Nové francouzské SUV budí respekt svou cenou. Za 3,96 milionu Kč dostanete výbavu, o které se vám ani nesnilo

Jak vysoká je dostatečná cena za bezpečnost v autě? Pro někoho jsou to miliony korun, někdo si za ně kupuje záplatu na svou paranoiu.

i Zdroj fotografie: Stellantis
                   

Historie Francie není historií, kterou by šlo jen tak označit za mírumilovnou. Naopak, jsou tady historické události, jež byly psané krví, a to doslova. Římani v Galii, stoletá válka, Velká francouzská revoluce. Gilotina od svého vynálezu nezahálela a milosrdenství nelze najít ani v moderních francouzských dějinách. Vždyť třeba někdejší prezident Charles de Gaulle drží poměrně smutný rekord v Guinnessově knize rekordů. Bylo na něj spácháno neuvěřitelných šestadvacet atentátů. Všechny přežil, velkou roli v tom hrálo jeho auto, Citroen DS.

Měl ho Fantomas a létal s ním, auto měl i prezident. A přežil

Díky jeho jízdním vlastnostem mohl prezident ujíždět z místa incidentu i na prostřelených pneumatikách. Mít tak aktuální novinku automobilky DS, mohla by tajná francouzská služba hrozby atentátníků de facto zcela ignorovat a vozit prezidenta, kde by se mu zlíbilo. Je tady totiž automobil, jenž přežije téměř všechno. DS 7 s označením VAUBAN je odvozen z modelu DS 7 E-TENSE 4×4 300 a je to obrněný plug-in hybrid ve speciální edici omezeného počtu kusů. Model se vyrábí ve Francii a jeho přestavba probíhá pod taktovkou společnosti WELP.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ten sídlí v Hérimoncourtu, nedaleko od závodu v Mulhouse, v bývalé továrně Stellantis. DS 7 VAUBAN otevírá novou kapitolu spolupráce mezi skupinou WELP a společností DS Automobiles, kdy kooperace začala vytvořením vozu DS 7 ÉLYSÉE pro současnou francouzskou prezidentskou kancelář. DS 7 VAUBAN má pancéřování, které je zvenčí stěží patrné. Díky relativně nízké hmotnosti přináší DS 7 VAUBAN konkrétní odpověď na požadavek ochrany a diskrétnosti. A stále nabízí stejné dynamické vlastnosti jako DS 7 E-TENSE 4×4 300.

Jaké bylo první auto exšéfa Škodovky, který kandiduje na prezidenta?

Navíc k jeho řízení není zapotřebí žádné speciální oprávnění, stačí běžné řidičské oprávnění skupiny B. I délka pancéřovaného SUV je stejná jako u klasického modelu a činí 4,59 m. Stejná je i údržba auta, tak je shodná se servisem standardního vozu DS 7, při klasifikaci „intenzivní používání“. O auto se postará některý z certifikovaných servisů sítě DS STORES. DS 7 VAUBAN vychází ze sériového modelu DS 7 E-TENSE 4×4 300, ovšem nese vysoce odolné díly z aramidových materiálů a HPPE (High Performance Polyethylene) vláken.

Magnum ho nezastaví, padouch může bezhlavě pálit z 5 metrů

Jsou zde díly z pancéřové oceli a také bezpečnostní skla. To zajišťuje úroveň ochrany VPAM 4, což je ochrana proti ručním střelným zbraním. Přestavba je navržena s maximální efektivitou z hlediska bezpečnosti a komfortu. Přináší jen minimální rozdíly v jízdních vlastnostech. Jak je to možné? Hmotnost vozu se zvýšila pouze o 164 kg. Brzdná dráha je tak stejná jako u DS 7 E-TENSE 4×4 300. A zrychlení z 0 na 100 km/h se prodloužilo pouze 0,2 sekundy z 5,9 na 6,1 sekundy. To je za mne docela zanedbatelný rozdíl.

iZdroj fotografie: Stellantis

Jízdní vlastnosti zůstaly výtečné díky unikátnímu systému odpružení. Poloměr otáčení 10,45 m je v segmentu prémiových SUV etalonem, skvělý pro manévrování pod palbou. Na proměnu interiéru dohlížejí specializovaní čalouníci, je dbáno na příkladnou úroveň stylu a kvality. Plastický znak VAUBAN a specifické ovládací prvky jsou jedinými detaily, které DS 7 VAUBAN odlišují. Vše je jinak skutečně decentní. Kromě doplňkové výbavy v obvyklém slova smyslu jsou na vyžádání k dispozici balíčky příplatkové výbavy pro zvýšenou ochranu.

Balistická ochrana VPAM 4

Jde o jednu ze základních tříd balistické ochrany v rozmezí VPAM 1 až VPAM 14 s rozpětím odolnosti proti rážím .22 Ir až 14.5×114. Aby bylo auto označeno za VPAM 4, musí odolat střelbě z ráže .375Mag ze vzdálenosti 5 metrů a z ráže .44 Rem Mag ze vzdálenosti 5 metrů.

Tedy například hasicí systém, uzavřený okruh ventilace, siréna a interkom. Pro komfort cestujících jsou v autě přídavné zásuvky USB či lampičky na čtení. Individualizace vozu je samozřejmě možná, nabízí se barvy karoserie, čalounění interiéru, výšivky. Ale také držáky vlaječek, počítá se s nasazením v diplomatických a státních službách. Jak má být auto používáno, je asi jasné, ale co vlastně znamená jeho název?

Cena je vysoká, ale to je i exkluzivita auta pro speciální účely

Opět bude zapotřebí krátká exkurze do historie. VAUBAN je odvozen od systému opevnění vystavěných na konci 17. století. Vaubanových opevnění je dvanáct v deseti různých francouzských departementech a jsou zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO. Markýz Sébastien Le Prestre de Vauban dohlížel na více než stovku opevnění ve Francii i v Evropě. Vaubanův systém byl základem několika pevností i v Asii a Africe. DS 7 VAUBAN je tedy speciální edice modelu a jeho dostupnost bude omezená.

Že auto nebude úplně pro každého, podmiňuje i jeho cena, která je v přepočtu z eur cca 3,96 milionu Kč. K řízení potřebujete pouze základní řidičské oprávnění. Na rozdíl od jiných obrněných vozidel, která často vyžadují profesionální licenci a speciální výcvik. První DS 7 Vauban již sjel z výrobní linky, takže pokud máte rádi francouzský šarm a máte pocit, že by vám hrozilo na silnicích nějaké nebezpečí, možná jste právě vy cílovou skupinou.

Chtěli byste obrněné auto?

Zdroj: DS
Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články