Nové návrhy řidičských průkazů odsouhlaseny: EU rozhodla za nás – na co se musíme jako řidiči připravit? Není toho málo

V rámci evropského prostoru, který sdílíme s dalšími šestadvaceti státy, jsme povinni přijímat unijní nařízení. Včetně těch o řidičácích.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jsou slova, která ve mně budí hrůzu. Jedno z nich je reforma. Nejsem tak starý, abych si pamatoval měnovou reformu v polovině dvacátého století. Situaci, kdy se ze dne na den stali vinou komunistů z lidí chudáci, kteří přišli o všechny své úspory. Takže když zaslechnu, že se státy Evropské unie domluvily na reformě, zježí se mi chlupy na zádech a zbystřím. Členské státy EU se před pár dny po dlouhých jednáních dohodly na reformě řidičských průkazů.

Za pár let u nás musí začít platit to, co nám EU teď připravila

Jinak řečeno, Evropská unie se rozhodla, že řidičské průkazy už nebudou jen tak obyčejné plastové kartičky, které se vám povalují v peněžence vedle věrnostní karty do supermarketu a staré účtenky z čerpací stanice. Teď se chystá něco, co by se dalo nazvat malou revolucí v tom, jak vypadá a funguje doklad, bez nějž si v Evropě legálně neškrtnete za volantem. Není to o vzhledu, ale hlavně o tom, jak se bude s řidičákem zacházet, jaké nové povinnosti a možnosti přinese a jak se to celé dotkne nás, běžných smrtelníků.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Petr Vilgus / Creative Commons / CC-BY-SA

Motoristů, kteří si občas rádi zajedou na nákup do Německa nebo na dovolenou do Chorvatska. Takže co se vlastně chystá? Zkusím jít po jednotlivých bodech. Dnes je platnost řidičského průkazu deset let pro „základní skupiny“. A pět let pro ty méně obvyklé. Dokud jsem měl A a B, řidičák měl platnost deset let. Dodělal jsem si ale C+E a platnost se mi zkrátila na polovinu. Tedy na pět let. Podle nové směrnice EU by řidičské průkazy měly být platné patnáct let. Při prodlužování mohou země požadovat lékařskou prohlídku, ale mohou se také rozhodnout ji neprodloužit.

Evropská unie rozhodla o vyřazení naftových a benzínových motorů. Už není cesty zpět

Podle nového nařízení bude muset každý, kdo skládá řidičské zkoušky, v budoucnu ve všech zemích EU podstoupit lékařskou prohlídku nebo poskytnout vlastní prohlášení o zdravotním stavu. Tady se přiznám, že vím pouze o povinnosti, tak jako to je u nás. Nevím, že by někde bylo možné dostat řidičák bez lékařské prohlídky. Jestli máte zkušenost, například z práce či obecně nějakého pobytu v zahraničí, kde to není, budu rád za vyjádření dole v komentářích pod článkem. Reforma si také klade za cíl do roku 2030 zavést v celé EU standard digitálních řidičských průkazů, ke kterým bude možné přistupovat typicky prostřednictvím chytrého telefonu.

Motoristé budou mít evidované doklady ve společném registru

Držitelé řidičských průkazů si mohou také požádat o fyzický občanský průkaz. S touto reformou EU také poprvé vyžaduje ve všech členských státech zkušební dobu dvou let. Pokud to chápu správně, tak EU plánuje zavést nový typ řidičského průkazu, který bude moci mít podobu plastové karty s QR kódem, ale hlavně bude existovat právě v čistě digitální podobě. Konec hledání plastové kartičky v peněžence, konec paniky, když ji zapomenete doma. Myšleno při cestě do zahraničí, protože u nás v ČR už fyzicky řidičský průkaz u sebe mít nemusíte.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Konečný souhlas s novelou zákona podléhá rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady členských států EU. Sedmadvacet členských států se již před více než rokem v zásadě vyslovilo proti povinným zdravotním testům pro starší řidiče. Tady myslím nejvíc křičela Francie. Nedivím se, ta jde na demonstrace hned kvůli každé drobnosti, tak tohle zvedlo tamní řidiče určitě ze židle. U nás už lékařské kontroly pro starší řidiče fungují. Jak? Na povinnou zdravotní prohlídku k praktickému lékaři musí řidiči poprvé, když jim je 65 let.

Lékařské prohlídky pro seniorní řidiče se do nařízení nedostaly

Druhá prohlídka je povinná v 68 letech. A pak každé dva roky. Rozsah zdravotních prohlídek stanovuje vyhláška č. 277/2004 Sb. a vyšetření je zaměřeno především na nemoci, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost k řízení. Co si pod tím představit? Že nikdo neřeší, jestli má člověk zápal plic nebo venerické choroby, ale řeší se orientační vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Doplním o informaci, že motorista s chorobou omezující jeho schopnosti řídit to musí prostřednictvím lékaře ihned nahlásit příslušnému úřadu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nicméně i s nějakým hendikepem nemusí nutně řidič hned přijít o řidičák, může mít pouze omezení definované nějakým harmonizačním kódem. Když se otázka kontrol pro seniorní řidiče řešila, padaly návrhy, které tak jako tak byly mírnější než podmínky, které u nás aktuálně nařizuje zákon. Takže by se nás to stejně asi moc netýkalo. Členské státy teď mají čas, aby nařízení implementovaly do svých zákonů. Uvidíme, jak se to povede u nás.

Jste rádi, že jsme součástí EU?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články