Odborníci varují: Špatné zařazení „P“ u automatu může poškodit převodovku

                   

Automatická převodovka se do vozidel dostává stále více. Jde to mimo jiné také ruku v ruce s rozvojem hybridů a elektromobilů. Jelikož v naší zemi je stále dominuje manuál, není pro mnoho lidí přechod k automatu snadný. Řada z nich tak dělá i začátečnické chyby, kam patří i zařazení polohy s označením „P“, tedy parking.

Jak a kdy polohu „P“ zařadit?

Správný postup není zase až tak složitý. Stačí s autem dojet na místo, tam ho zastavit, stát na brzdě a pomocí automatické převodovky – pomocí páky, tlačítka, nebo třeba kolečka nastavit polohu „P“. Následně je možné dát nohu z brzdového pedálu a pokud i vystupujete, můžete samozřejmě také vypnout motor. Tato poloha uvede převodovku do uzamčené polohy, aby se zabránilo pohybu vozidla.

Auta polohu „P“ vyžadují

Řada aut zařazenou polohu „P“ dokonce vyžaduje. Na informační obrazovce nebo na palubní desce se tak může objevit informace o tom, že je třeba tuto polohu nastavit. Děje se tak především při startování vašeho vozu, nebo ve chvíli kdy chcete naopak vypnout motor. Tím vozy dbají na celkovou bezpečnost, která souvisí s tím, že je eliminováno samovolné rozjetí.

Co děláme za chyby?

Jak je to správně, již víte. A jaké jsou časté chyby, které při použití tohoto režimu děláme? Řada lidí zcela zapomíná na to, že auta mají ještě ruční brzdu. Na rovině plně postačí pouze poloha „P“. V jakémkoliv svahu by však měla být samozřejmostí i zatažená ruční brzda. Pokud není, dochází v tu chvíli k tomu, že je to právě převodovka, která vůz brzdí a která musí držet celou jeho, často nemalou váhu.

Druhou chybou je uvolnění ruční brzdy dříve, než vůbec nastartujeme. V tu chvíli dojde k tomu, že auto už zase musí držet celá převodovka. Dochází tak k jejímu namáhání, jak bylo vysvětleno výše. Doprovodným negativem je to, že k zařazení potřebného rychlostního stupně, tedy klasického „D“ nebo „R“ bude nutné vyvinout podstatně více síly. Rada je tedy jasná. Nejprve nastartovat, potom zařadit, následně povolit ruční brzdu a až poté vyrazit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články