Auta z Německa mívají na skle zelenou nálepku. Nemá smysl si ji tam nechat, i když bez ní hrozí pokuta 2 200 Kč

Ojetina koupená v autobazaru může mít německou povolenku pro vjezd do emisní zóny. Pro nového majitele neplatí, jde o registrační značku.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automobily prodávané v tuzemských autobazarech jsou leckdy dovezené z nejrůznějších koutů Evropy a nejenom odtud. Není problém narazit na automobil z USA anebo třeba Saúdské Arábie či Kuvajtu. Nejbližší a největší trh s ojetinami je ten německý. Vozy odtamtud mají někdy na skle nalepenou zelenou samolepku. Co znamená a proč nemá smysl si ji na autě nechávat? 

Jízda Německem se může prodražit bez zelené samolepky

„Automobily se zelenou nálepkou na předním skle jsou u našich západních sousedů běžnou věcí,“ říká specialista na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Kulatý zelený štítek s černou číslicí 4 a vytištěnou nebo ručně psanou registrační značkou je takzvaná Umweltplakette.“ Informuje o emisní normě, kterou vůz splňuje, a zároveň funguje jako povolenka pro vjezd do ekologických zón v německých městech. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Pozor ale, nálepka se vydává na dobu neurčitou,“ pokračuje expert Pavlíček, „ovšem při změně registrační značky pozbývá platnosti. SPZ je totiž na plaketě uvedena. VIN namísto RZ by bylo řešením pro převody mezi majiteli, ale to asi nikoho nenapadlo.“ Nemá tedy smysl si ji tam ponechat, protože po přihlášení na české RZ je automaticky neplatná. Existují různé varianty, barva polepu závisí na typu motoru, roku vozu a datu první registrace. Nejvyšší emisní norma má zelenou barvu, je to 4. stupeň a do většiny německých měst je povolen vjezd právě s touto zelenou samolepkou.

Na nálepce je SPZ. Pokud nesouhlasí, samolepka neplatí

Nižší stupně jsou označeny žlutou barvou u 3. stupně a červenou barvou u 2. stupně. Základní 1. stupeň je bílý. Platí, že čím vyšší je stupeň, tím ekologičtější je automobil. Zelená samolepka se dá pořídit i u nás, typicky na jakékoli stanici STK. Vyjde přibližně na 300 až 400 Kč a zapotřebí pro její získání je dostavit se na místo s velkým technickým průkazem, u aut financovaných leasingem s kopií velkého technického průkazu a malým technickým průkazem. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Je třeba říct, že se nevyplatí vjíždět do vyznačených zón německých měst bez samolepky,“ říká odborník, „pokuta za porušení vjezdu může přijít v přepočtu na 2 200 Kč.“ Je také bláhové spoléhat na to, že na ojetině zakoupené v bazaru už zelená samolepka je. Pokud bylo auto dovezeno do Čech ze zahraničí, pak je na nálepce uvedena původní registrační značka. Jakkoli je auto stále stejné, plaketa pozbývá platnosti. Pouze pokud by samolepku na auto umístil český majitel a SPZ zůstala i po převodu stejná, zůstává povolenka v platnosti.

Máte na cestu do Německa zelenou nálepku?

Zdroj: Lapid
Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články