Ojetina, které se zbavila Policie ČR, ale dnes už ji nikdo nechce. Za ty prachy? My bychom ji vzali všemi deseti

Ford, který ve své době zahanbil Volkswagen a honil dálniční piráty. Dnes o něj téměř nikdo nestojí, zadarmo ale rozhodně není.

i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
i Zdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau
Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií
                   

V roce 1993 se objevil na trhu Ford Mondeo jako následovník v Evropě tak populárního modelu Sierra. Nicméně navazoval i na jiné modely po celém světě. První generace si získala oblibu v našich končinách zejména jako ojetina, dnes už na ni člověk téměř nenarazí, a pokud ano, tak ne v právě dobrém stavu. Druhá generace pak jako novinka na trhu vzbudila obrovskou senzaci. Na trhu byla od roku 2000 do roku 2007, ve čtyřdveřovém i pětidveřovém provedení. Jízdní vlastnosti vozu byly fantastické a Mondeo strčilo do kapsy veškerou svou konkurenci.

Jízdou překonalo Mondeo svého času Passat, Vectru i Avensis

Dnes už jako ojeté není právě atraktivní. Za prvé jde o korozi. Antikorozní ochrana nebyla nic moc, jak se ukázalo po několika letech v praxi, problémovými místy byly a jsou spodní hrany dveří a přední část prahů. Druhým negativem je nevalná pověst naftových motorů. Oprávněně nevalná. Tovární vznětové agregáty byly sice mechanicky odolné, ale měly časté problémy se vstřikováním.

iZdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau

Výjimkou byl nejméně potentní motor 2.0 TDDI ve vzácné verzi 66 kW. Silnější jednotku 85 kW už lze označit za potížistu, stejně jako všechny další commonraily TDCi s choulostivým čerpadlem a citlivostí na kvalitu paliva. Mondeo s označením TDCi nelze doporučit, je třeba odlišovat stejně značené kusy od roku 2007, které mají francouzské motory od PSA. Ty naopak lze doporučit spíše než tovární benzínové jednotky EcoBoost. To je ale na jinou kapitolu historie Mondea.

Diesely od Peugeotu z pozdější doby jsou jiná a lepší písnička

Benzínové motory té doby jsou spolehlivější, ze čtyřválců Duratec je možné ale doporučit jen větší dvoulitr. Ten nemá i přes shodnou konstrukci s menším 1.8litrem takové problémy s konzumací oleje. A další potíže, třeba na sacím potrubí. Čtyřválec 1.8 SCi s přímým vstřikem by mohl být dobrou volbou, ale jen pro toho, kdo nedá na tabulkovou spotřebu z tehdejších propagačních materiálů. Svou roli v antipatii kupujících může dnes hrát také horší dostupnost drahých náhradních dílů.

Nízká spotřeba není ani doménou šestiválců se sametovým chodem. Jen ojediněle klesne pod desetilitrovou hranici. Když už, vyplatí se volit slabší motor 2.5 V6, který je o něco robustnější než větší třílitr. Ať už ve verzi s výkonem 150 kW, nebo pod kapotou sportovně laděného ST220 s výkonem 166 kW. Třílitrové jednotky mají po letech problémy se spotřebou oleje i samotným mazáním. Rizikem je přidření při sportovní jízdě. Podvozkově je Mondeo druhé generace nadprůměrné, myšleno ohledně odolnosti.

Dělá je většina: Toto jsou největší chyby při nákupu ojetého vozu

Dobrou životností se prezentují čepy i ložiska kol, občas klepou tyčky stabilizátoru na přední nápravě. Hůře na tom je elektroinstalace, mnoho problémů jde za zoxidovanými konektory. Obvyklé jsou potíže s nefunkčním zámkem kapoty. Mezi další typické závady patří opotřebený dvouhmotový setrvačník a závady regulace plnícího tlaku u dieselů. Existují problémy swirl klapek v sacím potrubí jednotek 1.8 a 2.0 Duratec. Možné jsou poruchy automatických převodovek, zejména u TDCi.

Šestiválec není bezproblémový, ale má výkon a hladký chod

Na závady chlazení lze narazit u benzínových V6, obvykle prasklé oběžné kolo vodní pumpy. Jako nejlepší pohonnou jednotku lze doporučit čtyřválec 2.0 Duratec. Mimo drobnosti nemá žádnou větší slabinu, je tichá, s přijatelným výkonem a spotřebou kolem osmi litrů. Nicméně na německém serveru s ojetinami je aktuálně specialita, o které by mohl přemýšlet někdo z řad stárnoucích nadšenců. Ten, kdo třeba před lety neměl peníze na nové, ale teď by si ST220 přál a mohl dovolit.

iZdroj fotografie: S vědomím Automarkt Waldau

Auto je podle prezentace v dobrém stavu. Jde o exemplář z roku 2004, s nájezdem velmi nízkých 46 000 km. Stříbrně lakovaná karoserie se zdá být v pořádku. Interiér je neopotřebovaný, motor je sice zjevně mytý, ale také bez výrazných vizuálních komplikací. Auto vyjde v přepočtu na 479 000 Kč. To je cena, za kterou se dnes dají pořídit lepší a rychlejší automobily, to bezpochyby. Ale Ford Mondeo ST220 je fenomén. Nejde pouze o to, že jej používala jako služební auto Policie ČR. Jeho jízdní vlastnosti jsou opravdu vynikající. Většina kupujících středního proudu nechá toto auto jistě bez povšimnutí, znalec a nadšenec by mohl jeho koupi považovat za dobrou investici.

Galerie

Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií

Co říkáte na Mondeo ST220 vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články