Ikonické Porsche 911 skončilo, rozhodlo ředitelství VW. Nejprestižnější model už se neobjeví, důvod nepřekvapí

Pokud zničehonic ukončíte svůj nejprestižnější model, oblíbený u mnoha manažerů, můžete čekat značnou nevoli. Někteří z nich jsou dokonce připraveni hnát Porsche až k soudu.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Že se nacházíme spíše v době „šetřící“ než době vyloženě marnotratné a bohaté na rozdávání, je zřejmě jasné většině z nás. Časy, kdy bylo všeho dostatek, kromě problémů, jichž bylo naopak minimum, a pokud nějaké byly, dokázali jsme si s nimi rychle poradit, jsou již nějakou dobu za námi. A v nedohlednu před námi. Kromě denně propíraných problémů s ekologií se do popředí dostává i běžná snaha šetřit, kde se jenom dá – protože ty opravdu velké výdaje jsou teprve před námi. A u automobilek to možná platí desetkrát tolik. Pojďme se na to společně podívat.

Přechod na elektromobilitu stojí astronomické peníze

Vysoké výdaje, spojené s koncem spalovacích motorů a přechodem na elektromobilitu (jakkoli momentálně zpomaleným a v některých případech takřka zastaveným), totiž zdaleka nejsou u konce. A přestože mnoho optimistických hlasů ještě před několika lety volalo, jak do roku 2030 bude veškerá produkce mnoha automobilek elektrická (nebo třeba 80 procent, jako v případě nedávno popisovaného Mercedesu), realita je nakonec dost jiná.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Konec dotací, zpomalení vývoje nových druhů baterií a ochladnutí trhu poté, co mnoho zákazníků zkrátka zjistilo, že elektromobil není schopen naplnit bezezbytku jejich potřeby způsobilo, že se automobilky dostaly do ještě složitější situace – nemohou úplně zastavit produkci spalovacích motorů, dokonce budou nuceny obnovit vývojové práce na nových verzích. A do toho paralelně vyvíjet nové elektromobily. A oboje také současně vyrábět. To není nic, z čeho by firemní ekonomové jakkoli jásali. Ba právě naopak.

Rozdávali jsme, co jsme mohli? S tím je konec, pánové

Stojí to nemalé peníze. Přesněji řečeno, stojí to astronomické peníze. Není tedy divu, že se hledají způsoby, jak ušetřit. A tak i bohatý a relativně prosperující Volkswagen došel na to, že na jednu z jeho „roztomilých rozmařilostí“ a zajímavých benefitů – totiž služební auto pro manažery dle jejich výběru z nabídky koncernu – pro příště nebude místo. Protože, co si budeme povídat: jaký „služebák“ si vyberete, pokud do koncernu patří i Porsche? Ne, VW Polo to rozhodně nebude.

Ministerstvo vnitra prodává zabavené Porsche 911 GT3. Je v super stavu a za cenu Octavie. V Česku je možné všechno

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Bude to 911. To je opravdu velmi příjemný benefit spojený s prací u VW. S tím je ale zřejmě konec. Jak totiž uvedl deník Bild, manažeři Volkswagenu už v budoucnu nebudou mít nárok na Porsche jako na služební vůz. Mluvčí společnosti potvrdil, že objednávání vozidel Porsche již od začátku roku není možné. Dříve měli manažeři nárok na minimálně dvě vozidla a do značné míry si mohli vybrat mezi modely skupiny. V souladu s tím již někteří z manažerů zažalovali Porsche u pracovního soudu v Braunschweigu.

Z kanceláří zpět do výroby – bílé košile vyměníme za montérky

Podle informací německé tiskové agentury se ztráta privilegia služebního vozu Porsche dotkne zhruba 200 zaměstnanců. Volkswagen nedávno spustil program efektivity a úspor. Podle dosavadních informací to letos přinese zlepšení výdělků o čtyři miliardy eur, v roce 2025 pak o sedm miliard eur a od roku 2026 o deset miliard eur ročně. Jak velké úspory by zákaz Porsche přinesl, mluvčí společnosti neuvedl. Porsche však stále smí řídit jako služební vůz v koncernu VW malá skupina lidí: Podle „Bildu“ si manažeři Porsche a členové představenstva společnosti zachovávají výsadu služebního vozu.

Jste nejslabší, máte padáka. VW došla trpělivost a vyhazuje na dlažbu kvůli elektromobilům

iZdroj fotografie: Volkswagen

To pořád ale není všechno. Volkswagen aktuálně zavádí úsporný program, který má také snížit personální náklady. Jak uvedl SPIEGEL, několik stovek absolventů duálních studijních programů má být zaměstnáno ve výrobě namísto v kanceláři jako dosud – což vede k nevoli mezi postiženými, protože plat ve výrobě není tak vysoký jako plat v kanceláři. Ano, nemálo „bílých límečků“ se bude muset zvednout, bílé límečky vyměnit za modré a jít se věnovat tomu, co firma potřebuje momentálně nejvíc: efektivní výrobě.

VW nechápe, že si v této situaci vůbec někdo může stěžovat. Ani já to nechápu

Generální ředitel Oliver Blume navíc předepsal VW program úspor v hodnotě miliardy dolarů. Jen u hlavní značky Volkswagen se očekává, že náklady do roku 2026 klesnou o 10 miliard eur, zatímco výnosy se mají zvýšit na 6,5 ​​procenta. Skupina si dokonce stanovila cíl osm procent pro celou skupinu značek. Problémy s dodávkami některých motorů Audi a horší obchod s luxusními vozy nedávno způsobily, že Volkswagen utrpěl propad zisků.

Válka v Evropě změní design našich vozů, říká šéfdesigner Audi. V Ingolstadtu otáčí kormidlem

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Provozní výsledek ve výši 4,6 miliardy eur byl v prvním čtvrtletí o pětinu nižší než v předchozím roce. Po zdanění zůstalo v pokladně o pětinu méně na 3,7 miliardy eur. Vedení společnosti podle zprávy nechápe skutečnost, že se nyní dokonce objevují stížnosti vrcholových manažerů proti zákazu Porsche: „Top manažeři VW, kteří opravdu chtějí řídit Porsche, si to mohou dovolit i soukromě,“ cituje Bild představenstvo.

Skrytá kamera: Autorizák na nás ušil podvod za všechny peníze. Auto se tvářilo jako prémiovka, ale nechtěli byste ho ani zadarmo

Co k tomu dodat? Mají zřejmě pravdu. S jejich platy by si leasing (i koupi za hotové) zřejmě opravdu mohli dovolit ve vlastní režii. A „neždímat“ firmu, která na tom momentálně není nejlépe. Česky se tomu říká, tak trochu hanlivě, „nenažranost“. A možná na tom něco bude. Souhlasíte?

Taky byste žalovali Porsche, být na jejich místě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články