Stát sleduje své občany na každém kroku, teď jim vidí i do aut a eviduje, co kdo dělá za volantem. V případě přestupku je pokutuje.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Nevím, kdo je tady milovníkem literatury a četl Orwellův román 1984. Každopádně si dovolím tvrdit, že výraz „Velký bratr tě sleduje“ zná každý, nejenom odborník na antiutopistickou beletrii. Každý asi ví, že „velký bratr“ je v přeneseném slova smyslu fakt, že je člověk sledován, zejména nějakou institucí či státem. Velký bratr teď zase zamrkal a ukázal, že sledovat se dá všechno, více, efektivněji. Mluvím o rychlostních kamerách a o tom, že mohou vlastně sledovat a kontrolovat víc než rychlost. Ve Velké Británii představili nový rychlostní radar.
Kamera nejenom měří rychlost, ale vidí i do auta na pásy
Přezdívá se mu „Osamělý jezdec“ a to z jasného důvodu: Funguje zcela samostatně, má ostrý zrak a dokáže vás zahlédnout až na vzdálenost jednoho kilometru. Ano, 1 000 metrů. To je zhruba ekvivalent deseti fotbalových hřišť za sebou, pokud by si někdo nedokázal ten kilometr představit. A kamera dokáže zachytit víc než jen rychlost, jak jsem naznačil. Britská policie testuje technologii, která nejen sleduje, jak rychle jedete, ale také to, zda jste si nezapomněli zapnout bezpečnostní pás. Nebo jestli uprostřed řízení nesaháte po telefonu.
Kamera je vybavena pokročilou technologií umělé inteligence a takzvaným 4D radarem. To znamená, že se dokáže dívat přímo do kabiny auta a analyzovat, co člověk dělá za volantem. Pete Williams z britské motoristické organizace RAC předpovídá, že někteří řidiči budou pravděpodobně trochu překvapeni. Aby ne, když jim přijde pokuta za překročení rychlosti, přestože si mysleli, že zabrzdili včas a s dostatečným předstihem. Tady platí, že pokud řidič zahlédne radar, je už pozdě, radar ho „viděl“ a zaznamenal mnohem dřív.
Technologie se ale neomezuje jen na měření rychlosti a sledování mobilních telefonů. Kamera také čte registrační značky, porovnává je se záznamy a kontroluje, zda je vůz pojištěný a legálně registrovaný. Jinak řečeno bych to viděl tak, že sleduje, jestli není kradený. Proč slovíčkařit a chodit kolem horké kaše. Veškeré informace jsou zasílány přímo britským dopravním úřadům, které mohou na přestupky reagovat bleskovou rychlostí.
Systém čte a sleduje SPZ, vidí, jestli řidič telefonuje za jízdy
Nebudu se divit, až jednou bude pokuta rychlejší než řidič. Člověka změří radar, online zpracuje pokutu a rovnou ji zašle do datové schránky. Než motorista dojede do cíle, pokutu bude mít zatepla u sebe. Až se pak posuneme jako společnost do okleštěné formy civilizace ve stylu filmu Demolition man, tak společně s pokutou v datovce strhnou úřady z účtu pokutu rovnou. Když řidič nebude mít dostatek peněz na kontě, rovnou na něj uvalí exekuci. Jednou to nastane, uvidíte. Ale to už já, doufám, za volantem sedět nebudu.
Zpět k novým 4D kamerám. Od předminulého roku má Londýn kamery, které s 4D radarem dokáží detekovat cokoli od zneužívání mobilních telefonů až po chybějící bezpečnostní pásy. Technologie se nyní postupně rozšiřuje do zbytku země a kamery lze nalézt ve všem od pevných stožárů a přívěsů až po hlídkové vozy. Mám obavu o jedno. Technologie existuje, funguje, britská policie ji testuje. A to znamená, že stačí jen hodit udičku nějakému českému lobbistovi a ten zařídí, že se systém dostane i k nám do ČR.
Pokud se kamery osvědčí, je otázkou času, než budou u nás
Z technického hlediska je třeba zmínit, že kamery s 4D radarem jsou schopny pracovat v různých povětrnostních podmínkách a za snížené viditelnosti. Radarová technologie není závislá na světelných podmínkách. To znamená, že systém je plně funkční i v noci, za deště nebo mlhy. To je významný rozdíl oproti starším typům kamer, které mohly být v některých situacích méně spolehlivé.
Zavedení těchto kamer je projekt, jehož výsledky budou myslím pečlivě sledovány nejenom v Británii. Jak jsem už varoval. Pokud se potvrdí očekávaný přínos v podobě snížení počtu nehod a zvýšení bezpečnosti, lze předpokládat, že podobné systémy budou postupně zaváděny i v dalších evropských zemích. A víte jak, peníze z pokut se vždycky do státní či městské kasy hodí. Tak proč jich nevybrat víc?!