Chyba řidičů, kteří si dávají za čelní sklo sluneční clonu. Poškozují si nevědomky auto

Jak ochránit interiér vozu před slunečním zářením? Vhodnou pomůckou je reflexní sluneční clona, stojí jen pár korun.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Horké počasí a přímé slunce umí udělat z kabiny auta doslova pekelnou saunu. Teplota v interiéru vozu může pod přímým sluncem vystoupat na neuvěřitelné hodnoty. Je zcela nepřípustné, aby v horku nechávali řidiči v autě těkavé látky, hořlavé předměty, nebo dokonce zvířata. Nechat v autě dítě? Trestuhodné!

Sluneční clona může pomoci i uškodit

Někteří motoristé se snaží chránit vnitřky svým vozidel pomocí sluneční clony, v mnoha případech však autu také docela slušně škodí. Co je vlastně sluneční clona do automobilu? Je to reflexní kus materiálu, který řidič připevňuje za čelní sklo. Tam buď drží vzepřený mezi sloupky nebo se přidělává na sklo za podtlakové přísavky.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Předpokládá se, že tento kus materiálu dokonale hrání vnitřní čalounění a plasty před horkým sluncem. Vzduch v kabině by se měl méně ohřívat. Výhodou je jistě skutečnost, že jde o objektivně levný doplněk, který nevyžaduje žádnou složitou či profesionální instalaci. Při aplikaci a natažení clony se kabina uvnitř tolik nezahřívá. Plasty by měly méně podléhat deformacím, čalounění by mělo méně blednout.

Když clonit, tak všechna okna. Slunce se pohybuje

Clona je skladná, nezabere v autě mnoho místa, nepatří tak mezi prvky, které řidič nerad vozí, a posléze záměrně nechává doma v garáži. Jsou tady ale i nevýhody. Clona chrání pouze před světlem, které jde do vozu přes čelní sklo. Pokud auto stojí na jednom místě celý den, pohybem slunce se úhel paprsků mění a do auta i tak může pronikat nežádoucí žár. Pak je výhodné pořídit si i malé clony na boční skla, potažmo na sklo zadní.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Druhá věc, clona nechrání čelní sklo jako takové. Paprsky se odrážejí od clony a dopadají na čelní sklo z druhé strany, to se tak neúměrně zahřívá. Když pak řidič nastartuje a zapne klimatizaci, dojde k rychlému ochlazení skla, po čase mohou vzniknout mikrotrhliny. Ostřílení motoristé radí namísto reflexní clony používat nějaký textilní potah či kryt. Ten exponovaná místa kabiny, zejména volant, spolehlivě ochrání.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Jak chráníte před horkem auto vy?

Zdroj: MensHealth
Diskuze Vstoupit do diskuze
122 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články