Nový VW Golf GTI: U stojanu na čerpací stanici neuvěříte vlastním očím, spotřebu 0 l/100 km jen tak někdo nepochopí

Golf GTI je fenoménem už více než 40 let. Jeho poslední generace by se po letech růstu mohla přiblížit ke kultovní generaci první. Bude totiž menší, o to víc ale zábavnější.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Jestli existuje auto, které v podstatě vytvořilo a definovalo kategorii vozů hot-hatch, pak je to rozhodně VW Golf GTI. Spolu s Peugeotem 205 GTI, Renaultem Clio Sport, Audi RS3 (zejména první a druhou generací), Astrou OPC a dalšími „splašenými hatchbacky“ dávaly a dávají ochutnat sportovních vlastností i těm, kdož jinak potřebují i praktičnost hatchbacků pro denní život a nemají rozpočet na ryze sportovní vůz. A onen zakladatel rodu od Volkswagenu přichází v nové, zcela přepracované podobě. Pojďme se na něj podívat společně.

První a druhá generace Golfu GTI definovaly svoji třídu

Dlužno dodat, že pro mnoho řidičů zůstane (se zamáčknutou slzou v oku) stále tím jediným „pravým GTI“ jeho první generace, jakkoli nám její parametry budou dnes připadat již poněkud úsměvné. Posuďte sami: Motor 1,6 l (spolupráce s Audi) měl výkon 110 koní, maximální rychlost byla 182 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund. To jsou hodnoty, kterých dnes dosahuje jakýkoli jen trochu výkonnější rodinný hatchbak, bez jakéhokoli „sportovního akcentu“. Přesto to v roce 1983 působilo jako zjevení.

Golf je geniální tah od Volkswagenu a jedno z nejprodávanějších aut na světě. Konkurence jej nikdy nedožene

Nenápadný, rodinně střižený kompakt umožňoval zábavu za volantem, do té doby vyhrazenou jen majitelům sportovních vozů nebo výkonných sedanů a kupé. Hatchbacky byly zatím pouze rodinná vozidla, často velmi nezajímavá a neatraktivní. K první generaci GTI tak přibyla v roce 1984 generace druhá, jíž se o čtyři roky později pod kapotu nastěhovala šestnáctiventilová verze „jedna osmičky“, nabízející 102 kW. Při hmotnosti 900 kg. Něco podobného by vás tuším bavilo i dnes. Cesta byla otevřena, GTI se stalo fenoménem.

Poslední generace by mohla být návratem k historii, pohonu navzdory

A jakkoli to hned následující, třetí generace s velmi obyčejným dvoulitrem o výkonu 85 kW tak trochu pokazila, bylo jasné, že s každou novou generací Golfu vznikne i jeho sportovní GTI edice. Velmi povedenou šestou generaci můžete často potkat i na našich silnicích, o sedmé nebo osmé pochopitelně nemluvě. Následující GTI však v mnohém bude zcela odlišné a speciální. A paradoxně se možná začne vracet k odkazu původního zakladatele rodu – Golfu GTI první generace.

iZdroj fotografie: Volkswagen

K tomu Thomas Schäfer, generální ředitel Volkswagen Passenger Cars, říká: „V průběhu posledních měsíců jsme Volkswagen přeorientovali. Dokonalá kombinace radosti z jízdy a každodenní použitelnosti – to je to, co tři písmena GTI znamenají po celá desetiletí,“ říká Schäfer. „S ID.Koncept GTI přenášíme VW DNA GTI do elektrického věku. Zůstane sportovní, ikonický, technologicky progresivní a přístupný, ale nyní s bonusem pro svět zítřka: elektrický, plně propojený a extrémně emotivní.“

Rozvor Golfu GTI jej přibližuje k první generaci

Ze slov šéfa VW je patrné jedno: nové GTI bude plně elektrické. Postavené na podvozkové plošině MEB, určené pro VW ID.2 all, nabídne mimo jiné rozvor 2 600 mm, což jej zajímavým způsobem „zmenšuje“ a vrací zpět k velikosti první generace (rozvor: 2 400 mm), nebo třeba i k Polu GTI, které podobně jako Golf v průběh let solidně „nabobtnalo“. A jehož dnešní generace je o řádný kus větší, než byla první generace Golfu. Nejsem si popravdě jist, jestli právě tohle je ta správná cesta k řidičským zážitkům.

V zapadlém autobazaru kupujeme jedinečný VW Golf GTI z roku 1989. Má technický poklad pod kapotou. Nikdo nám nevěří, co umí

Možná by kompaktní, obratný sportovní vůz se silným elektromotorem dokázal zpátky vrátit i zážitky, které se se stále rostoucími rozměry tak trochu vytratily. Jak to vidíte vy? Dával by vám nový, elektrický Golf GTI smysl? Ocenili byste hravost a obratnost i za cenu nutnosti dobíjet, a nikoli tankovat? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články