Japonci se vysmáli celé EU a Greendealu. Uvedli revoluční spalovací motor, jenž Evropa už dávno vzdala. Proč to my neumíme?

Vyrobit v roce 2025 atmosférický benzínový motor bez elektrických „obezliček” a splnit s ním normu EURO7 znamená kus odvahy a motorářského umu. Klobouk dolů, pánové!

i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
i Zdroj fotografie: Mazda
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Nevím, jak to se spalovacími motory máte vy, ale jestli mi je nějaká motorářská / vývojářská snaha opravdu hodně sympatická, pak je to, kterou poslední roky prosazuje japonská Mazda. A na jejímž konci jsou atmosférické, jakoby podle staré školy vyrobené motory s označením Skyactive, které díky inovativním způsobům spalování dosahují skvělých parametrů při zachování rozumné spotřeby paliva. A navíc jej montují (nejen) do jednoho z nejlepších roadsterů na světě. Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.

Evropské emisní normy „likvidují” Evropu, ale Japonci je dokáží překonat

Možná nejvíc paradoxní na celé situaci je přitom to, že poslední generace japonské Skyactive řady, označovaná písmenem „Z”, dokáže bez problémů splnit emisní normy EURO 7, které mnozí výrobci v Evropě považují za nesplnitelné. A které byly nejednou záminkou pro ukončení vývoje spalovacích motorů a přechodu na elektromobilitu. Chápu, pokud má vývoj stát astronomické peníze, a v roce 2035 veškeré spalovací motory skončí, pak to stejně nedává smysl.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Což, jak už budu navždy podezírat EU, byl možná jeden z cílů EURO 7. Zkrátka to „napíšeme tak, aby to nešlo splnit. To by v tom byl čert, abychom tu elektromobilitu nakonec nezařídili. Tak to se vám, dámy a pánové v Bruselu, opravdu „povedlo“. Jen se podívejte, v jakém maléru je nyní Volkswagen, a budete mít hned jasno. Opravdu jste toto chtěli? Byť uznávám, že VW si za některé problémy může opravdu sám, přesto jej elektromobilita dokonale „odrovnala“. Zajímavé přitom je, že Japonce tato kritická fáze zcela minula.

Recept na dokonalý automobil? Vše podle starých, osvědčených pravidel

Jinak si totiž není možné vysvětlit, že se Mazdě daří jít tak dokonale proti proudu se svými zážehovými motory Skyactiv, jejichž poslední generace má navíc s přehledem EURO7 zvládnout. Krom obligátních SUV tento dvaapůllitrový (!), atmosferický plněný (!!!) čtyřválec navíc najdeme i v klenotu, který Mazdě závidí zřejmě nejedna automobilka: v malém roadsteru MX-5. A ani tady se nedějí žádné kompromisy: pohon zadních kol, manuální převodovka a dokonalé vyvážení.

i

Mazda se zkrátka nehodlá vzdát receptu, který vedl k úspěchu nejprodávanějšího roadsteru všech dob. Když potkám na silnici první generaci, onu legendární první Miatu, zamáčknu dodnes slzu. To je přeci esence toho nejlepšího, co kdy kdo na téma dostupný roadster udělal. Inspirací byl přitom údajně Lotus Elise. Pokud ale někdy platí, že žák překonal učitele, tak tady naprosto ukázkově. Lotusy jsou nepochybně skvělá auta, ale nikdy se jim nepovede docílít tak masivního rozšíření, jako se to povedlo Mazdě s Miatou. A světové prodeje jsou tím, čím se liší úspěšní od průměrných.

Vývoj generací MX-5 je ukázkovým příkladem neustálého zlepšování

Mazda navíc s každou novou generací MX-5 nejenže zachovává původní „recepturu“, ale ještě ji důsledněji zdokonaluje . Nejnovější MX-5 NE by totiž ve finále měla na váze ukázat celkovou hmotnost nižší než 1 000 kg, což, jak sami myslím uznáte, je vpravdě famózní hodnota. Speciálně v době, kdy kvůli všem asistentům a často postradatelným komfortním prvkům i kompaktní hatchbacky snadno překročí 1 300 nebo 1 400 kg. A přitom nebude mít pod pod kapotou žádný malý oturbený litrový „motůrek“, ale pořádný kus železa: zmíněný dvaapůlitrový (tři vykřičníky ještě jednou) atmosfericky plněný čtyřválec.

iZdroj fotografie: Mazda

Skyactiv – Z jako jeden z nejlepších spalovacích motorů historie

Nová generace ze Skyactiv řady pohonných jednotek, značená jako Skyactiv-Z, se navíc zcela vymyká svou schopností úplné oxidace paliva , čímž drasticky omezuje škodlivé emise, aniž by přitom bylo nutné si pomoci hybridní (či jakoukoli jinou) elektrickou asistencí. Případně, jak je to dnes běžné, snižovat objem motoru a počet válců. A k lepším parametrům si pomáhat pomocí turbodmychadla. Výsledkem je živý, přirozeně točivý a citlivý motor, který zachovává smyslový zážitek řidiče a zároveň respektuje environmentální požadavky. Bravo, Mazda.

iZdroj fotografie: Mazda

Mazda se nevzdala a představila nový motor. Wankel do plug-in hybridu, spotřeba 1 litr a dojezd 600 km

Tato volba navíc znovu potvrzuje filozofii Mazdy „Jinba Ittai„, neboli myšlenku harmonie mezi člověkem a strojem. Filozofii, kterou tento japonský výrobce důsledně uplatňuje, i když to znamená někdy zůstat na okraji dominantních trendů. Filozofii čistého pohonu bez nadměrných elektronických pomůcek, která slibuje být protilékem na uhlazený komfort moderních automobilů. Díky svým omezeným rozměrům a designu zaměřenému na emoce z jízdy pak MX-5 NE cílí na specifické publikum: na ty, pro které je řízení stále uměním, vášní a smyslovou nutností. Což je něco, co je myslím nejen mně maximálně sympatické. Jak to máte s Mazdou vy, mimochodem?

iZdroj fotografie: Mazda

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články