U nejmodernějších aut s full LED světlomety jsou přední mlhovky takovým bonusem, který spíše ukazuje, že daný vůz má trochu lepší výbavu. Proto některé tovární značky o montáži předních mlhovek už vůbec neuvažují a jejich místo zaujímají světla pro denní svícení. U starších aut mají přední mlhová světla mnohem větší opodstatnění – jste daleko lépe vidět, přestože vidíte třeba jen na několik málo metrů před sebe. Zadní mlhovku pak musejí mít všechna auta, a pokud chcete zvýšit svou bezpečnost, měli bystě vědět, kdy ji použít.

Někteří řidiči a řidičky ani nevědí, jak mlhovky zapnout

Své mlhovky většinu zapnete pomocí zvláštního vypínače poblíž hlavního ovladače pro světlomety. Na některých autech najdete dvě tlačítka, jedno pro přední mlhová světla a jedno pro zadní mlhovku. Nebo mohou být ovládány „kloboučkem“ na ovladači světel na volantu, pohybem vpřed a vzad je rozsvěcujete či zhasínáte. Jiné oblíbené řešení, hlavně ve starších Volkswagenech, Seatech a Škodovkách spočívá v otočném spínači na přístrojové desce. Mlhovky pak zapínáte buď pootočením, nebo vytažením tlačítka směrem k sobě. Zkrátka, ovladače světel, nejen těch mlhových mají mnoho podob.

TIP: Tady se podívejte na kompletní seznam kontrolek v autě 

Víte, jak zjistit, že máte mlhovky rozsvícené?

Rozsvícené mlhovky poznáte podle symbolu v prostoru tachometru a otáčkoměru. Nejčastěji ho uvidíte poblíž symbolu rozsvícených hlavních světlometů. Indikátor zadní mlhovky „svítí“ v opačném směru než symbol hlavních světel, symbol hlavních světel pak směrem shodným. Mlhovky se raději naučte vypínat, protože u většiny aut dojde při vypnutí motoru k jejich zhasnutí. Při opětovném nastartování se pak zase rozsvítí a i přes indikátory v prostoru budíků si toho nemusíte všimnout. Za denního světla je to tak nějak jedno, ale v noci kvůli této nedbalosti dochází k oslňování ostatních řidičů.

Kdy to tedy musím zapnout?

Zákon o provozu na pozemních komunikacích říká, že zadní mlhové světlo musíte rozsvítit, pokud jedete v mlze, během intenzivním dešti hustém sněžení. Zapnutí předních mlhovek je na vašem uvážení, ale pokud jízda neprobíhá za výše zmíněných okolností, jedná se neoprávněné použití mlhových světel a můžete dostat pokutu až dva tisíce korun a přijít o jeden bod. Mlhová světla, podobně jako dálková, svítí poměrně intenzivně a za nesnížené viditelnosti jimi můžete snadno oslnit protijedoucí vozidla. Zadní mlhové červené světlo může kromě oslnění řidiče za vámi také vést k jeho záměnu za brzdová světla. Motorista za vámi pak nemusí vědět, jestli brzdíte, nebo ne.

TIP: Žloutnoutí světel trápí mnoho aut. Zde zjistíte, jak mu předcházet

Když je vidět dobře, mlhovky nepoužívejte

Spolehlivou nápovědou, zda mlhová světla zapnout, je situace, kdy skoro nevidíte zadní světla auta, za kterým jedete. Tehdy určitě zapněte aspoň zadní mlhovku, protože tím snížíte šanci, že do vás někdo zezadu vrazí. Zároveň mějte na paměti, že viditelnost se může na různých místech měnit a pokud nechcete další účastníky provozu oslňovat, mlhovky vypněte, jakmile skončí důvody pro jejich použití. Na závěr je také třeba dodat, že třeba i za mírného deště, kdy není důvod pro použití mlhových světel, mnoha autům svítí pouze přední světla, zadní nikoliv. Důvodem, je, že stále více aut má světelné senzory, ty ale mohou (hlavně ty starší) viditelnost špatně vyhodnotit. Pokud máte auto s automatickým denním svícením, vždy si za deště raději zapněte hlavní světlomety. S nimi se rozsvítí také ty zadní a snížíte tak riziko nárazu zezadu.