Mimořádná událost: Elektromobily to vyhrají způsobem, který (snad) nikdo nechce. Podvody s vodíkem všude, kam se podíváš

Zklamání pro příznivce „vodíkové cesty“ je tady. Slibovali revoluci ve vodíku a světlé zítřky, nakonec zkrachovali s obviněními na krku. Mapujeme pád společnosti Plug Power.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

Zatím se ukazuje, že velká sázka na vodík není příliš úspěšná. Americká společnost Plug Power slibovala, že se zapojí do rozsáhlého byznysu s vodíkem, zahrnujícího výrobu zeleného vodíku z obnovitelných zdrojů, výrobu elektrolyzérů, distribuci, skladování a dodávku vodíku uživatelům. Bohužel výsledky společnosti jsou zklamáním a akcie, které si zakoupili také čeští investoři, se propadají na nulu. Jak je to možné? Pojďme se na ten propadák s dvěma molekulami H podívat společně.

Volný pád akcií věští jediné: game over

Na burze NASDAQ došlo k poklesu akcií Plug Power na hodnotu 3,93 dolarů za kus. Od začátku roku to znamená ztrátu 68 procent jejich hodnoty. Pro srovnání, v lednu roku 2021 se cena akcií blížila 70 dolarům. V té době investoři ještě věřili optimistickým předpovědím vedení společnosti, které tvrdilo, že tržby Plug Power budou každoročně růst o 50 procent a dosáhnou 20 miliard dolarů do roku 2030. Jenže to bylo tehdy a dnes je dnes a s tímto propadem na NASDAQ se už těžko dá něco udělat.

Toyota testuje revoluční spalovací motor poháněný vodíkem a má překvapivé objevy s dobrými výsledky

Co tedy způsobilo problémy? Na začátku listopadu Plug Power zveřejnil výsledky hospodaření, které nebyly pro investory příliš povzbudivé. Tržby za prvních devět měsíců roku poklesly na 669 milionů dolarů a ztráta společnosti dosáhla na 726 milionů dolarů (16,5 miliardy korun). Tržby tak nedosáhly ani poloviny celkových nákladů. Podle magazínu Investor Place v dopise, který byl určen akcionářům společnosti, vedení Plug Power uvedlo, citujeme:

„Čelíme bezprecedentním výzvám v zásobování vodíkovou sítí v Severní Americe kvůli zásahu vyšší moci.“

Před akciemi Plug Power varují už i někteří burzovní analytici. Arthur Sitbon z banky Morgan Stanley v minulém týdnu snížil cílovou cenu na pouhé 3 dolary. „Dokonce i po nedostatečné výkonnosti v letošním roce vidím kolem obchodního modelu Plug Power značné riziko,“ napsal do svého reportu Sitbon v minulém týdnu. Vypadá to, že jestřábi už se slétají na kořist. Pokud totiž začnou o akciích nahlas pochybovat i analytici, je to v zásadě konečná: titulu už neuvěří nikdo.

Pokuty, podvody a kreativní účetnictví. Zn.: teče nám do bot

Kromě výše zmíněných problémů společnost čelila dalším. V srpnu dostala pokutu ve výši 1,25 milionu dolarů od americké Komise pro cenné papíry (SEC). Podle zjištění tohoto regulátora trhu společnost v letech 2018 až 2020 neúčtovala správně svá aktiva s právem užívání a závazky z leasingu při některých transakcích. Také nesprávně zaúčtovala náklady související s výzkumnými a vývojovými činnostmi. Podvody, podvůdky a kreativní účetnictví? Zdá se, že když teče do bot, jsou metody stejné všude na světě.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zřejmě nejznámějším českým akcionářem firmy Plug Power je Pavel Juříček, vlastník výrobce autodílů Brano Group. Ten původně investoval do jiné americké firmy United Hydrogen, kterou v polovině roku 2020 koupil Plug Power. Juříček se po fúzi „vodíkových“ firem stal akcionářem Plug Power se zhruba jednoprocentním podílem. Jestli tedy je vodík palivo budoucnosti, to se ukáže až v průběhu několika let. Každopádně jak vidíme, akcionáři tomu moc nevěří. Zda se pletou, nebo jsou naopak jasnozřiví, to posoudí až čas.

Myslíte, že vodík vyhraje v souboji s elektromobily?

Zdroj: NASDAQ
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články