Povinná výbava auta v roce 2023: Řidiči zapomínají na změny a riskují při cestách na dovolenou pokuty

Povinná výbava není v ČR stejná jako v jiných zemích, je třeba znát tamní předpisy. Jinak řidič riskuje vysokou pokutu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Co je vlastně povinná výbava? Jde o vybavení, které musí řidič ze zákona mít ve vozidle. Na rozdíl od nepovinné či doporučené výbavy, kterou řidič může mít v autě. Může, ale nemusí. Co říká legislativa? Podle vyhlášky 206/2018 měnící tu o schvalování technické způsobilosti vozu 341/2002 Sb., musí mít každé vozidlo tzv. povinnou výbavu, souhrn věcí, doplňků a dílů ve vozidle. Součástí povinné výbavy do auta je mimo jiné autolékárnička, výstražný trojúhelník nebo náhradní kolo.

Povinná výbava je v ČR stejná, v zahraničí proběhly změny

Je zde i hrozba pokuty, protože v případě nekompletní povinné výbavy auta hrozí řidiči při silniční kontrole pokuta ve výši 2 000 Kč. V ČR se pro rok 2023 povinná výbava od předchozího roku nijak nemění. Stále je povinnost mít ve vozidle výstražný trojúhelník, reflexní vestu, autolékárničku, rezervní kolo nebo prostředky na opravu (lepicí sadu), klíč na kola a zvedák. Existuje výjimka ohledně rezervy. Náhradní kolo, klíč a zvedák nemusí mít řidič, jehož vůz disponuje dojezdovými pneumatikami, popřípadě asistenční službou s odtahem. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

„Mezi služby, které u nás v servisu poskytujeme, je i kontrola povinné výbavy,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Díky tomu víme, že řidiči netuší, co povinná výbava musí obsahovat.“ Pokud jde o české předpisy, tak podle odborníka řidiči alespoň tuší, co by v autě měli mít. Před výjezdy za hranice státu ale motoristé tápou. A u doporučené výbavy vůbec neví, co se může hodit. 

Náhradní kolo, hever a klíč u nás řada motoristů nepotřebuje

„Doporučená výbava do auta může v ČR zahrnovat například hasicí přístroj nebo reflexní vesty pro spolujezdce,“ říká expert Pavlíček, „jinak je to ale v zahraničí.“ Je třeba pamatovat na změny, zejména pokud se člověk chystá na dovolenou. Například v Polsku platí povinnost mít v automobilu hasicí přístroj. A také vědět, kde je, stačí zazmatkovat a policie už začne vypisovat pokutové bloky. Do výše v přepočtu cca 3 000 Kč. Naopak není povinná autolékárnička, takže tou motorista o své připravenosti polského policistu nepřesvědčí.

V některých zemích mohou být výstražné vesty v různých barvách, ovšem v Rakousku policie uznává pouze oranžové. Se žlutou čeká řidiče problém a pravděpodobně pokuta. Mezi nejoblíbenější destinace českých turistů patří Chorvatsko. Spousta lidí tam v létě vyjede vlastním vozem, ten by měl mít stejnou povinnou výbavu, jako je u nás. „Ovšem rozdíl tady je,“ doplňuje odborník.

Do Chorvatska s klidnou hlavou, Slovinsko chce žárovky

„Pokud automobil táhne přívěs, musí mít řidič k dispozici dva výstražné trojúhelníky.“ Sousední Slovinsko podle svých předpisů žádá po řidičích to samé, co česká legislativa. Ovšem navíc musí mít řidič v automobilu sadu náhradních žárovek. Jiné než u nás je to v detailu i v Německu. Tam byla zákonem stanovena nová povinnost, která souvisí s hygienickými pravidly.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Platí povinnost mít v automobilu dvě ochranné roušky na obličej. Není přesně definováno jaké, s FFP2 nebo běžnými chirurgickými rouškami řidič chybu neudělá. Vždy je doporučeno před cestou do zahraničí informovat se jak o povinné výbavě, tak o platných předpisech. I tam mohou být odlišnosti. Platí to nejenom pro cílovou destinaci, ale i pro státy, kterými řidič jen projíždí.

Máte v pořádku povinnou výbavu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články