Důležitá součástka naftového motoru, o které se moc nemluví. Poruchu poznáte podle horšího startování

Naftové motory jsou konstrukčně složité celky, které pro svoji funkci potřebují mnoho snímačů a čidel. Některé poruchy však odhalíte jen náhodou.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V minulém článku jsme popsali úskalí naftových motorů hlavně u ojetých vozů. Konstrukční složitost dnešních dieselových spalovacích motorů je okořeněná ještě množstvím emisních předpisů, které dělají celkově auto složitější. To, že máme v autě spoustu čidel a snímačů, už bereme jako samozřejmost a nevěnujeme tomu nijak velkou pozornost. Jak ale poznáme, že právě teď je vše v pořádku a nezlobí zrovna nějaký snímač nebo čidlo? Jde odhalit nestandardní chování motoru a auta i jinak než jen na diagnostice?

Důležitý snímač teploty

Řeč je konkrétně o snímači teploty paliva u naftového motoru. Tato součástka vás může překvapit svojí důležitostí i tím, jak dokáže ovlivnit jednotlivé projevy motoru. Tento snímač je velmi důležitý, protože na základě teploty paliva je přímo závislá i hustota paliva a tím i jeho vstříknuté množství.

Význam a projevy špatné funkce

Nachází se ve vysokotlakém vstřikovacím čerpadle. V průměru se cena snímače teploty paliva pohybuje v řádech stovek korun a většinou ho lze vyměnit svépomocí. Nejlepší je však výměnu provádět s někým, kdo s touto výměnou už má nějaké zkušenosti. Jak bylo výše zmíněno, teplota paliva je přímo úměrná s jeho hustotou. Na základě teploty se pak upravuje množství vstřikovaného paliva. Někteří majitelé si dávali tzv. powerbox, který se připojil na snímač teploty paliva a ten „šidil“ teplotu měřenou snímačem. Jednotka pak na základě falešné informace o teplotě vstříkla více paliva a motor tak dával větší výkon. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co se týká příznaků, že snímač nedává správné hodnoty, tak lze vypozorovat vyšší kouřivost. Ta je způsobena vyšším obsahem paliva. Dále se udává, že může být horší startování zahřátého motoru. Někteří majitelé zmiňují i rozdílnou hlučnost v chodu motoru. Nejlepší diagnostikou však stále zůstává dojetí do servisu a načtení hodnot z diagnostiky. Tím je možno zjistit nejvíce informací a zahájit tak postup oprav.

Jakou poruchu jste řešili u naftového motoru vy?

Zdroj: MotorTrend

Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články