Nový rychlostní limit platí od začátku měsíce a řidiči v ČR o tom z 98 % nevědí. Riskují vysoké pokuty, a hlavně vlastní bezpečnost

Rychlost zásadně omezená a nikdo s tím nic neudělá, tady za to výjimečně nemůže Evropská unie. Kdo je na vině a jak se nás to týká?

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Neomezená rychlost na německých dálnicích. To je mantra, kterou opakují řidiči často, když mají pocit, že mohou přejet státní hranici a hned za ní prošlápnout plynový pedál beztrestně do podlahy. Nic není vzdálenější realitě než tato představa. Jednak za většinou hraničních přechodů ČR a Německa není dálnice, na tu je třeba najet. A i s tou neomezenou rychlostí je to hodně ošidné. Kdysi to možná platilo, ale dnes je dálniční síť u našich západních sousedů zatížena lokálními omezeními a místním snížením povolené rychlosti. Tedy, jinak řečeno, neplatí neomezená rychlost, ale jsou jasně určené hranice, přes které se nesmí řidič dostat. Od začátku měsíce pak platí žhavá novinka.

Co platilo včera, dnes už neplatí. Šlápnout na plyn je za pokutu

Tam, kde bylo legální jet rychle, to už neplatí, a pokud si řidiči nedají pozor, může je těžká pravá noha přijít dost draho. Od 1. května se na některých úsecích německých dálnic mění pravidla hry. Teď nemluvím o nějaké drobné úpravě, která by prošla bez povšimnutí, ale o zásahu, který se dotkne každého, kdo usedne za volant a vydá se na cestu po těchto konkrétních trasách. Co je tím hlavním důvodem? Tentokrát to není snaha o ekologii, ani další pokus, jak znepříjemnit život milovníkům rychlé jízdy.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Hlavním viníkem je počasí, konkrétně extrémní horka, která dokážou s povrchem dálnic udělat pěknou paseku. Modelový příklad, jedete po starší betonové dálnici, slunce praží, vzduch nad asfaltem se tetelí a najednou – bum! – část vozovky se zvedne, vznikne takzvaný „blow-up“. Vy máte zaděláno na pořádný problém. Právě kvůli těmto nečekaným výmolům a prasklinám, které se v horku objevují častěji než houby po dešti, se německé úřady rozhodly jednat. Od května do září platí na vybraných úsecích nové rychlostní limity, které mají za cíl ochránit nejen samotné řidiče, ale i jejich plechové miláčky. A teď konkrétně: kde si budete muset dát pozor na tachometr?

Agresor v luxusním SUV nabral na kapotu muže, který chránil svou rodinu. Video je důkaz, vše řeší policie

Na dálnici A3 mezi křižovatkou Deggendorf a sjezdem Hengersberg, na A92 v úsecích Oberschleißheim – Eching-Ost, Freising-Süd – Freising-Ost a Landshut-West – Dingolfing-Ost, a také na A93 mezi křižovatkou Saalhaupt a sjezdem Elsendorf. Právě tyto části jsou podle Federal Autobahn GmbH nejvíce náchylné na horkem způsobené škody, protože kombinace stáří, stavu povrchu a hustoty provozu je tady prostě vražedná. Takže pokud patříte mezi ty, kdo rádi testují limity svého vozu, připravte se na to, že tady si užijete maximálně 120 km/h.

Osobní auta jedou 120 km/h, motorky nesmí nad 80 km/h

A to platí pro osobní auta do 3,5 tuny. Motorkáři, kteří jsou na rozpraskaném asfaltu ještě zranitelnější, a také těžší vozidla mají smůlu ještě větší, pro ně je strop nastaven na 80 km/h. V redakci AutoŽivě monitorujeme situaci v Německu a budeme dál informovat, pokud by došlo k dalšímu rozšíření omezené rychlosti. Čas dovolených se blíží a je možné, že do prázdnit budou další úseky postiženy tímto stigmatem. Podobná opatření se v minulosti objevila už několikrát, ale většinou šlo o krátkodobé zásahy v době, kdy teploty atakovaly rekordy.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Vzpomeňte si třeba na loňskou A7 mezi Feuchtwangen-West a Aalen/Oberkochen, kde se od poloviny srpna do poloviny září také zpomalovalo. Jenže tentokrát je to jiné, omezení platí relativně „plošně“ a na delší dobu, takže žádné výmluvy na to, že „to bylo jen na víkend“. Udělali jsme v redakci AutoŽivě rychlý průzkum mezi vybranými čtenáři a zjistili jsme, že o novince 98 % lidí u nás neví. A to do Německa jezdí pravidelně asi 32 % dotázaných. A 78 % lidí tam jezdí občasně. Takže je poměrně pravděpodobné, že se řada z vás s tímto úkazem setká osobně.

Češi do Německa jezdí často a pravidelně, týká se to i jich

Je to tak, i když máte danou trasu najetou, kromě toho, že si budete muset zvyknout na pomalejší tempo, je dobré si uvědomit jednu věc. Za porušení těchto limitů hrozí pokuty. A ne, opravdu se nevyplatí riskovat. Německý systém je v tomhle nekompromisní a pokuty za překročení rychlosti nejsou zrovna zanedbatelné. Faktem je, že nová rychlostní omezení nejsou jen dalším byrokratickým výmyslem, ale reálnou reakcí na stav silnic a extrémní počasí.

Počasí, které je rok od roku teplejší. Ať už se vám to líbí, nebo ne, bezpečnost je na prvním místě. A pokud vám to přijde jako zbytečné omezení, zkuste si představit, jaké by to bylo, kdyby se vám pod koly najednou zvedla vozovka. Věřte mi, tohle nechcete zažít. Takže nohu z plynu, užijte si cestu a nezapomeňte, i pomalejší jízda může být ve výsledku dostatečně rychlá. Tím, že člověk odjede „po svých“ do cíle a nemusí čekat na odtah.

Jezdíte do Německa?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články