Bazarová výhra: Objevili jsme ojetinu, u které ještě běží tovární záruka. Ceny padly na dno, teď se koupit vyplatí

Korejci platili po dlouhé roky za výrobce aut s nevalnou kvalitou a pofiderními materiály. Sportage je zcela odlišná.

i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
i Zdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

První dvě generace modelu Sportage neznamenaly žádný velký úspěch. Naopak třetí generace korejského vozu, z let 2010 až 2016, se ukázala jako konkurent pro evropské a japonské vozy kategorie SUV. Pokud byla do té doby diskutabilní kvalita korejských aut a strmý propad ceny, Sportage tento trend zcela změnilo. Kia nabídla sedmiletou záruku jako garanci toho, že zákazník nebude ošizen.

Třetí generace přinesla revoluci v kvalitě a záruční době

Kupující na to slyšeli. Záruka omezená pouze nájezdem 150 000 km byla razantním rozhodovacím parametrem. Teoreticky se může stát, že některá auta na trhu ojetin do sedmiletého období ještě spadají. Jestliže u prvních dvou generací cena neúprosně padala, teď se ukazuje, že zájem o naftové čtyřkolky je, a ty si ceny docela drží. Silnou stránkou modelu Sportage je výtečná ergonomie, blahosklonná prostornost interiéru a vysoká kvalita zpracování. Vzhledově navíc auto nezestárlo tak rychle jako technicky příbuzný Hyundai ix35.

iZdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus

Výbava většiny aut je velmi slušná, u silnějších motorů nechybí dvouzónová klimatizace, tempomat a solidní audio systém. Například port na USB disk měla Sportage v každém voze. Na silnici se Sportage chová jako typické SUV, je třeba počítat s určitou neohrabaností a náklony. Ovšem na dobrých pneumatikách je to překvapivě obratné a řidičsky příjemné auto. Svými jízdními vlastnostmi má blízko k Fordu Kuga a Škodě Yeti.

Ojetina do 30 tisíc může existovat. Vybrali jsme nejzajímavější

Základní motorizace 1.6 GDI a 1.7 CRDI byla bohužel vždy nabízena jen s pohonem předních kol a manuálem. Zájemce o pohon všech kol nebo automatickou převodovku, popřípadě obojí, musel koupit některý z dvoulitrů. V našich podmínkách se ukazuje volba z naftových dvoulitrů jako nejlepší. Jde o spolehlivou pohonnou jednotku. Ta pojme značné množství olejové náplně a nemá problém s překračováním pravidelných servisních intervalů. Jakkoli toto nelze doporučit, je to určitá pojistka, když na ně předchozí majitel tolik nehleděl a výměnu zanedbával.

Naftový motor bude u Sportage v ČR jasnou volbou

Nejcitlivějším místem kolem agregátu 2.0 CRDI je EGR ventil. Dá se ovšem vyčistit. U exemplářů s vyšším nájezdem se může porouchat turbo, to lze samozřejmě repasovat. Nejnákladnější položkou k servisu tak bude spojka a dvouhmotový setrvačník. Není naftový dvoulitr lepší s automatem? Samočinná převodovka sice pocitově ubere motoru něco na výkonu, ale jinak jde o spolehlivý typ pohonného systému. Stačí měnit olej v převodovce každých 60 000 km a bude sloužit navěky.

iZdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus

Čtyřválec 2.0 CRDI je na tuzemském trhu asi nejrozumnější volbou. I s ohledem na další prodej. Má slušnou dynamiku, s manuálem a pohonem předních kol jezdí do sedmi litrů. Automat a pohon všech kol si řeknou o osm až devět litrů. Tak jako tak je to nejlepší motor z celé nabídky s nejvyváženějším poměrem mezi dynamikou, spolehlivostí a zůstatkovou hodnotou. Odrazovat ale vyloženě nelze od žádné jiné motorizace.

S předokolkou je Sportage dobrá, kdo potřebuje 4×4?

I menší diesel 1.7 CRDI je poměrně slušný. Byť se u něj může ozvat EGR ventil. A občas se dá narazit na kus s vytahaným rozvodovým řetězem. Benzínové verze nejsou zcela okrajovou záležitostí, u nás jim vévodí šestnáctistovky. Dvoulitr CVVT nebo později GDI není tak četně zastoupený, najít se dá spíše ve čtyřkolce nebo s automatem.

Benzinové motory, zejména ty s přímým vstřikem GDI, potřebují skutečně důsledné dodržování servisního intervalu. Olej musí být měněn nejpozději po 15 000 km, jsou také citlivé na kvalitní aditivované palivo. Karbonizace totiž může být značný problém. Mezi obvyklé potíže Kia Sportage tedy patří zalepený EGR ventil u naftových jednotek nebo unavený dvouhmotový setrvačník. Čtyřkolky s manuálem mohou mít značně opotřebovanou spojku.

iZdroj fotografie: S vědomím BM Autohaus

Zřídka může být natažený rozvodový řetěz u 1.7 CRDI, většímu 2.0 CRDI může při vysokém nájezdu pískat turbo. Karbonizace je problém benzínových jednotek s přímým vstřikem a opotřebované brzdy zase u aut, se kterými bylo hrubě zacházeno. Aktuálně je na německém prodejním serveru v nabídce Kia Sportage 1.7 CRDi s pohonem předních kol. Výkon 85 kW jde na přední kola přes manuální šestikvalt. Auto je z roku 2011 a podle údajů v prezentaci má aktuálně najeto 119 000 km.

Cena ojetiny je stabilní a nijak nepadá, auto má co nabídnout

Při vnějším pohledu se jeví jako ve velmi dobrém stavu. Ani interiér nevykazuje na první pohled známky výrazného opotřebení. Jak v ohledu textilního čalounění, tak u plastových dílů obložení a středové konzole. Auto je nabízeno za cenu v přepočtu 240 000 Kč. Pro zájemce o robustní auto s přijatelnou spotřebou to může být dobrá nabídka, čtyřkolka zvládne víc v terénu, pokud tam řidič skutečně hodlá vyjíždět.

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Korejské auto ano, či ne?

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články