Proč nový zákaz pro řidiče kamionů děsí primárně řidiče osobních aut? Pokuta za takové porušení zákona je 5 000 Kč

Porušení zákazu předjíždění bude trestáno pokutou až do výše 5 000 korun. A je dobré vědět, jestli právě vy nebudete mezi „cílovou skupinou“ policejních kontrol.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

S příchodem nového roku 2024 vstoupí v platnost zákaz předjíždění kamionů na dálnicích. Na první pohled to bude úleva pro řidiče osobních vozů, kteří jsou nuceni s kamiony a jejich řidiči sdílet společný prostor na silnicích. Při bližším pohledu se ale takto plošný zákaz ukazuje jako ne zcela domyšlený projekt. Opravdu je ten největší problém našich cest to, že se kamiony předjíždějí? A nemělo by takové opatření platit jen na tří- a více proudých úsecích dálnic? Pojďme se na to celé podívat společně.

Předjíždění kamionů je někdy opravdu zkouška trpělivosti

Kdo jste někdy jel po jakékoli české dálnici, kde silničáři uznali za vhodné postavit jen dva pruhy (a takových je drtivá většina) potvrdíte mi tuším, jaký to je někdy „očistec“ čekat v levém pruhu, než se dva kolosy navzájem předjedou. Často se zdá, že rozdíl v rychlostech mezi jedním a druhým je v řádu nižších jednotek kilometrů. A i když nechci jejich řidiče podezírat ze škodolibosti, někdy se mi i zdá, jakoby ten předjížděný zkrátka nechtěl pustit kolegu před sebe.

Předjíždění, za které by měl přijít kamioňák o řidičák na doživotí. Video je důkazem absolutně šíleného chování

Současně jsem si ale vědom, že je to jejich práce, dovézt cokoli z bodu A do bodu B, jsou za ni placeni a na úspěšnosti toho, jak přepravu stihnou v časovém limitu také občas závisí to, jestli budeme mít na pultech prodejen takové zboží, jaké si přejeme. Jakkoli je diskutabilní, jestli opravdu musíme mít všechno dostupné vždy a najednou. A jestli ekologický aspekt a uhlíková stopa kamionové dopravy opravdu stojí za všechny ty jogurty a sýry v regálech. To bychom si ale s s dovolením nechali na další článek.

Rychlost dlouhé kolony podle nejpomalejšího článku

Protentokrát je spíše na zváženou, jestli je úplný zákaz (který je podle sdělení Policie ČR stejně celkem masivně porušován) přínosem pro plynulost provozu opravdu všude. Tedy i tam, kde jsou na dálnicích jenom dva pruhy. Zkuste si to představit: v pravém pruhu budou „naštosované“ kamiony za sebou. Přičemž rychlost celé kolony bude logicky stejná, jako bude rychlost nejpomalejšího článku v koloně. Bude jím starší kamion, naložený „až po strop“ železnými tyčemi a jedoucí tedy v kopci s bídou 70 km/h?

Samsung už testuje „průhledné“ kamiony zítřka. Revoluční myšlenka usnadní předjíždění

Pak pojedou stejnou sedmdesátkou i všichni ostatní. Co na tom, že by v tu chvíli mohla třeba polovina jet rychleji. Co je ale horší, takováto kolona zanedlouho celkem slušně „nabobtná na délce“ a vytvoří „kamionový vláček“, dlouhý klidně několik kilometrů. Budete mít odvahu se zařadit mezi jedoucí kolosy, pokud se je pokusíte předjet a někdo vás během toho (dlouhého) předjíždění dojede zezadu, zabliká a bude se vehementně dožadovat uvolnění levého pruhu? Obávám se, že pro mnoho řidičů to nebude jednoduché.

Zařadit se mezi dva kamiony není nic k závidění

Jakkoli jsou řidiči kamionů povinni dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi sebou. Všichni ale víme, jaká je občas realita. Vklínit se mezi takovéto dva kolosy a doufat, že ten přede mnou nešlápne na brzdu a ten za mnou na to zareaguje právě včas, pokud se tak opravdu stane, je celkem adrenalinová záležitost. Mám osobně celkem pro strach uděláno a není mi už 20. Nicméně přesně tohle je situace, kterou opravdu nevyhledávám. A pokud se do ní dostane nervozní a nezkušený řidič, je k nehodě zase o kousek blíž.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Navíc k nehodě, kde se budou střetávat desítky tun železa na jedné straně a osobní auto na straně druhé, respektive mezi nimi. Ptát se, kdo by chtěl být v tu chvíli „mezi“ je asi zbytečné. Celé to je umocněno faktorem nervozity a „otrávenosti“ u řidičů kamionů, jenž se musí vléct často výrazně pomaleji, než by chtěli (a než by mohli). A dovedu se asi vcítit do pocitu řidiče, který v palubním online systému začíná vidět, že tu vykládku již pravděpobně nestihne. A v tom se mu ještě před kamion zařadí někdo „s osobákem“.

Tři pruhy na dálnicích by byly řešením

Možná by tedy nebylo od věci zákazy umisťovat jen do úseků, kde stále zbydou dva volné pruhy pro osobní auta. Respektive budou za několik kilometrů následovat. Aby se nestalo, že budeme nuceni jet vedle kilometrů dlouhých kolon, plných nervozních řidičů, a budeme se muset se mezi ně tu a tam zařadit také. A především, velmi dobré by bylo, aby výstavba nových úseků dálnic s tímto počítala, a tři pruhy byly spíše normou, než výjimkou. Jak to vidíte vy, má zákaz v této podobě smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Měl by zákaz předjíždění kamionů platit opravdu všude?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články