Zastaví tento nejčistší dieselový motor světa elektrošílenství? Splňuje jakoukoli emisní normu a mohl by změnit pravidla hry

Příznivci elektromobilů by spalovací motor nejraději umístili rovnou zítra do muzea. Naštěstí jeho vývoj a možnosti zdaleka neřekly poslední slovo, důkaz přináší video v našem článku.

i Zdroj fotografie: S vědomím Achates Power
i Zdroj fotografie: S vědomím Achates Power
i Zdroj fotografie: S vědomím Achates Power
i Zdroj fotografie: S vědomím Achates Power
i Zdroj fotografie: S vědomím Achates Power
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Rychlost, s jakou se kolem nás mění automobilový svět a všechny nás začíná tlačit tam, kam poměrně velká část z nás nechce a nikdy nechtěla je poměrně zarážející. Jednou to myslím bude námětem na nejednu ekonomickou nebo sociologickou studii, protože tak rychlý přechod k údajně skvělé a ničím neposkvrněné elektromobilitě vypadá trochu jako z Orwella. Trochu dost. Pro tentokrát se pojďme podívat na další pokrok, který by mohl tuto cestu zvrátit. Kupodivu jej pohání nafta. Motorová nafta.

Kalifornie, země nízkým emisím zaslíbená

Náš vynález testovali v Kalifornii, kde by tedy člověk čekal cokoli, jenom ne naftu. Místo nafty spíše přemíru Priusů, hybridních Lexusů a elektrických BMW či Mercedesů, to když je vaše konto správně americky tučné. A to jsou v Kalifornii všechna konta. Nebo ne? Pravda, ještě jsou v Kalifornii ekologické Hummery H1, to když Rakousko předsedalo guvernérskému úřadu. Zanechme ale politicky nekorektních poznámek a pojďme se na ten motor podívat.

iZdroj fotografie: S vědomím Achates Power

Start samotného projektu se datuje do roku 2018, kdy se ropný gigant Saudi Aramco rozhodnul podporovat vývoj alternativních spalovacích motorů s cílem snížit emise a spotřebu tak, aby tyto splňovaly extrémně přísná kritéria platná v Kalifornii. Společnost Achates Power podrobila procesy v spalovacích motorech rozsáhlé analýze a došla k závěru, že větší potenciál pro jejich snižování je u dvoudobých motorů. Což je pro nás, pamatující Trabanty a Wartburgy, speciálně vzrušující informace.

Vyzkoušeno v reálném provozu

Konec humoru. Protiběžnému spalovacímu motoru pro nákladní vozy, zkonstruovanému podle patentu Achates Power naměřili na dynamometru v Detroitu a v závodě Achates v San Diegu výkon 400 koní. Byl také testován v reálném provozu pod kapotou reálného nákladního automobilu, s nad očekáváními příznivými výsledky. Společnost CALSTART, která zkoumá testování emisních norem v Kalifornii potvrdila, že motor je schopen splnit limit 0,02 gramu za hodinu.

“ Je to nejčistěji spalující dieselový motor s nejnižším obsahem uhlíku na světě,“ prohlásil o konstrukci Achates Power Bill Can Amburg, viceprezident CALSTART. 

Achates Power si je svým objevem natolik jistá, že chce v červenci 2022 prodat svůj první nákladní vůz s 10,6litrovým tříválcovým šestipístovým dieselovým motorem. Což je právě nyní. Otázkou zůstává, co bude dál. Pokud se to skutečně podaří a přijde revoluční motor, schopný provozu s takto nízkými emisemi, neunikne to určitě pozornosti výrobců osobních automobilů. Nevíme, nakolik by se jednotku povedlo zmenšit pod kapotu osobního vozu, nicméně kdyby ano, mohla by to být revoluce. A odpověď Bruselu na jeho elektrošílenství. Bylo by už na čase.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Věříte, že se podaří zvrátit nástup elektromobilů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Turecko vstupuje do války na Ukrajině a dodává jí nejmodernější raketomety: cíl zasáhnou téměř vždy, dokonce i v pohybu
Události247.cz
Události247.cz
Šéf Kremlu jako bezmocný stařík: Putin měl opravdu potupnou nehodu
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Einsteinův mozek rozřezali na 240 kusů: Proč to udělali a kde se nachází teď?
adbz.cz
adbz.cz
Bez kreditky už se do krájení nepouštím. Kuchyňský hack mi doporučila moje kamarádka