EU zavádí nové dopravní předpisy: Běžní řidiči tak okamžitě přijdou o svá auta. Jedním razítkem se z nich stane bezcenný odpad

Koupit si ojetinu a opravit ji, to bude zanedlouho problém. Stejně tak čekají starosti majitele klasických vozů.

i Zdroj fotografie: S vědomím MM Automobive
                   

Téma, které rezonuje nejenom automobilovou veřejností, ale vlastně mezi všemi majiteli ojetých automobilů. Jde o to, jak Evropská komise představila návrh, jenž má změnit definici automobilového „šrotu“ s cílem chránit životní prostředí. Pokud budou tyto předpisy schváleny, může to mít rozsáhlé dopady na automobilový průmysl a trh s ojetými vozy v Evropě. Nelze tedy říct, že EU už teď zavádí tyto restrikce ve smyslu, že už platí.

Co je ještě auto a co už je vrak, za vás rozhodne Evropská unie

Ale zavádí je určitě tak, že na nich pracuje. Jedním z hlavních bodů navrhovaného nařízení je změna oficiální definice automobilového odpadu. Například auto s poškozeným motorem by mohlo být považováno za odpad a nesmělo by být opraveno. To by mohlo mít za následek nejenom zákaz provozování takových aut, která už u nás jsou. Ale také omezení dovozu ojetých vozidel z USA, Švýcarska, Japonska a dalších zemí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Dnes je běžné, že si člověk koupí třeba auto s rozbitým motorem,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „A pak si auto nechá opravit, ve výsledku má vůz ve skvělé kondici.“ S novými předpisy by ale tohle padlo. Je to soumrak renovací youngtimerů a klasických aut? Zdá se, že ano. Další důležitou změnou je stanovení podmínek, za kterých se vozidlo stává neopravitelným vozidlem, tedy odpadem.

Automechanici v servisech začínají majitele vozidel podvádět pomocí nového způsobu

To má zahrnovat stav, kdy je technicky nemožné auto opravit, typicky při výměně motoru, převodovky nebo karoserie. Jenže jak namítají oborníci, výměna motoru není neřešitelná. A určitě nemá vliv na bezpečnost. Nové nařízení má také omezovat možnost svařování karoserie. Pokud je vozidlo zkorodované nebo poškozené na konkrétních místech, nebude tato část vozidla rekonstruována nebo vyměněna.

Koroze na karoserii odsoudí vůz k sešrotování, oprava zakázána

Logické u desítek starých Fabií, ale co třeba veterány, které stojí za to zachovat? Zavedení nových předpisů má za cíl zvýšit podíl recyklace v průmyslu. Jinak řečeno, jde o ekologii, šetření zdrojů a ochranu planety. Proti tomu samozřejmě nelze nic namítat, ovšem proti stylu, kterým to EU chce dělat, ano. Takové změny by měly negativní dopad na trh s ojetými vozy v Evropě. Dovoz vozidel z USA by mohl být omezen.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zároveň by mohlo dojít k omezení vývozu vozidel do zemí mimo EU, což by mělo dopad na trhy jako Afrika. To by mohlo mít negativní dopad na obchod s vozidly a na dostupnost levných vozidel pro lidi v těchto zemích. V tuto chvíli je třeba postup EU sledovat a apelovat na politiky, aby se zachovali správně a nedovolili, aby se absurdní předpisy dostaly do reálného života. Planetu můžeme chránit jinak, a lépe.

V jakém stavu máte auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články