedadel musí jasně poukazovat na to, že se jedná sportovní vůz.
I úplné ticho je problém
Velkým paradoxem je, že snaha snížit hlučnost vozu úplně nekoresponduje s jedním z posledních nařízení, které zase říká, že automobily nemohou být úplně tiché. V tom si EU došlápla na elektromobily, které téměř žádná zvuk nevydávají. V tom vidí Evropská unie velký problém z hlediska bezpečnosti pro chodce, nebo cyklisty. Tichým elektromobilům naopak nařizuje, že určitý zvuk vydávat musejí. To se řeší nejčastěji pomocí přídavného reproduktoru, který určitý zvuk během jízdy generuje.