Nová superpokuta všem řidičům bez výjimky. Proč je cesta na hory připraví o 240 000 Kč?

Povinnosti platí tak, jak nařizuje zákon, a pokud jede řidič do zahraničí, musí znát i tamní předpisy. Jinak může přijít i o své auto.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Zima je tady a s ní přichází nejen radovánky jako lyžování v Alpách, ale také přísnější pravidla na silnicích. Zejména v Rakousku, které je pro nás Čechy oblíbenou zimní destinací, byste měli zpozornět. Jak bych to jen řekl? Ze zkušenosti vím, že rakouská policie nemiluje cizince a zrovna Čechy skutečně nemá v oblibě. Že neumíte jazyk? Nevadí, i bez znalosti němčiny vás velmi rychle zmáčknou, v lepším případě přijdete pouze o několik set eur.

Neznalost neomlouvá, a to ani ta jazyková, pokuta i tak padne

Tamní předpisy jsou skutečně drsné a policisté nekompromisní. Pokuty mohou pořádně provětrat peněženku. Na co si dát pozor a kolik vás může stát nepozornost? Začnu tím, kde může člověk přijít asi o nejvíce peněz. A to v případě jízdy v zimních podmínkách na letních pneumatikách. Od 1. listopadu do 15. dubna musíte mít v Rakousku zimní pneumatiky, pokud jsou na silnici zimní podmínky. Sníh, led, břečka. Minimální hloubka dezénu musí být 4 mm. A tady začíná být finanční matematika opravdu nemilosrdná. Běžná pokuta za nevhodné pneumatiky?

iZdroj fotografie: Berichte aus der LPD Oberösterreich

Na místě, tedy blokově, je v přepočtu 2 400 Kč. Zatím stále asi zvládnutelné. Ovšem pokuta při způsobení nehody a ohrožení ostatních? To už je jiná láce, až 240 000 Kč. Uf, to je leckdy cena auta, kterým tam Čech jede. Navíc pokud se prokáže, že by škoda na zimním obutí nevznikla, je zde zamítnutí plnění z povinného ručení a případné vymáhání škody pojišťovnou. Jak moc? Neptejte se, v přepočtu až do výše 264 000 Kč. Sečteno podtrženo, jedna nešťastná jízda na letních pneumatikách vás může vyjít na půl milionu korun. To už stojí za přezutí, ne?

Chytré tipy, které sníží opotřebení zimních pneumatik a ušetří vám peníze

Srovnání se sousedy v rámci EU je pak docela zajímavé. Neexistují jednotná pravidla. U nás je to asi jasné, povinné zimní pneumatiky jsou 1. listopadu – 31. března, jestliže hrozí nebo se vyskytuje sníh, led, námraza. Pokud parafrázuji zákon. Na Slovensku je to podobné, pokuty jsou relativně mírné, od 1 200 Kč na místě až po 2 400 Kč ve správním řízení. V Polsku je to úplně jinak, tam zimní pneumatiky nejsou povinné, jen doporučené. V Německu je použití zimních pneumatik povinné, pokud panují „zimní podmínky“, bez časového omezení.

Zimní pneumatiky jsou povinné bez ohledu na to, zda je už jaro

Nezáleží na tom, jaký je měsíc či roční období. Takže kdyby napadlo už v říjnu nebo se sníh držel ještě v květnu, řidič nesmí jet na letních gumách. Znovu připomínám a apeluji, rakouská policie bere zimní předpisy velmi vážně a kontroly jsou časté. Místo riskování statisícových pokut se vyplatí investovat do správné přípravy. Koneckonců, půl milionu korun za jeden přestupek – to by zamrzelo i toho nejbohatšího lyžaře.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A nejde jen o zimní pneumatiky. Je tady povinnost mít na vymezených úsecích dálniční známku. Pokud vás chytí bez platné známky, připravte si až 5 800 Kč na pokutu na místě. Ve správním řízení to může vyšplhat až na 72 000 Kč. To už není žádná legrace. Závěrem připomenu, že rakouská policie může také zabavit auto na místě.

Rakousko – ceny dálniční známky 2025

  • Jednodenní: 225 Kč
  • Desetidenní: 300 Kč 
  • Dvouměsíční: 745 Kč
  • Roční: 2 495 Kč    

Zabavit a následně ho prodat v dražbě. Není to jen vyhrožování, tohle se skutečně děje. Pokud řidič dramaticky překročí povolenou rychlost, hrozí mu, že o své auto přijde. Pokuty jsou také drastické, ovšem přijít o vlastní auto, to je asi pro všechny řidiče zcela nepředstavitelné. Takže ano, je radost zajet si do rakouských Alp na lyže, ale cesta tam není bez rizika a bez nutnosti přípravy maximálního soustředění na tamní předpisy, pravidla a zákony. 

Jezdíte do Rakouska?

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články