Až 89 % řidičů nevědomky poškozuje svá auta hloupými zlozvyky. Děláte je také? To snad ne

Řidiči ničí převodovky svých aut a utrácejí tak tisíce korun za opravy. Zbytečně, jde o zlozvyky, které se dají snadno odstranit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Existuje mnoho poruch automobilů, kterým by se dalo předejít. Některé závady na autě mohou vyplývat z konstrukčních dispozic či běžného opotřebení, které řidič nemá pod kontrolou. V těchto případech nezbývá řidiči nic jiného než nést náklady na opravu. Jiné technické problémy plynou ze špatných návyků řidičů. Selhání převodovky je relativně častým problémem, kterému čelí mnoho aut. I když se může zdát, že se vozidla porouchávají sama od sebe, pravdou je, že chování a zvyky uživatelů mohou k těmto potížím výrazně přispět.

Některým poruchám nelze předcházet, za jiné mohou řidiči

Aby se předešlo takovým poruchám, je důležité vyvarovat se určitých činností, které mohou poškodit hnací ústrojí. Selhání převodovky lze často přičíst právě chybám řidičů. Vyhýbáním se zlozvykům mohou řidiči výrazně snížit riziko selhání převodovky a související náklady na opravy. Jde o držení ruky na řadicí páce a jízdu s částečně sešlápnutou spojkou. Je značně důležité stále dbát na dobrý stav hnacího ústrojí a osvojit si dobré jízdní návyky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Častou chybou, kterou řidiči dělají, je držení ruky na řadicí páce,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Je to sice pohodlné, položit ruku na páku, může to však ve skutečnosti způsobit vážné poškození převodovky,“ dodává expert. Při nadměrném působení síly od tlaku ruky na řadicí páku může dojít k problémům s mechanismem řazení. „Hrozí poškození jemnějších součástek, vidlice,“ upřesňuje odborník Pavlíček. „Kromě toho mohou být také poškozeny synchrony,“ říká expert, „což má za následek potenciální problémy se zařazením převodových stupňů.“ 

V převodovce probíhá proces podobný tomu, jako kdyby se řidič snažil řadit silou a bez spojky. Někteří mechanici tvrdí, že je méně nebezpečné odkládat ruku zcela kolmo na páku shora než ji přidržovat ze strany. Obecně se ale doporučuje nedělat to vůbec. Dobrá zpráva je, že z jedenkrát položené ruky na páce by se nemělo nic stát. Než se objeví příznaky závady, uplyne dost času. Z jednoho případu se však nesmí stát zvyk.

Spojka trpí hlavně při nedokonalém a částečném sešlápnutí

Dalším zvykem, kterému je třeba se vyhnout, je jízda na napůl sešlápnutou spojku. To často dělají řidiči při popojíždění v silném provozu. Nebo během manévrování v nízkých rychlostech, třeba na parkovišti. I když to může pomoci udržet plynulé otáčky, může to mít negativní vliv na součásti spojky. Zvláště když je motor vytáčen příliš vysoko. Jízda například v dopravních zácpách a při parkovacím manévrování s polovičně sešlápnutým pedálem spojky je způsobem, jak držet plynulost při pomalé jízdě.

Chyba řidičů, kteří si dávají za čelní sklo sluneční clonu. Poškozují si nevědomky auto

Problematická je také akcelerace z příliš nízkých otáček. Jízda v nízkých otáčkách generuje vysoké vibrace. Ty jsou kompenzovány setrvačníkem. Nejhorší věc z pohledu životnosti součástí motoru je způsobena silným sešlápnutím plynového pedálu při příliš nízkých otáčkách motoru. Je to nejrychlejší způsob, jak poškodit dvouhmotový setrvačník. Špatným zvykem je také prudké uvolnění spojkového pedálu, například při rozjezdu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

I zde vznikají procesy, které zatěžují nejen lamelu a přítlačný kotouč, ale i setrvačník. Závěrem je třeba říct, že se jedná o zlozvyky, které jsou jen slabým výčtem toho, jak mohou řidiči negativně působit na svá vozidla. Chyb, které motoristé dělají, je mnohem víc. Ovšem tyto patří mezi nejčastější. Pokud se jich řidič dokáže vzdát, může prodloužit životnost svého automobilu.

Necháváte ruku na řadicí páce?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články