Policie chce zavést registrační značky pro jízdní kola

                   

Hlavní město Německa zápasí s rostoucím počtem nehod cyklistů. Navrhované řešení tohoto problému je překvapivé. Jak navrhují němečtí policisté, bylo by prospěšné pro tato jednostopá vozidla zavést povinné poznávací značky.

„Vzhledem k rostoucímu počtu stížností zaslaných chodci stojí za zvážení povinné značení jízdních kol,“ uvedla Barbara Slowik, šéfka berlínské policie, pro deník „Berliner Morgenpost“. Tento názor podpořila parlamentní strana CDU v berlínském zemském sněmu. Jak zdůraznil mluvčí skupiny pro dopravu, cílem je usnadnit stíhání cyklistů, kteří jsou viníky nehod.

iZdroj obrázku: WikiMedia

Anonymita svádí k nezodpovědnému chování

Podle výpočtů německých policistů je již přes 50 procent incidentů na území hlavního města Německa, jejichž účastníci jsou cyklisté, zaviněno samotnými uživateli bicyklů. Podle policie jsou některé srážky způsobeny cyklisty, kteří ignorují pravidla, nebo agresivním chováním z jejich strany. Tato data lze těžko zpochybnit. Už dlouho je známo, že nedbalosti a agresivitě se dobře daří pod rouškou anonymity. Je tu však také druhá strana mince. V Německu je také mnoho pozorovatelů, kteří vidí zdroj berlínského problému jinde.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Zdroj obrázku: WikiMedia

Podle odpůrců značení kol nic nevyřeší

Hendrik Lehmann z „Der Tagesspiegel“, citovaný PAP, konstatuje, že cyklistická infrastruktura již nesplňuje potřeby rostoucího počtu cyklistů. Proto se někteří z nich vyhýbají určeným stezkám. Poznamenává také, že policie je už roky bezmocná, pokud jde o zvyšování bezpečnosti zranitelných účastníků silničního provozu. Nakonec si klade otázku, proč by měla SPZ na kole vyřešit problém, když auta, která je mají, způsobují ještě více nehod.

iZdroj obrázku: WikiMedia

O SPZ pro kola se mluví i v Česku

Podle berlínské policie se v roce 2019 cyklisté účastnili pouze 3,9 procenta. nehod v německém hlavním městě. Pro srovnání, v celé ČR činil tento podíl rovná 4 procenta. Přesto i u nás občas slyšíme volání po povinném značení jízdních kol. Problém však spočívá v tom, že je obtížné to udělat způsobem, který je čitelný a nikoli absurdní. Určitě je dobré mít pojištění, které v případě vzniku škody důsledkem provozu jízdního kola pokryje částku nezbytnou k její nápravě. Mnoho lidí ji přitom už – v rámci pojistné smlouvy na byt nebo auto – aniž by o tom vůbec věděli.

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články