Náš nový sedan je tu: Stojí méně než Fabia a vypadá lépe než Superb. Až uvidíte interiér, tak ho budete chtít také

Některé vozy disponují zajímavým poměrem výkon/cena, zvláště když jejich pohony nabízí skvělou dynamiku i úspornost. Tento půvabný sedan by mohl být jedním z nich.

i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Ještě ani nevychladly ohňostroje ve všech částech světa, nezmizelo nedopité šampaňské a lidé se pomalu probírali z oslav nového roku, když čínská automobilka Chery 3. ledna oficiálně představila svůj plug-in hybridní sedan Fengyun A8. Fengyun patří do nové série energeticky úsporných vozidel vyvíjených společností Chery. A jak už to u novinek z Číny bývá, mimořádně zajímavá je mimo jiné cena, za jakou jsou nabízeny. Pojďme se tedy na nový sedan podívat společně.

Příslušnost k elitě i snaha expandovat na jiné trhy

Chery patří (spolu s Geely, SAIC a Dongfeng) k největším a nejstarším čínským automobilkám, její ambice na etablování se i mimo Čínu jsou tedy vcelku pochopitelné. A její produkty snesou porovnání s etablovanou evropskou produkcí, byť je čínský původ patrný v některých detailech, které jsou zkrátka pro automobilky z Říše středu typické. A i když ne všem v Evropě budou zřejmě vyhovovat, velmi konkurenceschopná cenovka by mohla rozhodování případných zájemců překlopit k rozhodnutí o koupi.

Čínské automobilky Geely, Chery či Nio mají v Evropě nejenom auta, ale už i vývojová centra

Tak třeba již pomalu typický objem motoru 1,5 litru: v Číně je tato kubatura extrémně oblíbená z daňových důvodů, a výrobci ji tedy „vyváží” i do ostatních zemí světa. Problém nastává, pokud se někdo rozhoduje pro variantu bez turba, tam atmosférická „patnáctistovka” často dosahuje jen průměrných výkonů. Zejména s ohledem na to, že bývá umisťována často do poměrně velkých a těžkých modelů. Jejichž dynamika je v takovém případě spíše již podprůměrná.

Vyvíjíme spalovací motory i elektromotory současně. Zn.: Trh si vybere sám

Čínské automobilky navíc na rozdíl od těch evropských neustávají ve vývoji spalovacích motorů. Nemají nad sebou žádného „strašáka” v podobě normy EURO 7 neb konce spalovacích motorů. A nemají tedy problém vyvíjet elektrické a spalovací pohonné systémy současně. Ostatně to stejné v rozhovoru pro magazín Automotive News poznamenal Jochen Tüting z konstrukčního a vývojového centra Chery v Raunheimu, nedaleko Frankfurtu:

„Odkláníme se od downsizingu s vysokým kompresním poměrem, který je problematický z hlediska emisí výfukových plynů. Místo toho je trendem zvětšování zdvihového objemu a Millerův cyklus umožňující nižší kompresi. Chceme také dále snižovat spotřebu paliva, což nejlépe funguje s hybridními motory.”

A právě hybridní pohon, neboli spojení elektrické a spalovací technologie v jeden celek, je i pod kapotou nového sedanu Fengyun A8 (nebo také Arrizo 8). Sedan s rozměry karoserie 4 780 x 1 843 x 1 487 mm má rozvor 2 790 mm, čímž se v podstatě vyrovná naší Octavii. Na rozdíl od ní však jde o klasický sedan, nikoli liftback, zavazadlový prostor je tedy přístupný pouze klasickým víkem zavazadlového prostoru, nikoli celými výklopnými dveřmi. Jakkoli by k tomu tvar celé karoserie vyloženě sváděl.

Pod kapotou to nejlepší z obou světů

To nejzajímavější se však skrývá pod kapotou. Fengyun A8 je klasický plug-in hybrid (PHEV), jehož pohonná jednotka je složena ze spalovacího motoru 1.5TGDI páté generace s výkonem 115 kW a točivým momentem 220 Nm, spolu s elektromotorem (synchronní motor s permanentním magnetem) o výkonu 150 kW a točivém momentu 310 Nm. Celek je pak spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou DHT150. Celkový výkon tak činí 265 kW a točivý moment 530 Nm. Poháněna je vždy přední náprava.

Hybridy jsou budoucnost. Tyto jsou podle odborníků nejspolehlivější

A co je možná nejzajímavější, podle informací od Chery má lithiová baterie nestandardně velkou kapacitu 18,3 kWh a poskytuje elektrický dojezd až 127 km (měřeno podle standardu CLTC). Celkový dojezd pak přesahuje 1 400 km (měřeno podle standardu WLTC). Co se nabíjení týče, rychlonabíjení dokáže dobít baterii z 30 % na 80 % za pouhých 19 minut, domácí nabíjení bude trvat přibližně tři hodiny. To vypadá jako vcelku schopná kombinace obou světů – a nabídka toho dobrého z každého z nich.

All inclusive jako standard u nabídek z Číny

A v interiéru? V interiéru se žádné překvapení nekoná, jak už to u těchto modelů bývá – hodilo by se na ně označení cestovních kanceláří pro velmi oblíbený druh dovolenkových pobytů: all inclusive. I tady máte vše v ceně, počínaje 12,3palcovým přístrojovým panelem (a 12,3palcovým centrálním displejem), navigací, Bluetooth a dálkovým ovládáním přes aplikaci se zrcadlením telefonu. Podporovány jsou také CarPlay a HiCar. Komfortní kožená křesla, panoramatickou střechu nebo dvouzónovou klimatizaci nemá ani smysl zmiňovat.

Zbývá to nedůležitější: co za to. Chery prodává Fengyun A8 „doma” od 119 900 jüanů, což je v přepočtu zhruba 375 tisíc korun. Podobná cena je stanovena i v dolarech: 16 700 dolarů. Finální cena v Evropě bude jistě vyšší, ale i kdyby byla dvakrát vyšší: pořád je to velmi příznivá cena na PHEV s 265 kW pod kapotou. Jak to vidíte vy? Brali byste podobný sedan, i kdyby stál dvakrát tolik, co stojí v Číně? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Brali byste ho za takové peníze?

Zdroj: Chery, HiCars
Diskuze Vstoupit do diskuze
82 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články