Od 31. prosince se lidé nedostanou autem do práce. Začne platit úplný zákaz benzínu a nafty pro auta nad 8 let

Přísná omezení a zákazy ve městech, jdoucí na vrub ekologii a omezující vjezd starším vozům mohou způsobit jedno: že se zanedlouho mnoho lidí nedostane do práce.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Ekologické tažení Evropské unie proti starším vozům pokračuje v plné a nezmenšené míře. Přestože nedávno v Německu došlo naopak k zmírnění původně přísného zákazu vjezdu do centra Mnichova, jsou stále města, která se chystají vyhlásit zákaz spalovacích motorů. A ze dne na den tak mnoha svým obyvatelů de facto znemožnit cestování do práce, dovoz a vyzvednutí dětí ze školy a řadu dalších aktivit, k nimž dosud používali svá auta. Pojďme se na jeden takový aktuální případ podívat společně.

Evropa si svými nařízeními kope vlastní hrob

Úvodem ale jedno malé zamyšlení: není to tak dávno, co jsem (pravda ne příliš radostně) psal text o tom, jak se Evropské unii podařilo svými zákazy a nařízeními značně zkomplikovat výrobu automobilů v Evropě. Pokud ne do budoucna zcela paralyzovat. A navíc velmi zásadně pomoci Číně a jejím automobilkám k tomu, aby si postupně podmanily evropský trh a udělaly si z něj malou „dojnou krávu“, kde vlastně mohou všechno, minimálně tedy ohrozit výrobu automobilů a připravit statisíce lidí o práci.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Vyhlašování stále dalších a dalších zákazů vjezdu do centra měst, nízkoemisních a bezemisních zón má přitom jeden zajímavý aspekt, úzce související s ekologií v celé Evropě. Zdůrazňuji to slůvko „celé“. Protože pokud někde v bohatých zemích donutíte obyvatele měst, aby se například zbavili svých starších vozů s normou EURO 5 a koupili si zcela nové, případně rovnou elektromobily, co se následně stane? Nic šokujícího. Jen se tyto starší vozy „přesunou“ do zemí Evropy, kde podobné zákazy ještě neplatí.

Přesunutí výfuků o kousek za hranice zřejmě ovzduší nezlepší

Zlepší se tak ovzduší v Evropě? Odpověď je asi jasná. Domýšlela Evropská unie při svých nařízeních a omezeních i tyto aspekty? Že tedy jen přesune všechny ty (podle ní) „čadící“ výfuky o několik stovek kilometrů dále? Netuším. Pokud by ale domýšlela, zřejmě by (spolu s regionálními a komunálními úřady a politiky) nedopustila to, co se odehraje od 31. prosince právě v takovém „bohatém“ Stockholmu ve Švédsku. Kde si pravděpodobně řekli, že právě nastal čas na prodej jejich vozů do zbytku Evropy.

Od října platí nová pravidla pro vjezdy do měst: Nastaly změny pro majitele spalovacích motorů. Lži s emisemi vyšly najevo

Od 31. prosince 2024 totiž Stockholm zavede velmi přísnou zónu čisté dopravy. Vjet do ní budou moci pouze majitelé vozů s benzínovými nebo naftovými motory splňujícími normy Euro 6. Tato norma byla přitom v celé Evropské unii zavedena teprve v roce 2015. To znamená, že vozy starší 8 let a mladší je aktuálně splňují. A opravdu jednoduchou matematikou i z opačné strany: všechny starší 8 let ji nesplňují. A jsou od konce tohoto roku „na černé listině“ a mají smůlu. Respektive tu mají hlavně jejich majitelé.

Vzorný Švéd možná prodá svoje zachovalé Volvo. Zn.: Levně

A celé to ještě trochu zajímavější a pestřejší: Ulice v oblastech Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan a Sveavägen budou téměř zcela „vyčištěny“ od benzínových a naftových motorů. Budou tam moci vjet pouze vozy splňující normu Euro 6a: elektrická vozidla a vozidla poháněná palivovými články a plynem. Ze zákazu budou vyjmuty i plug-in hybridy splňující normu Euro 6. Pokud tedy máte jako vzorný Švéd své několik let staré Volvo, nesplňující tyto normy, a jezdíte běžně do centra – tak na to od 1. ledna 2025 můžete zapomenout.

iZdroj fotografie: Volvo

Alespoň trochu úlevnou (jakkoli ironickou) informací je to, že vozidla jako policie, strážníků, lékařů, vězeňské služby a ozbrojených síly budou ze zákazu vyloučeny. Uf, to se nám ulevilo. Zavedení nového zákazu spalovacích motorů ve Stockholmu jen ukazuje, jak daleko od reality mohou být nové předpisy. Zřejmě ne malá skupina lidí se od nového roku nebude moci dostat do práce nebo domů, a bude muset zvolit jiný způsob cestování. Například MHD. Nebo elektrokolo, což bude v lednu ve Švédsku opravdu celkem adrenalinová záležitost.

Nebo si zkátka koupit nové auto. A to staré prodat. Třeba do Čech. Neuvažujete o starším, ale zachovalém Volvu? Možná bude brzy příležitost. Ale dost ironie. Jak vnímáte tato omezení vy? Dávají vám smysl takováto „ekologická tažení“ ve městech? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Jak vnímáte ekologická omezení ve městech?

Zdroj: Eurocities
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články