Peugeot si patentoval věc, která změní interiéry všech aut do 4 let. O co přijdeme? S čím se naopak budeme muset smířit?

Moderní technologie pronikají do všech oblastí lidského života a automobilismus není výjimkou. Auta připojená na internet, umělá inteligence, ovládání hlasem. Žijeme v tom, co bylo dříve sci-fi.

i Zdroj fotografie: Peugeot
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Informace přišla v polovině minulého roku a to se mohla zdát v podstatě jako zcela běžnou novinkou. Nicméně postupem času se ukazuje, že co Peugeot „nastavil“, stane se za pár let standardem. Náš odhad je, že technologie pronikne do všech aut nejpozději do čtyř let. Peugeot připravil revoluční změnu s novým modelem 3008. Ten proměnil v čistě elektrické vozidlo s designem blížícím se kombinaci fastbacku a SUV-kupé.

Známé modely si nechávají jméno, ale mění se v elektrické

O to ale nejde, to že se některé modely stávají plně elektrickými, už jsme si zvykli. Slibuje to třeba i Porsche s Boxsterem a Caymanem. Součástí této přeměny je ale také inovativní i-Cockpit s přívlastkem „panoramic“. Ten slibuje radikální zážitek ze sledování přístrojové desky během jízdy. Stěžejní součástí nového i-Cockpitu je ohromující zakřivený megadisplej s úhlopříčkou 21 palců. Nahradí původní dvě obrazovky.

iZdroj fotografie: Peugeot

Displej má vysoké rozlišení a také slouží v podstatě jako head-up displej. Skvělé pro maximální informační komfort. Megadisplej je rozdělen na tři sektory, což má zajistit efektivní uspořádání informací. Na levé straně se zobrazují všechny důležité informace týkající se jízdy. Uprostřed najdeme 10 volně programovatelných i-Toggles, které umožňují řidiči snadný přístup k nejčastěji používaným funkcím. Pravá část obrazovky slouží k ovládání klimatizace, navigace a multimédií.

Peugeot kdysi zpracoval superauto s motorem V12 a maximální rychlostí 357 km/h. Proč ho nikdy nevydal?

S integrací většiny funkcí do volantu a megadispleje uvolnil Peugeot středovou konzoli. Ta nyní nabízí více odkládacích prostor. Joystick převodovky byl odstraněn a přemístěn přímo na palubní desku vedle tlačítka start/stop. O to už ale tolik nejde. Zásadní je ta věc s velkým displejem. Psali jsem také totiž o tom, jak se domluvil Apple s Porsche a Aston Martinem na tom, že udělají společně velké obrazovky jako přístrojovou desku.

Co bylo špatně na mechanickém budíku s jednou ručičkou?

Otázkou je, zda to je, či není dobře. Za nás to dobře není, protože na tom bude bit zase jenom koncový zákazník. Dlouhodobě se ukazuje, že ovládání auta přes velké displeje je nebezpečné. Je to jako dívat se za jízdy do tabletu. Nejlepší na nastavování klimatizace jsou tři otočná kolečka, nic jiného. Tak to prostě je. Dalším problémem je poruchovost. Pokud se ve „starém“ autě porouchal ukazatel stavu paliva, cokoli, tak šlo o výměnu jednoho budíku.

Tady se bude měnit celý panel. A ten rozhodně nebude stát 799 Kč bez DPH. Problémem je i to, že pokud panel přestane fungovat, auto bude vlastně nepoužitelné. Pokud je tedy systém sám automaticky nezablokuje. Ale s nefunkčním displejem nebude vědět řidič nic. Kolik jede, jaké má otáčky. Lze pochopit, že aplikace velkých displejů do aut koresponduje s tím, jak moc se mobily a tablety stávají součástí našich životů.

iZdroj fotografie: Peugeot

Nicméně praktické to podle nás není. Další věc, která nemusí být právě příjemná, je čitelnost. Mnoho displejů není čitelných při ostrém slunci. Nebo pokud se na ně dívá řidič přes sluneční brýle s polarizačním sklem. Tohle u mechanického otáčkoměru nehrozí. Navíc to spotřebovává energii, zbytečně. Nicméně se dá očekávat, že po Peugeotu, a dnes už i jiných automobilkách, přejdou na tento styl zobrazování informací postupně asi všichni výrobci aut. S klasickými budíky se budeme muset rozloučit.

Co vy a velké displeje?

Zdroj: Peugeot
Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články