Šaty dělají člověka a boty řidiče. Tohle sice není žádné zavedené rčení, ale pravda to je, za špatnou obuv hrozí vysoká pokuta.
Tohle není jen o létě, o teplém počasí. Ano, je pravda, že léto přináší slunečné dny a vysoké teploty a s nimi také pohodlnější a lehčí obuv. Obuv, kterou mnozí řidiči nosí i za volantem. Sandále a žabky se tak stávají oblíbenou volbou obutí. Ovšem aniž by si řidiči uvědomili potenciální rizika spojená s jejich nošením při řízení. Je tedy zakázané nosit při řízení žabky? Upřímně, není. Nevím o tom, že by v České republice existoval zákon, který by to zakazoval.
Zákon to sice nezakazuje, ale pokutu stejně dostanete
Pozor, jde tady o slovíčka. V České republice skutečně neexistuje zákon, který by výslovně zakazoval řízení v takové obuvi. Ovšem bez následků to, pokud dojde na nehodu, není a nebude. Existují zahraniční zdroje, které uvádějí, že špatná obuv při řízení, obuv „letního typu“, je za 1,4 milionem nehod. Je nošení žabek při řízení spojeno s nebezpečím, které přispívá nehodám? Zjevně ano. Je to nejenom pravděpodobné, ale zjevně i potvrzené studiemi. Při pohledu na tuto problematiku je zřejmé, že řízení v žabkách je podstatně rizikovější, než by se na první pohled mohlo zdát.
Žabky totiž nejsou pevně přichyceny k noze. To znamená, že se mohou snadno uvolnit nebo sklouznout. A to právě ve chvíli, kdy je třeba rychle a efektivně reagovat na silnici. Jezdíte někdy v žabkách? Pak o tom víte svoje. A i když budete tvrdit, že se vám tohle nikdy nestalo. Není to pravda, stalo. Tady bych měl připustit, že v sandálech je to o něco bezpečnější. Ty mají pevnou patu. Ale zachytit se mohou také, za přední část. Pedál se může dostat mezi nohu a botu. Bílé ponožky v sandálech nepomohou. Pokus o vtip.
Ale faktem je, že se jistě mnozí z nás již setkali se situací, kdy žabka sklouzla pod pedál a zkomplikovala tak brzdění nebo akceleraci. Přestože řidiči mohou mít pocit, že mají své vozidlo pod kontrolou, není tomu tak. Skutečností je, že tato volná obuv může způsobit, že v kritické situaci nebudou schopni správně a včas zareagovat. To může vést k vážným následkům nejen pro ně samotné, ale i pro ostatní účastníky provozu. Tady si neodpustím osobní poznámku. Nenosím bílé ponožky v sandálech. Nenosím žádné ponožky v sandálech.
Bezpečnost především, pohodlí a móda jsou na druhém místě
Asi to bude tím, že nenosím sandály. Není to ale jen o sandálech a žabkách. Kristusky už se dekády nenosí, takže ty můžeme nechat stranou. Ale nebezpečí řízení v nevhodné obuvi není omezeno pouze na už zmíněnou obuv. Odborníci také varují před dalšími typy obuvi, které mohou ovlivnit schopnost řidiče bezpečně ovládat vozidlo. Mezi tyto typy patří gumové pantofle, obuv s vysokými podpatky, obuv s vysokou nebo s kluzkou podrážkou.
A také boty s dlouhými nebo rozvázanými tkaničkami, plus řízení naboso. Každý z těchto typů obuvi přináší svá vlastní specifická rizika. Například boty s tlustými a těžkými podrážkami mohou snížit citlivost řidiče při sešlápnutí pedálu. To může vést k nedostatečnému brzdění. Na druhé straně volné boty, jako jsou pantofle, mohou na pedálech klouzat. A to pak zvyšuje riziko ztráty kontroly nad vozidlem. Jehly? Asi netřeba popisovat.
Nejlepší je na řízení sportovní obuv a tím nemyslím kopačky
Samozřejmě že nemám osobní zkušenost, ale vím, jaké to je zkoušet se strefit tužkou na provázku do hrdla lahve. Stará dětská hra. A řízení v jehlových podpatcích si představuji podobně. Řízení naboso je dalším problémem, který někteří řidiči podceňují. Někteří profesionální řidiči, zejména kamioňáci, mohou mít pocit, že řízení bez bot zvyšuje jejich citlivost a kontrolu nad vozidlem. Odborníci na bezpečnost za volantem toto chování důrazně nedoporučují.
Patřím mezi ně. Řízení naboso může vést k neúmyslnému nedostatečnému sešlápnutí brzdového pedálu, a to prodlužuje brzdnou dráhu a zvyšuje riziko nehody. Na začátku článku jsem zmínil, že neexistuje zákon, který by u nás řízení v nevhodné obuvi zakazoval. Realita ale není k řidičům tak příznivá, jak by se mohlo zdát. Pokud dojde k nehodě a policie nebo pojišťovna zjistí, že řidič měl na sobě nevhodnou obuv, jako jsou žabky nebo že řídil naboso, je problém.
Žádná paráda za to nestojí, tady jde o peníze, zdraví a životy
Tato skutečnost může být zapsána do protokolu o nehodě. Což může mít vážné důsledky pro viníka nehody. Proč? Protože pojišťovna může na základě tohoto faktu požadovat částečné nebo úplné vrácení peněz za způsobenou škodu. Pokud by se prokázalo, že nehoda byla způsobena právě kvůli nevhodné obuvi, pojišťovna by uhradila škodu poškozenému z povinného ručení viníka. To ano. Ale následně by požadovala část pojistného plnění zpět od viníka nehody.
Řízení v žabkách a jiné nevhodné obuvi představuje zbytečné riziko, kterému se lze snadno vyhnout volbou správné obuvi. Ano, je pohodlné a praktické v letních měsících nosit lehkou a vzdušnou obuv. Ale je zásadní uvědomit si, že bezpečnost je vždy na prvním místě. Jak to dělám já? Nosím žabky. Ale když jdu do auta, mám v kufru hozené ponožky a tenisky, které si na řízení vezmu. A v cíli zase hodím do auta. Je to půl minuty navíc, ale mám jistotu, že mám auto a jeho řízení pod kontrolou.