Tři písmena, která mohu usnadnit řidiči život. Ale také ho pěkně zkomplikovat, pokud je na autě nemá a načerpá nevhodné palivo.
Nemá to nic společného s modelem Cadillac. Do reakce AutoŽivě nám totiž přišel dotaz, co má označení XTL na stojanech čerpacích stanic společného s vozy uvedené americké automobilky. A jestli toto palivo mohou tankovat i řidiči a majitelé jiných značek. Pan Štěpán z Unhoště podlehl omylu a spletl se. Zřejmě měl na mysli Cadillac XLR, zkratka, o které je řeč, je ale jiná. Liší se v jednom písmenu. Možná jste si i vy při tankování všimli, že na víčku nádrže nebo přímo na stojanu u čerpací stanice se leckde objevila relativně nová zkratka XTL.
Zkratka nesouvisí s žádným modelem auta, jde o palivo
Na první pohled to vypadá jako další z řady nicneříkajících písmen, která automobilky a výrobci paliv rádi používají, aby zmátli běžného řidiče. Zmátli v tom smyslu slova, jakože vtvořily značku ve značce pro lepší prodeje. Jenže tentokrát nejde o marketingový trik ani o nějakou exotickou přísadu, jde o označení, které má v dnešní době čím dál větší význam. XTL je mezinárodní označení pro „ne-ropnou“ naftu. Pro naftu, která se nevyrábí z ropy, ale z jiných zdrojů, například z biomasy, zemního plynu, nebo dokonce z recyklovaných odpadů.
Nafta XTL je tedy syntetická nafta, která není ropného původu, jak jsem zmínil. Pochází z jiných zdrojů, ekologicky přívětivějších. Zkratka XTL znamená „X-to-Liquid“, kde X představuje vstupní surovinu a „to-Liquid“ označuje proces přeměny na kapalné palivo. Kdybych chtěl polopaticky ukázat příklad, tak „beefsteak-to-Liquid“ by znamenalo naftu vyrobenou z hovězích stejků. Jen pro představu. Zkratka XTL v sobě tedy skrývá slova „X-to-Liquid“, kde X znamená proměnnou, tedy jakýkoliv vstupní materiál, který lze přeměnit na kapalné palivo.
Naftu lze vyrobit skoro ze všeho, tak proč pruda s elektřinou?
Jakýkoli vhodný materiál, nejčastěji se setkáte s pojmy jako GTL (Gas-to-Liquid), BTL (Biomass-to-Liquid) nebo PTL (Power-to-Liquid), ale XTL je zastřešující označení pro všechny tyto technologie. Výsledná syntetická nafta je chemicky téměř totožná s klasickou naftou z ropy, ale její výroba je výrazně šetrnější k životnímu prostředí. Při spalování XTL paliva vzniká méně škodlivin, zejména pevných částic a oxidů dusíku, a pokud je vyrobeno například z biomasy, může být jeho uhlíková stopa dokonce záporná. To znamená, že při celém cyklu – od výroby po spálení v motoru – se do atmosféry dostane méně CO₂, než kolik bylo při výrobě paliva odebráno.
Pro automobilky je XTL obrovskou příležitostí, jak splnit stále přísnější emisní limity, aniž by musely kompletně měnit konstrukci motorů. Syntetická nafta XTL je totiž plně kompatibilní s většinou moderních dieselových motorů, a to bez nutnosti jakýchkoliv úprav. Stačí natankovat a jet. To je obrovská výhoda oproti některým biopalivům první generace, která mohla způsobovat problémy s těsněním, filtry nebo vstřikováním. XTL je v tomto ohledu téměř ideální – čisté, stabilní, bez zápachu a s velmi dobrými mazacími vlastnostmi.
Existuje už teď řada ekologických paliv, i pro starší auta
Zajímavé je, že XTL paliva se v Evropě začínají objevovat stále častěji, a to nejen v laboratořích nebo u velkých dopravců, ale i na běžných čerpacích stanicích. Některé automobilky už oficiálně schvalují používání XTL nafty ve svých vozech a označují to přímo na víčku nádrže. Pokud tedy na svém autě najdete tuto zkratku, znamená to, že můžete bez obav tankovat syntetickou naftu, která je šetrnější k motoru i k přírodě.
Výhody syntetické nafty vzhledem k tradiční:
- Efektivnější spalování díky vyššímu cetanovému číslu
- Nižší emise CO2
- Nižší emise škodlivin, zejména emisí částic
- Menší tvorba usazenin v motoru
- Výdrž v palivové nádrži řadu let bez degradace
- Neabsorbuje vzdušnou vlhkost
- Nižší periodicita regenerace filtru pevných částic
Tuzemská Škoda poslední dobou mluví o HVO. To je také palivo, také de facto syntetická nafta. „Nafta HVO je vyrobena převážně z použitých kuchyňských a odpadních rostlinných olejů, kdy rostliny při svém růstu nejdříve fotosyntézou absorbovaly CO2 z atmosféry, který se následně po spálení paliva do vzduchu vrátí,“ vysvětluje koloběh Martin Řepka z Technického vývoje Škoda Auto.
Je to alternativa bez nutnosti předělávat současná auta
Syntetickou naftu nižšími emisemi CO2 může do svých automobilů značky Škoda tankovat řada motoristů. Oficiálně Škoda schvaluje používání HVO v autech od modelového roku 2022. Přesněji, vyrobených od pětadvacátého kalendářního týdne roku 2021. Co víc, od dubna 2024 dostávají HVO všechny dieselové automobily značky Škoda vyrobené v závodech v České republice jako svou první náplň.
Nicméně možnost tankovat naftu HVO deklaruje Škoda u svých aut zkratkou XTL na palivovém štítku. Proč? Protože palivo HVO patří do kategorie takzvaných parafinických naft, které splňující normu EN 15940. A právě parafinické nafty se obecně označují pro nás už známou zkratkou XTL: X-to-Liquid. Je to jasné?