Ojetina, na kterou si dnes už nikdo nevzpomene. Neprávem, kdysi šlo o nejžádanější auto v kategorii

Po technické stránce výborná ojetina, předchozí generace platila za top ikonu, kterou chtěl každý. Nebo každá, to už dnes neplatí.

i Zdroj fotografie: S vědomím Automobile Michel
i Zdroj fotografie: S vědomím Automobile Michel
i Zdroj fotografie: S vědomím Automobile Michel
i Zdroj fotografie: S vědomím Automobile Michel
i Zdroj fotografie: S vědomím Automobile Michel
i Zdroj fotografie: S vědomím Automobile Michel
i Zdroj fotografie: S vědomím Automobile Michel
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Kompaktní SUV značky Toyota se rozšířila do světa v roce 1996. Zkratka RAV znamená Recreational Active Vehicle, tedy něco jako automobil pro volný čas. V podstatě šlo ale o klasické SUV střední velikosti, pokud mělo ono Recreational Active Vehicle vytvořit samostatnou kategorii, nestalo se. Ovšem Toyotě se s RAV4 povedlo něco nebývalého. Minimálně v naších podmínkách. Počínaje druhou generací se „RAVka“ stala ikonou, modlou, potřebou všech, kdo chtěli líbivé auto velikosti hatchbacku posazené na vyšší architektuře.

Svého času ikona kategorie, nejžádanější z nejžádanějších aut

Toyotu RAV4 milovaly zejména ženy. Všechny ji chtěly. Auto dnes má ve své poslední reinkarnaci jiný charakter, je to usedlé SUV. Tehdy ale šlo o docela rozverný model, který nabízel kromě klasické pětidvéřové karoserie i třídveřovou variantu, a dokonce i polokabriolet. Třetí generace, o kterou se nám v tuto chvíli jedná, dorazila v roce 2006. Z nabídky v této řadě zmizela krátká třídveřová varianta, design prošel zásadní modernizací. Inovace byla po dalších třech letech podtržena lehkým faceliftem.

iZdroj fotografie: S vědomím Automobile Michel

U třetí generace Toyota RAV4 je třeba poukázat na flexibilní pohon všech kol. Zajímavá je jeho proaktivní funkce. To znamená, že se pohon zadní nápravy umí připojit už preventivně, nikoliv až po prokluzu předních kol. Tím dochází k lehce nepříjemnému cuknutí, popřípadě prodlevě, známých u jiných modelů s méně sofistikovaným systémem. Srdcem čtyřkolky je elektromagneticky ovládaná vícelamelová spojka. Ta je schopná přerozdělovat hnací moment mezi přední a zadní nápravu v poměru od 100 : 0 do 55 : 45.

Pohon všech kol zvládá jízdu v obtížném terénu, limit je jinde

Druhou z extrémních hodnot lze zafixovat napevno zmáčknutím ovladače na středovém panelu. Systém 4×4 zde funguje spolehlivě. Základní motorizace byly nabízeny i v levnější verzi s předním pohonem, takže ne všechny verze Toyoty RAV4 jej mají. I přes schopný pohon všech kol se nejedná o žádný offroad. Jízdu v terénu komplikuje relativně průměrná světlá výška 180 mm. Podvozek je odolný a provoz na cestách mimo asfalt zvládá v zásadě bez potíží a ztráty na cti. Jaké jsou typické závady Toyoty RAV4 třetí generace?

Může jít o vymačkané styčné plochy hlavy válců a bloku motoru. S tím souvisí následná ztráta těsnosti chladicího okruhu, typické pro diesely 2.2 do roku 2008. Možné jsou závady EGR ventilů nebo vstřikovačů u dieselů. Lze narazit na klepání v řízení, příčinou je vůle v křížovém kloubu. Vadný může být snímač polohy brzdového pedálu. Benzínové verze mohou mít problémy s lambda sondou. Naftové vozy mohou mít opotřebený dvouhmotový setrvačník. Není od věci prohlásit, že benzínové verze jsou velmi spolehlivé.

Jen jezdit a čerpat palivo. S těmito ojetinami do servisu jezdit nebudete

Závady lambda sond se objevují jen vzácně. U kusů se zanedbávanou údržbou lze narazit výjimečně na karbonem zanesené přesuvníky časování ventilů, to jsou však extrémy. Populární verze s naftovými motory z výroby před faceliftem mohou připravit nového majitele o nemalé peníze, hrozí extrémně drahá výměna takzvaného polomotoru. Předzvěstí je tlakování vodního okruhu, oprava se pak může vyšplhat i na stovky tisíc korun.

Benzín, nebo diesel? Součet celkových nákladů říká benzín

Diesely 2.2 D4-D/D-CAT tlakující do vody již obvykle není možné zachránit. Porucha bývá ve stavu, kdy „srovnání“ dosedacích ploch není z důvodu příliš hlubokých nerovností možné. Klid a jistotu nabízí až faceliftové varianty. Nicméně za ceny vyšší spotřeby, vždy mají filtr DPF (D-CAT) a ten dieselu s objemem 2,2 litru výrazně zvyšuje apetit. Toyota využívá systém s pátým externím vstřikovačem. S tím na jednu stranu odpadá problém s ředěním motorového oleje naftou, avšak není zcela optimálně vyladěn.

iZdroj fotografie: S vědomím Automobile Michel

Dokládá to jak až dvoulitrový nárůst spotřeby proti starším verzím bez filtru (2.2 D4-D 100 kW), tak i často viditelný hustý kouř regenerujících motorů. Příkladná není ani odolnost zde použitých vstřikovačů Denso vůči tuzemské naftě, závady na vstřikování jsou u vozů s nájezdem nad 150 000 km poměrně časté. Jinak řečeno, problémy v kombinaci s drahými náhradními díly diesely upozaďují a doporučit lze spíše benzínové alternativy.

Konkrétně třeba čtyřválec 2.0 Valvematic 116 kW. Dvoulitr dostal po modernizaci v roce 2009 variabilní zdvih ventilů. Tím se zlepšila jeho pružnost, devítilitrová spotřeba zůstala nezměněna. Bezestupňová skříň Multidrive S má už z principu omezenou životnost, doporučit lze spíše verzi s šestistupňovým manuálem. Aktuálně je na prodej na německém serveru s inzercí Toyota RAV4 ve výbavě Sol s pohonem všech čtyř kol. Má najeto 131 000 km a stojí v přepočtu 250 000 Kč.

Kus v dobrém stavu bude sloužit ještě mnoho let, spolehlivě

Vůz je z roku 2010, tedy pofaceliftový kus. Historie je zdokumentována, servisní knížka je k dispozici. Automobilu nechybí nic, co by člověk mohl potřebovat, nicméně opulentní rozmazlovaní ve stylu Land Cruiseru V8 čekat nelze. A to ani není žádoucí. Klimatizace, manuální převodovka, pokud je potřeba tahat, tak i tažné zařízení. Pokud by prošlo prověrkou na místě a inspekcí zkušeným mechanikem, není důvod právě tento kus nechat na ploše autobazaru ležet ladem.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Líbila se vám kdysi nová Toyota RAV4?

Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články