Nové pravidlo upřednostňuje cyklisty a jezdce na koloběžkách. Řidiči aut jim musí uhnout, a co víc, nesmí jim vjet na místo.
Je to takový silniční folklor. Cyklisté nemají rádi řidiče a řidiči nemají rádi cyklisty. Na jednu stranu to trochu chápu, protože řidiči se ne vždy k cyklistům chovají ohleduplně. Ovšem platí to i naopak. Paradoxem je, že cyklista je s největší pravděpodobností také řidič, řidič je většinou také cyklista. A to není všechno, mám tady osobní zážitek, který je poměrně pikantní. Parkoviště v pražských Modřanech, kde lidi parkují svá auta a pak jdou na kolo, na brusle, procházku. Vidím, jak přijíždí člověk v autě, následně dojde k decentnímu konfliktu s kolemjedoucím cyklistou.
V jednu chvíli řidič, za minutu cyklista, ale hulvát je to 24/7
Řidič stáhl okýnko a začal na sportovce řvát něco vy stylu „ty zas.nej pumpičkáři, čum, kam jedeš“, a to nebyl jediný výkřik. Pak řidič vystoupil, natáhl na sebe typický cyklistický prezervativ, z kufru vyndal kolo. Sedl na něj, rozjel se a de facto udělal to samé, co předtím onen cyklista jemu. Prostě parkoviště, kde se tak trochu motají na malém prostoru auta, kola, bruslaři, koloběžky. V tu chvíli tento cyklista transformovaný z motoristy začal řvát: „Kam se to se.eš s tou svojí plechovkou, koukej smrdět někde jinde.“ Přiznávám, že jsem dost koukal.
Za mě to je ale typický příklad toho, že nejde o to, jestli jede člověk na kole nebo v autě. Jde o povahu, slušné vychování, ohleduplnost. Aby nedocházelo ke kolizím na křižovatkách, tam je to už mnohem horší než na parkovišti u vody, více a více se objevují speciální opatření. Oficiálně se tomu říká prostor pro cyklisty. Ovšem patří tam nejenom jízdní kola, ale třeba i koloběžky. Klíčovou změnou je tedy zavedení nové dopravní značky, která označuje vyhrazené místo pro cyklisty. Jaká pravidla tedy platí, co musí řidiči respektovat?
A jaké pokuty hrozí za porušení těchto předpisů? Jde o prostor, který je vyhrazen cyklistům, obvykle před křižovatkou. Hlavním cílem opatření je umožnit cyklistům snadnější a bezpečnější průjezd křižovatkami, zejména ve chvíli, kdy mají odbočit vlevo nebo jet rovně. Doprava je to relativně v pořádku, a to nechci vytahovat, že dost cyklistů neřeší červenou a projede kolem chodníku i na červenou. Nebo to vezme přes chodník. Řidiči jsou povinni respektovat toto vyhrazené místo a nesmí do něj vjíždět. Tedy pokud to není nezbytné například kvůli odbočování nebo jiným situacím specifikovaným zákonem.
Na kole je člověk zranitelnější než v autě, na to je třeba myslet
Umíte si asi představit průjezd houkající sanitky. Prostor pro cyklisty nebo také takzvaná předsunutá stopčára je umístěna v čele jízdního pruhu na křižovatkách řízených semafory. To znamená, že cyklisté se tak mohou při čekání na zelenou předjet před ostatní vozidla. Následně pak lépe vidí do křižovatky, a i sami jsou lépe vidět. Proto jim nehrozí boční srážka s autem, které by mělo souběžně s cyklistou odbočovat. A logicky tak zvládne cyklista vjet do křižovatky jako první. I to přispívá k bezpečnějšímu průjezdu křižovatkou.
Vyhrazený prostor je jasně vyznačen vodorovným dopravním značením a je doplněn svislou dopravní značkou. Pro řidiče to znamená, že při přiblížení ke křižovatce musí zpomalit, sledovat značení a přizpůsobit jízdu tak, aby cyklistům umožnili bezpečné projetí. A nesmí v daném prostoru zastavit. Porušení těchto pravidel může být pro řidiče aut relativně snadné, a následně poměrně nákladné. Pokud řidič vjede na vyhrazené místo pro cyklisty nebo ho jinak blokuje, hrozí mu pokuta. Nerespektování dopravního značení lze policií pokutovat do výše 1 500 Kč.
Za pořušení pravdla je pokuta, body motorista nedostane
Ano, jde to řešit i domluvou. Nicméně když to přejde do správního řízení, je tady taxa 2 000 Kč až 5 000 Kč. O body se ale nehraje. Musím dodat, že řidiči hlavně nesmí začít panikařit. Když už někdo na takové místo vjede, nesmí začít couvat nazpátek. To, že udělal jednu chybu, neznamená, že by měl udělat druhou, nacouvat a nabourat do auta za sebou. Další výjimka? Nejdou semafory na křižovatce a je třeba řídit se svislými dopravními značkami.
Pokud je na místě třeba značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, tedy tradiční osmiúhelník s červeným polem, bílým okrajem a bílým nápisem STOP, je to jiné. Značka s katalogovým označením P 6) přikazuje řidiči zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled, a dát přednost v jízdě. To znamená, že řidič auta může zastavit v prostoru vyhrazeném pro cyklisty právě proto, aby měl bezpečný výhled. Ve většině případů ale platí, co bylo řečeno. Jde o hájený prostor cyklistů a lidí na koloběžkách a řidiči aut tam nemají co dělat.