Jaké je optimální množství paliva v nádrží? Ani málo, ani moc, jinak hrozí poškození auta a drahé opravy

Někdo jezdí stále s oranžovým okem, jiný čerpá tak, že mu benzín teče z nádrže. Oba případy jsou extrémní, v obou hrozí technické potíže a výdaje za opravy.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dnešní doba s vysokými cenami pohonných hmot úplně nepřeje tomu, aby si řidič užíval návštěvu na čerpací stanici. Aby často tankoval, vždy maximální množství. Ekonomická situace nutí spoustu majitelů aut k pečlivému zvažování, kolik peněz u čerpací stanice nechá za palivo. Nevyplácí se však vyjíždět nádrž téměř do prázdna, hrozí technické problémy. Problematické je ale také tankovat nádrž až po okraj. V čem je problém?

Auto neexploduje, ale palivo k okraji prosím ne

Nejprve první z obou extrémů, tankování paliva až po hrdlo nádrže. Praxe ukazuje, že i když řidič čerpá palivo pistolí s automatickým vypínám, po cvaknutí, které proces plnění nádrže zastaví, lze ještě dotankovat několik litrů paliva. Pokud to řidiči dělají, tak aby oddálili následující čerpání, do útrob systému se vejde mnohdy ještě pět litrů navíc. Tento styl tankování ale není v pořádku a auto jím trpí.

iZdroj fotografie: iStock

Nestane se, jak říkají mýty, že auto exploduje, protože se palivo zahřeje, zvětší svůj objem a samo se vznítí. Může dojít ke ztrátám přes odtokový otvor, může dojít ke kontaminaci okolí při přetečení paliva, auto samotné to však neohrozí. Pokud není vybaveno palubním systémem rekuperace výparů při tankování, zkráceně ORVR. Moderní auta s touto výbavou jsou v nevýhodě při dočerpávání až po samé hrdlo nádrže.

Čím starší auto, tím větší důraz na dostatek paliva

Přeplnění může systém poškodit a náklady na jeho opravu jdou do tisíců korun. U starších aut je opačný problém. Ta nemají ORVR a není třeba se bát, co se stane s nádrží naplněnou palivem až po okraj. Čím starší auto, tím větší problém s opotřebením a citlivostí komponent, jízda se svítícím oranžovým okem je rizikem. Je důležité vědět, jak funguje spojení mezi palivovou nádrží a motorem.

iZdroj fotografie: Freepik

Z podstaty principu fungování palivového čerpadla a zákonů hydrodynamiky je zřejmé, že problémem je nedostatek paliva. Přímo na palivovou nádrž je připojené čerpadlo, navazující na zapalovací systém. Čerpadlo se při provozu zahřívá a když je ponořeno do paliva v nádrži, je jím omýváno a ochlazováno. Palivo snižuje přehřívání. Pokud je v nádrži méně než čtvrtina objemu, čerpadlo se hodně zahřívá, trpí a klesá mu životnost.

Nedostatek paliva ohrožuje čerpadlo

Přehříváním materiálu může dojít k poškození čerpadla paliva dlouho předtím, než by byl vyžadován servis v rámci běžného intervalu. Pokud by vůbec byl potřeba. A to není všechno, nejde jen o teplotu, ale také o degradaci paliva v nádrži a jeho znečištění. Jízda s minimem paliva vytváří kondenzace na vnitřních stěnách nádrže, ty ředí palivo, způsobují korozi. A to vede následně k technickým problém.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při jízdě s prázdnou nádrží začne palivové čerpadlo sbírat nečistoty ze dna, usazeniny a kondenzace mohou ucpat či poškodit čerpadlo. To vše znamená jediné. Nečerpat palivo na pumpě úplně do plna, zejména u nových aut. Je dobré dát na automatické vypínání pistole a nečerpat víc. A naopak nevyjíždět nádrž na minimální množství a včas tankovat, a to naopak u starších aut. Zbavit se zlozvyku s vyjížděním paliva až na rezervu se skutečně vyplatí.

Jak nakujete vy, do plna?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články