10 ojetých aut s nejnižší spotřebou: Všechna můžete levně koupit. Vítěz „dědeček“ překvapí, moderní auta ale strčí do kapsy

Co udělat pro to, aby člověk jezdil s co nejnižší spotřebou? Vyplatí se začít u jádra pudla, tedy u ideálního auta.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Otázka za pomyslný milion. A vlastně ani ne pomyslný, v dlouhodobém horizontu se člověk takto vysoké částce opravdu může přiblížit. Jak tankovat co nejlevněji a jak jezdit co nejnižší spotřebou? Tohle se řeší asi stále, bez ohledu na cenu paliva. Nepamatuji si, že by někdo někdy řekl, že teď jsou benzín a nafta levným zbožím. Nevím jak vy, já tankování paliva beru jako nutné zlo, ale radost z toho samozřejmě nemám.

Kdo jezdí pomalu, šetří? Platí to, do určité míry určitě ano

Ne když vím, kolik peněz zaplatíme na litru paliva státu na daních. Už jsem to řešil v jiných článcích, dnes tady na to prostor není. Ale připomenu, že to klidně může být cca polovina toho, co dáme za jeden litr. A úplně absurdní je to, že na litru paliva je spotřební daň, státem určena. A pak DPH, která se počítá že spotřební daně. Takže tady platíme státu daň z daně. No nic, co tedy dělat, aby člověk jezdil s co nejnižší spotřebou? Existuje řada tipů a triků.

iZdroj fotografie: Johannes Maximilian / Creative Commons / CC-BY-SA

Vysoké ceny pohonných hmot nás všechny nutí přemýšlet, jak ušetřit každou kapku benzinu nebo nafty. Jaké jsou osvědčené způsoby, jak snížit spotřebu? Začněme tím nejdůležitějším – stylem jízdy. Agresivní rozjezdy, prudké brzdění a zbytečné předjíždění jsou tradičně velkými žrouty paliva. Stačí jezdit plynuleji a předvídat. Rozdíl ve spotřebě je překvapivě znatelný, v městském provozu až o dva litry na sto kilometrů. A co teprve když se naučíte využívat setrvačnost vozu? Například při příjezdu ke křižovatce stačí sundat nohu z plynu o něco dříve.

5 z 6 řidičů platí za benzín a naftu víc, než musí. Patříte mezi ně? Víme, jak v létě snížit spotřebu

Co dál? Pak nechat auto zpomalit samovolně. Tady mám ale poznámku, že v případě této techniky jízdy je vždy bezpečnost na prvním místě. Bezpečnost a ohleduplnost. Nelze riskovat zdraví a životy, nelze omezovat ostatní extrémně pomalou jízdou. Nicméně využívání setrvačnosti samozřejmě funguje. Nejenže ušetříte palivo, ale také brzdy vám déle vydrží. Další důležitou věcí je správný tlak v pneumatikách. Možná si říkáte, že je to maličkost, ale podhuštěné pneumatiky mohou zvýšit spotřebu až o 5 %.

Správné pneumatiky jsou základ, to samé platí o jejich tlaku

Navíc se rychleji opotřebovávají a zhoršují jízdní vlastnosti auta. Proto doporučuji kontrolovat tlak alespoň jednou měsíčně, ideálně při studených pneumatikách. A když už jsme u těch pneumatik – používáte správné obutí pro dané roční období? Zimní pneumatiky v létě nebo letní v zimě nejen, že jsou nebezpečné, ale také zbytečně zvyšují spotřebu. Letní v zimě jsou pak nejenom nebezpečné, ale při naplnění zákonných podmínek i nelegální. Tak pozor na to. Další věc, kterou často podceňujeme, je zbytečná zátěž v autě. Prázdný střešní nosič, těžké věci v kufru, které tam vezeme „pro jistotu“ – to všechno zvyšuje odpor vzduchu a hmotnost vozu.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

To se samozřejmě projeví na spotřebě. Sám jsem byl překvapený, když jsem při úklidu auta našel věci, které jsem tam vozil měsíce zbytečně. Dvě prázdné basy s lahvemi od piva v kufru mého kamaráda, to už je spíše úsměvné. Svůj podíl na spotřebě má i používání klimatizace. V létě ji samozřejmě potřebujeme, ale není nutné ji mít nastavenou na 18 stupňů Celsia, když jsou venku třicítky. Rozdíl 5 až 6 stupňů oproti venkovní teplotě je obvykle dostačující a spotřeba je znatelně nižší. Zpátky k řidičskému stylu, tentokrát v rovině otáček motoru.

Snížit spotřebu znamená jediné, nepoužívat tolik klimatizaci

Mnoho řidičů si myslí, že čím nižší otáčky, tím nižší spotřeba. To ale není úplně pravda. Motor by měl pracovat v optimálním pásmu otáček. Ty najdete třeba v manuálu. Obecně platí, že benzínové motory jsou nejúspornější mezi 2 000 – 2 500 otáčkami, diesely pak mezi 1 500 – 2 000 otáčkami. Při příliš nízkých otáčkách motor pracuje neefektivně a paradoxně může spotřebovávat více paliva. Jako předposlední bych zmínil, že je třeba držet auto v co nejlepším technickém stavu. Veškeré anomálie, veškeré odchylky od bezchybné kondice se mohou také projevovat zvýšenou spotřebou paliva. A co je posledním typem, jak tankovat co nejméně paliva?

iZdroj fotografie: S vědomím Spritmonitor
iZdroj fotografie: S vědomím Spritmonitor

No, nemyslím si, že bych objevil Ameriku, ale ideální je začít tím, že si člověk pořídí auto, jež má co nejnižší spotřebu. Když si někdo pořídí Dodge RAM, jen těžko může čekat, že bude jezdit za tři litry. Pokud tady někdo uvažuje o tom, že bude měnit auto, a řeší spotřebu, je ideální hned brát toto v potaz. A jaké auto koupit? Stačí se podívat na některý z žebříčků nebo renomovaných průzkumů. Já jsem se podíval na jeden web pracující s širokou databází německých uživatelských zkušeností a můžu tlumočit výsledky.

Může auto staré přes 20 let jezdit extrémně levně? Ano, může

Deset naftových a deset benzinových aut s nízkou spotřebou uvedu v přehledných tabulkách. A zavřu zamyšlení zajímavostí – vítězem v naftové kategorii. Je to automobil, který už dávno není novinkou. Stroj, který už dávno není ve výrobě, který kdysi předběhl svou dobu. Koncepcí, konstrukcí, bohužel i cenou, která tehdy nebyla nízká. Audi A2 3L je už léta nejhospodárnějším vozem, prakticky od svého uvedení v roce 2001. Přes dvacet tel, to je mezi auty de facto seniorní věk. Automobil je vybaven 1,2litrovým turbodieselovým motorem o výkonu 60 koní.

iZdroj fotografie: Konrad Lackerbeck / Creative Commons / CC-BY-SA

Podle továrního měření s ním bylo dosaženo spotřeby 2,88 litru. Jak je to možné? Základní verze neměla posilovač řízení ani klimatizaci. Hnací ústrojí vybavené unikátní automatickou převodovkou. Jestli si dobře pamatuji, auto bylo vyrobené z hliníku. Myslím si, že právě to stálo za jeho vysokou cenou. Nicméně to je podle mého názoru základ, správná úvaha. Tak jako je synonymem pro ideální sportovní auto co nejlehčí konstrukce, platí to samé i pro potřebu co nejnižší spotřeby. Člověk se může snažit ošálit skutečnost technologií, fyzika je ale fyzika.

S jakou spotřebou jezdíte?

Zdroj: Spritmonitor
Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články