Svatý grál mezi ojetinami: Tohle auto kupte, dokud ještě je. Nic lepšího už nevyrobí

Auto, které nikdy nebylo krásné, ale za pár korun dokázalo předjet sportovní auta za miliony. Dnes se dá relativně levně koupit v bazaru.

i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
i Zdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics
Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií
                   

Uvedeni Subaru Impreza bylo naplánováno na rok 1992 a od svého uvedení je tento model stále v nabídce značky. Byť samozřejmě s určitými změnami, modifikacemi, modernizacemi. Automobil v první generaci byl k dispozici v karoserii sedan, kombi. Dorazila také dvoudveřová varianta jako atraktivní kupé. Nabídka pohonných jednotek byla široká, ale pouze benzínová. Začínala na 1,5litrovém atmosférickém motoru, nejobjemnějším motorem byl 2,5litrový plochý čtyřválec. Na vrcholu nabídky první generace stál přeplňovaný dvoulitr, resp. 2,2litrový čtyřválec.

Speciály Subaru Impreza kdysi dominovaly v rally

Později dorazily verze WRX a WRX STI jako absolutně fenomenální automobily s rodokmenem z rally. Šlo o vozy, které dokázaly ztrestat na silnicích mnohem dražší a výkonnější konkurenci. Do České republiky dorazily jen vybrané verze z celé škály, ikonickou se stala varianta GT. Ta byla v nabídce jak ve verzi sedan, tak ve verzi kombi. Auto mělo manuální převodovku, pohon všech kol a dvoulitrový přeplňovaný benzínový čtyřválec s výkonem 211 koní. Impreza nevypadala nikdy zvlášť atraktivně, zejména kombi mělo tak nějak vizuálně nevyvážené proporce. Byl to takový sedan s batohem na zádech.

iZdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics

Ale jistě šlo praktičtější alternativu ke čtyřdveřovému příbuznému. Nicméně kufr kombíku nebyl nijak obrovský, rivalové ze strany německé konkurence ho hravě strčili do kapsy. Ne tak co do jízdních vlastností. Dnes jde už o poměrně vzácné auto, čtyřdveřové verze jsou téměř k nesehnání, tu a tam se objeví pětidveřové kombi. Problémy auta spočívaly zejména v náchylnosti na korozi karoserie, najít dnes nerezavé auto nebo neopravované asi nelze. Vzhledem k charakteru vozu jsou velmi vzácné také kusy, které nebyly bourané. Majitelé Imprez jezdili dynamicky, nebáli se využívat plný potenciál auta a nezřídka docházelo ke kontaktu auta se svodidly či patníky. V lepších případech.

Bez protikorozní ochrany a pečlivého servisu to nešlo

Lehce bouraná Impreza není určitě něco, co by měl člověk odmítat. První modely určitě už prošly i generálkou motoru, pokud náhodou ne, tak velká oprava pohonné jednotky na nového majitele zřejmě čeká. Mechanické části, spojka, převodovka, podvozek, to vše trpělo v závislosti na stylu jízdy předchozích majitelů. Velmi často lze narazit na automobily, které prošly nejrůznějšími úpravami. Ani ne tak vzhledovými, spíše těmi, co nejsou vidět – pod kapotou. Záleží velmi na tom, kdo, jaké a kde tyto úpravy prováděl. Komunita kolem značky Subaru a modelu Impreza obecně je u nás velmi semknutá. Každý zná každého a není až tak těžké dopátrat se u jednotlivých aut předchozích majitelů. Ale i předchozího servisu.

iZdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics

Na německém serveru s ojetými automobily je aktuálně jedno Subaru Impreza GT na prodej. Jde o verzi pětidveřovou, o kombík. Auto je z roku 1996, má najeto 146 420 kilometrů a je registrováno v Itálii. Podle inzerátu je po mechanické repasi, má čerstvý servis a generální opravu. Krom toho má auto laděný výfuk, mělo by být bez koroze. Nově byl do kabiny montován audio systém Alpine. Na prodej je exemplář v přepočtu za 420 000 Kč. Cena není nízká, dokazuje, že tato auta jsou považována za atraktivní. Že se vyplatí do nich ukládat peníze. Není to tak dlouho, co se podobné vozy prodávaly u nás o 200 000 Kč levněji.

Interiér vypadá velmi zachovale a bez odřenin čalounění

Je jich ale stále méně a méně, a pokud někdo chce automobil, který bude mít fantastické jízdní vlastnosti a v kufru odveze víc než jen golfový pytel, může být Subaru Impreza GT kombi první generace vhodnou alternativou. Samozřejmě že za podobné peníze je možné koupit novější auta, ale jen velmi těžko to budou vozy se stejně vynikajícími jízdními schopnostmi.

iZdroj fotografie: S vědomím Tuscany Classics

Negativním aspektem je spotřeba, která nikdy neklesne pod 10 litrů na 100 kilometrů. Relativní výhodou je poměrně slušná dostupnost náhradních dílů, zejména na vrakovištích a z klubových zdrojů. Subaru Impreza GT kombi je vlk v rouše beránčím, na první pohled si ho člověk nevšimne, řidič se za jeho volantem ale bude královsky bavit. V zimě, na úzkých gumách, předjede téměř vše, co se mu postaví. V tomto titulek článku v žádném případě nelže.

Galerie

Dalších 12 fotografií
Dalších 12 fotografií

Chtěli byste řídit Subaru Impreza?

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články