Odborník objasnil, zda má smysl v zimě tankovat prémiovou naftu a používat aditiva

                   

V zimě zažívají majitelé automobilů se vznětovými motory období nejistoty. Každý rok, na začátku zimy, se na internetu objevují články o  „zimní motorové naftě“ – obohacené o zázračné „zlepšováky“. Odborníci také doporučují použití speciálních aditiv do paliva, které snižují tuhnutí motorové nafty při nízkých teplotách. Ty mají zabránit srážení parafínu z paliva.

Měli byste však vědět, že tzv „zimní“ nafta přichází k distributorům na čerpacích stanicích už začátkem října! Čím jsou tedy prémiová paliva a všechny druhy přísad aditiv lepší než klasické palivo? 

Nejčastější informace na obalu různých aditiv obvykle říkají, že „umožňují snadnější chod motoru a udržují palivový systém čistý“. Co to znamená? Výhody přinesou pouze v případě, že máte relativně mladé vozidlo s nízkým počtem najetých kilometrů a chcete si jeho bezproblémový provoz užít co nejdéle. Pokud však máme starší auto s neurčitou historií a vyšším počtem najetých kilometrů, může použití těchto produktů být dokonce kontraproduktivní.

iPalivový filtr / Zdroj fotografie: Wikimedia

V překladu z reklamštiny to jednoduše znamená, že přípravek umí rozpustit veškeré usazeniny, které se během let nahromadily, což – v nejlepším případě – brzy ucpe palivový filtr. Možné ale také je, že palivový filtr nezachytí všechny nečistoty a ty se dostanou do palivového čerpadla nebo vstřiků. A pokud se toto staty, náklady na opravu většinou převyšují zůstatkovou cenu vozu.

Proto je u vznětových motorů zárukou bezproblémového provozu pravidelná výměna palivového filtru. Neslouží pouze k zadržování pevných látek znečišťujících motorovou naftu (např. rzi nebo odloupnutého laku z palivové nádrže), ale je také zodpovědný za oddělování vody od paliva. Vysoké denní teplotní rozdíly podporují kondenzaci vlhkosti, která se usazuje i na horní stěně palivové nádrže. Srážející se voda se dostane do motorové nafty a zhoršuje její lubrikační vlastnosti, což výrazně zkracuje životnost vstřiků a urychluje korozní procesy.

iZdroj fotografie: Pixabay.com

Aby se tomu zabránilo, používá se filtr. V minulosti byly dieselové palivové filtry často vybaveny pohlcovačem vlhkosti a speciálním ventilem, který z nich umožňoval odvádět vysráženou vodu. Dnes již toto řešení  v osobních automobilech nebývá používáno.

Proto je nezbytné palivový filtr pravidelně vyměňovat. Pokud na to zapomeneme, můžeme si být jisti, že první větší mráz vytváří tzv. ledovou zátku, která ucpává palivový systém. Jakékoli pokusy o nastartování vozu budou neúčinné. Pomůže pouze dočasné zahřátí filtru (u většiny moderních automobilů je umístěn tak, že v „polních“ podmínkách se k němu nedostanete a musíte tedy odtáhnout auto do vyhřívané garáže). Dlouhodobě problém vyřeší pouze výměna filtru.

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články