Prodávají ojetiny původem z Německa, ve skutečnosti jde o vozy z Balkánu. Nakoukli jsme pod pokličku nového podvodu

Auto původem z Německa může být klidně německé jen na oko. Jezdilo celý svůj život v Rumunsku nebo Bulharsku.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Postup hledání ideálního ojetého auta je relativně stejný u všech zájemců o novou ojetinu. Potenciální kupující nejprve prohlédne české inzertní servery. Pak se podívá na ty německé. Bez ohledu na to, jak staré auto chce a kolik má peněz, hledá nebouraný exemplář s nájezdem pod 100 000 km a za co nejnižší cenu. To je psychologie. I kdyby měl člověk v kapse jen 50 000 Kč, začne hledáním u zánovních aut s minimálním nájezdem.

Auto s německým původem je dražší. Může jít ale o podvod

Velmi důležitá je také destinace, země původu, respektive země, kde bylo auto dlouhodobě provozované. Žádoucí je kromě českého trhu také Německo. Popřípadě Rakousko, Švýcarsko, možná Francie a Itálie. Naopak nežádoucí jsou vozy z Polska, Balkánu, západnější Evropy. Německé vozy jsou dražší, je po nich větší poptávka. A toho zneužívají podvodníci, kteří auto na krátký čas registrují v Německu. Tím získají německé doklady.

iZdroj fotografie: Uživatel ŠJů / Creative Commons / CC BY

Auto pak zejména pro nezkušeného kupujícího vypadá atraktivnější. Více než kdyby prodávající přiznal, že s vozem ještě před měsícem jezdil nějaký Mitica kolem Bukurešti. Postup podvodníků je jednoduchý, mají komplice v Německu. Tam auto přijede, projde potřebným procesem registrace, získá německé doklady. Na těch není, jako na našem velkém technickém průkazu, uvedena historie majitelů. Je tam pouze jeden člověk.

Vozidlo má německý původ zařízený uměle. Asi tak měsíc

Automobil vypadá jako německý. A také je dražší, jako by byl německý. Ve své podstatě nejde o podvod, pokud prodávající netvrdí, že bylo vozidlo poprvé registrováno v Německu. Pak nelže, když hlásí německý původ. Ovšem korektní to také není. Dá se proti tomu nějak bránit? Samozřejmě, důležité je auto předem prověřit. Pomocí VIN se dá zjistit, pro jaký trh bylo auto určeno. „Velmi často se nám v mém předchozím zaměstnání, servisu zaměřeném na značku Porsche, stávalo, že kupující chtěl vůz původem z Německa,“ říká expert na servis ojetých vozů pan Pavlíček. „Ovšem podle VIN se ukázalo, že jde o automobil dovezený z USA nebo Kuvajtu.“ 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je to problém? „Ano, je, takové auto má reálně nižší cenu, než kdyby bylo původem z Německa,“ říká expert. „A u těchto dalekých zemí je navíc problém s tím, že auta často nemají homologované díly. To, že prošla kontrolou v Německu, neznamená, že projdou českou STK. Tady ale většinou nejde o podvod, ale o shodu náhod. Americké či arabské auto může být v Německu registrované roky. Kupující na to přijde, až když v ČR na STK neprojde, neboť auto nemá mlhovku nebo čiré blinkry.

Ovšem cílené a krátkodobé přihlašování automobilů v Německu a jejich prezentace v inzerci jakožto vozů s německým původem, na to je třeba dávat si pozor. Lze to ověřit tak, že se zkontroluje datum přihlášení, a pokud je relativně čerstvé, může jít o import. A také existuje řada placených služeb, které dokážou auto online prověřit. A platí, že v případě podezření je lepší dát ruce pryč a nenechat se zlákat podbízivou cenou.

Jakého původu je vaše auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články