Spalovací motor je tady přes sto let a elektřina zklamala už v samém počátku na přelomu 19. a 20. století. Tohle je další krok.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Nechci jásat. Jako příznivec spalovacích motorů chci skrývat nadšení. Ne že bych se za svou lásku k tradičním motorům styděl, ale radši budu opatrně pesimistický a pak se zaraduji, než abych hasil optimismus později zklamáním. Nicméně, tohle je bomba, dámy a pánové! Toyota, gigant, který chrlí auta jak na běžícím páse (doslova) a drží se tradičních technologií zuby nehty, chystá něco, co by mohlo otřást celým automobilovým světem. A teď nemyslím další hybrid nebo facelift oblíbeného modelu.
Vlastně to není nic nového, prostě jen další spalovací motor
Mluvíme tady o motoru, který má potenciál změnit pravidla hry. Co tím myslím? No, Toyota se chystá ukázat, že spalovací motory ještě neřekly poslední slovo. Držím palce. V době, kdy se všichni soustředí na elektromobilitu a baterie? Jsem nadšený, skutečně. Nejlepší na tom je, že to není jen nějaká planá teorie nebo marketingový trik. Toyota na tomhle projektu pracuje už několik let a podle prvních zpráv se zdá, že se jim daří překonávat jednu překážku za druhou. Nemluvíme o nějakém vylepšení stávajícího motoru.
Řeč je o úplně nové konstrukci, která má být efektivnější, výkonnější a ekologičtější než cokoliv, co jsme dosud viděli. Toyota si totiž dobře uvědomuje, že tohle je projekt, který může rozhodnout o budoucnosti celé automobilky. Podle dostupných informací je nový motor založen na inovativní technologii spalování, která využívá palivo mnohem efektivněji než tradiční motory. Přelomová technologie prý kombinuje prvky elektrických i tradičních spalovacích motorů, to vede k hybridnímu řešení schopnému poskytovat působivý výkon bez typických environmentálních nevýhod. Jaké jsou tedy výhody nového řešení?
Za prvé je to vyšší účinnost. Motor údajně dokáže využít až o 50 % více energie z paliva ve srovnání s konvenčními motory. Druhá věc, jsou tady nižší emise CO2. Technologie, na které je motor postaven, prý drasticky snižuje produkci oxidů dusíku. Je de facto ekologická. Třetí výhodou je efektivita. Já bych řekl ekonomická náročnost. Díky nižší spotřebě paliva a menším nárokům na údržbu se tento motor může stát ekonomicky atraktivním řešením jak pro řidiče, tak pro výrobce. A teď to zasadím do kontextu.
Novinka má být ekologická, ale také levná na provoz a servis
Máme tady elektrická auta, která jsou drahá a nemají potřebně vyspělou technologii. Mimo čínské výjimky, ale ty mají problém s USA i s EU. EV auta jsou drahá. Mají malý dojezd, pomalu se nabíjí. Nejsou nabíječky. Oproti tomu existuje už syntetické palivo, které je ekologické s nulovou stopou CO2 a lze ho tankovat do většiny současných aut. Bez úprav. Jediným problémem je cena za litr, ale to jsme na jediné nevýhodě v porovnání s elektromobilitou. Za mne to je bod pro spalovací motory. Nedávno jsem psal o spalovacím motoru na čpavek.
Další bod tradičnímu řešení. A teď tenhle koncept od Toyoty? Elektromobily, které jsou v současnosti považovány za nejekologičtější volbu, by tak mohly ztratit svou pozici. Určitě, jestliže bude k dispozici efektivnější a ekologičtější technologie. Řada odborníků, včetně mě, se domnívá, že by to mohlo urychlit přechod zpět ke spalovacím motorům, ale s ekologičtějším profilem. Já s tím jednoznačně souhlasím.
Je to vývoj, za pár let se určitě dočkáme a elektřina se vypne
Abych byl fér, je potřeba zmínit i pár nevýhod. Vývoj nových motorů a alternativních paliv je samozřejmě drahý a trvá dlouho. Ale to je normální. Překážky je třeba překonávat. Toyota si to uvědomuje a je ochotná do věci investovat. Kdo ví, třeba za pár let budeme jezdit auty, která budou jezdit na palivo vyrobené z odpadu. Závěrem si dovolím malou poznámku. Pokud někdo tvrdí, že spalovací motory jsou mrtvé, tak ať se podívá na Toyotu. Možná změní názor. Já svůj názor na elektrická auta zatím nezměním.