Písmeno S na automatické převodovc neznamená vždy „Sport“. Pokud řidič neví o co jde, používá režim nesprávně a škodí autu

Sportovní režim je praktickou funkcí automatické převodovky. Písmeno S ale nutně nemusí znamenat, že je auto tímto režimem vybaveno.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Pokud je u voliče automatické převodovky pouze to nejzákladnější schéma, tedy P-R-N-D, nemůže řidič udělat chybu. Systém funguje jednoduše, mimo neutrál a parkování se dá jet pouze dopředu na D nebo couvat na R. Některé systémy ale nabízejí řidič větší možnost volby, více písmen a grafických znaků a motoristé z toho mohou být zmateni. Skutečně S znamená vždy Sport? Ne!

Automatická převodovka umožňuje někdy zapojení řidiče

Písmeno S na převodovce automatického vozu je skutečně často jako označení pro sportovní režim převodovky. Většina vozidel umožňuje aktivaci tohoto režimu buď prostřednictvím tlačítka S nebo posunutím řadicí páky do této polohy. Například vylomením do strany nebo posunutím v ose pohybu voliče. Sportovní režim převodovky přináší několik výhod a změn ve fungování převodovky, ty zlepšují jízdní dynamiku. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Funkčnost sportovního režimu závisí na značce vozidla,“říká expert na servis japonských a evropských aut pan Pavlíček, „a někdy i na konkrétním modelu.“  Obecně je charakterizován sportovní režim tím, že převodovka přeřazuje na vyšší rychlostní stupeň ve vyšších otáčkách, což přispívá ke zlepšení akcelerace. Tento režim také umožňuje snadnější podřazování při lehkém sešlápnutí plynu. Při prudkém brzdění může převodovka podpořit postupné podřazování, což napomáhá brzdění vozidla.

Režim Sport je někdy lepší než Normal i pro běžnou jízdu

„V režimu S mohou být změny převodových stupňů rychlejší,“ doplňuje expert, „a doprovázené výraznějším projevem motoru.“ Některé převodovky také nabízejí startovací proceduru, tzv. launch control pro ostrý start, která může být dostupná pouze v tomto režimu. Je důležité si uvědomit, že aktivace sportovního režimu převodovky při každodenní jízdě není doporučována, protože zvýšené otáčky mohou zvýšit spotřebu paliva.

Pět nejlepších automatických převodovek na trhu. Vydrží věčnost a najedou až 500 000 kilometrů

Některé jednotky převodovek mají tendenci v sportovním režimu přehnaně zvyšovat otáčky motoru, zatímco v ekonomickém režimu udržují otáčky příliš nízké. V takovém případě se může hodit přepnutí do manuálního režimu řazení. Tento režim umožňuje řidiči nezávisle přizpůsobit otáčky převodovce situaci na silnici. „Pokud ale převodovka napracuje správně na automatický režim,“ říká expert Pavlíček, „je na zváženou, jestli než řadit v M, nemít raději normální manuál.“ 

iZdroj fotografie: S vědomím Cars&Bids

Pozor, písmeno S neznamená vždy Sport, právě naopak

Jak je to s tvrzením, že písmeno S neznamená vždy Sport? Je to tak, označení S vedle písmena W (winter, anglicky zima) na automatické převodovce u starších modelů Mercedes má jiný význam. Písmeno S neznamená sportovní režim, ale Standard. Převodovka v tomto režimu pracuje podle základního algoritmu bez specifických úprav pro sportovní jízdu. Chybná volba režimu tedy autu skutečně neprospívá.

Používáte režim Sport?

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články