Další změna v povinnosti volání policie k dopravní nehodě. Z hlavy ji musí znát každý řidiči v ČR

Legislativa se změnila a nebyl to navzdory datumu aprílový žert. Dopravní policie se nově volá k nehodě za jiných podmínek.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Když se řekne dopravní nehoda, většina z nás si představí blikající majáky, policisty a nekonečné papírování, které vám zkazí den i náladu. Mluvím teď samozřejmě o „běžné městské“ dopravní nehodě s pomačkanými plechy, ne o tragédii s fatálním koncem. Ten, kdo někdy boural, o tom ví své. Já měl to „štěstí“ několikrát a vždy jsem na policajty čekal tak dlouho, že bych za tu dobu snad následky nehody sám opravil. To bylo ještě v relativně dávných dobách.

Volat, nebo nevolat, o to tu běží. Za 100 nebo za 200 tisíc Kč?

Pak se změnila legislativa a nebylo nutné vždy k nehodě volat policii. Kdy to není zapotřebí? Lepší bude, když se na věc podíváme z druhé strany a řekneme si, kdy je povinnost volat k dopravní nehodě policii. Povinnost přivolat k dopravní nehodě Policii ČR platí, pokud došlo k usmrcení nebo zranění osoby. To je asi každému jasné, ale říkal jsem, že budeme probírat nehodu se šťastným koncem ve smyslu zranění či smrti.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

V kontextu toho je povinnost volat Policii ČR k nehodě, u které došlo k hmotné škodě na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí vyšší než 100 tis. Kč nebo k hmotné škodě na majetku třetí osoby. Policii je též nutné přivolat, pokud došlo k poškození součásti nebo příslušenství pozemní komunikace. To jsou například svodidla, dopravní značky, zábradlí mostu a podobně. Z logiky věci pak vyplývá, že je třeba volat policajty k nehodě, pokud účastníci dopravní nehody nemohou sami zabezpečit obnovení silničního provozu.

Boreczech v Octavii chce školit a vyřizovat si účty, do vteřiny je u něj policie v BMW a role se otočí

Přidám k tomu několik komentářů. Odhadnout cenu na 100 000 Kč není snadné a ne každý to zvládne. V době, kdy komponenty do aut jsou drahé? Stačí zničené xenonové světlo, k tomu přední maska, třeba z karbonu. Plus parkovací čidla nebo senzor radaru a jsme daleko nad sto tisíci. Pokud si účastník nehody není jistý, může zavolat policii. Stejně pokud se účastníci nehody nemohou dohodnout, kdo je viníkem a relevantní sepsání záznamu o nehodě je nemyslitelné. Pak se volá policie, tedy Policie ČR, abych byl přesný, ne městští strážníci.

Zavolat není problém, nezavolat už může být ale přestupek

Výjezd Policie ČR k dopravním nehodám není nijak zpoplatněn. Platí, že je lepší zavolat než nevolat. Na druhou stranu porušení povinnosti přivolat k dopravní nehodě Policii ČR se považuje za přestupek. Pokud není třeba volat policii a někdo ji zavolá, nic se neděje. Pokud je třeba volat policii a účastník ji nezavolá, je to (přestupkový) problém. Když policie není na místě, řeší se tedy vše zápisem do záznamu o nehodě. Je-li nehoda šetřena Policií ČR, tak ta sepíše protokol. Ten podepisuje účastník, a to pouze tehdy, souhlasí-li s jeho zněním.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jardy Š.

V opačném případě do něho uvádí své výhrady. Pokud se stanete účastníky nehody a nevoláte policii, nezapomeňte na několik důležitých bodů. Jste viníkem? Pak sdělte poškozeným své jméno, příjmení a bydliště. Doplňte informace o tom, jakého máte pojistitele, u něhož bylo uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, tedy u jaké pojišťovny máte povinné ručení.

V případě, že se nedohodne viník nehody, bez policie to nejde

Pokud způsobil někdo škodu svým vozidlem na území vám, je to logicky naopak. Zjistěte si od viníka nehody jeho jméno, příjmení a bydliště, zapište si registrační značku vozidla, kterým byla škoda způsobena. Doplňte si pojistitele, u něhož bylo uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, číslo pojistné smlouvy. Tak jako tak, sepište záznam o nehodě, podepište si ho se všemi stranami. Vše si ideálně vyfoťte, tedy místo nehody, auta. Vezměte si kontakt na svědky, pokud jsou kolem a jsou ochotní svědčit.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Jestliže jsem mluvil v přítomném čase, musím se teď opravit. Vše platilo, platí a platit bude tak, jak jsem řekl, s jednou výjimkou. Od začátku minulého měsíce se posunul limit ze 100 000 Kč na 200 000 Kč. Myslím tím výši škody. Policie ČR se nyní volá k nehodě od dvojnásobné škody, než jsme byli zvyklí. Velkou novinkou je způsob nahlášení škodné události pojišťovně, papír už není hlavním komunikačním prostředkem.  

Kdo neumí škodu odhadnout, klidně může Policii ČR zavolat

Je tady mobilní aplikace, kterou spravuje Česká kancelář pojistitelů. Přes tu je možné vše vyplnit a podat. Vyplněný záznam je ihned odeslán pojišťovnám, tím se celý proces značně uspíší. Na druhou stranu, ne vždy je mobil po ruce, nabitý, připojení funguje. Pak propiska a papír opět nastupují do hry. Závěrem znovu řeknu, že pokud je nějaká neshoda mezi účastníky nehody, je vždy lepší policii zavolat. A ta má povinnost přijet, byť to nebude asi „hned“.

Měli jste někdy nehodu?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články